• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Ava22
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 660

Ava22

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja köpa hus, men jag är helt novis på det. Jag äger just nu min andra BR, så lite koll på lån har jag. Men det är ganska annorlunda från BR till hus. Så pumpa tråden med massa bra grejer som man bör/ska veta om när man tänker köpa hus.

Allt ifrån vad som tillkommer på priset, vad man ska tänka på i buffert, hur ska man kolla huset så det är bra? Vad ska man tänka på med trädgård, uppvärmning, ja allt :)

Sv: Köpa hus

Besiktning, besiktning, besiktning åsså besiktning!

Slarva aldrig med den.

Sen är det bra om man skrivit ner vilka grundkrav man har, vilka man kan göra avsteg från och försöka följa dom.

Är man inte intresserad av trädgårdsarbete lär man inte bli det bara för att man köper hus t.ex.

Okej, besiktning är viktigt :P Är det något man kan kräva av säljaren eller är det köparen som gör denna? Vad kan sånt kosta?

Ibland gör säljaren en besiktning innan huset läggs ut till försäljning, men då kan det vara bra att göra en egen ändå.
Det är helt och hållet köparens ansvar att huset blir besiktigat, och det kostar från cirka 7000 och uppåt. ;)

Det ska du som köpare göra. Kostar en slant (5-10 tusen är inte ovanligt) så man bör vara tämligen säker på att man vill ha huset.

Jag säger samma som alla andra-besiktning!

Vi besiktade ett hus för ca 2 veckor och det gick på 8500 kr. Helt klart värt det!

Tänk så här att det kanske kostar en större summa att besikta men tänk vad du tjänar om huset du vill köpa är i så dåligt skick att det behöver renoveras för 300.000 kr annars är huset obeboligt.
Jag känner till ett sådant hus och renoveringen är beräknad att kosta upp mot 400.000 kr med ROT redan avdraget.

Det kan bli riktigt dyrt att köpa hus om man inte kollar över det.

Annars är det väl det kosmetiska. Rätt planlösning, rätt antal rum, hur mycket du är villig att renovera eller om du vill ha allt klart på en gång. Friköpt tomt är ett måste för mig.
Har du häst? Är det bra stall i närheten eller i alla fall gott om dom så du slipper köra långt.

Det finns massor att tänka på så kom först på hur du vill ha det, då har du kommit långt på vägen :)

Vi har inte besiktigat vårt hus innan vi köpte det. Vi visste å andra sidan att det behövde renoveras och vi håller fortfarande, efter 1½ år, att renovera det från golv till tak i samtliga rum.
En liten överraskning vi fick var i somras när det regnade in på ett ställe på från taket, men en tur upp där för sambon så hittades läckan och problemet åtgärdades.
Vi kände att vi inte ville lägga pengar på en besiktning.

Kl

Om man hyr huset innan ev köp i 6 månader; skulle ni då besiktiga eller ej? Jag tänkte att då hinner man ju själv gå igenom huset grundligt.

Jag skulle låta besikta det ändå.

Jag köper inget så dyrt utan att ha kollat upp vad jag får för pengarna.
Skulle du köpa en häst utan att besikta?

Även om allt kan verka okej så kan en besiktningsman kolla det mer noga. Men är man själv kunnig att avgöra om det finns röta, mögel eller fuktskador i huset så kör utan besiktning. Själv besitter jag inte mer än amatörmässiga kunskaper inom det området så jag låter en kunnig person säga sitt för min egna skull.

Jag säger också besiktning när du hittat ett hus du vill ha, det kosstar en del men är helt klart värt att ha huset besiktat och då lugnt veta att försäkringsbolaget täcker det mesta.

Är lite som med häst.... man kan inte alltid förvänta sig att försäkringsbolaget ska ställa upp och ta allt som hittas om huset/gården inte fär besiktad, man har inte då heller rätt med dolda fel... i efterhand om något hittas i det hus du köpt. Så besikta. ;)

Annars är det som andra skriver, räkna på kosstnader, vart vill du bo? Hur stort ska det va... trädgård? gångavstånd till dagis och skola, stall i närheten osv? Det du kan göra är att titta på hemnet.se och fylla i vad du söker och rimligt inom din budget för att sedan ev om du hittar något intressant åka på visning för att få lite erfarenhet, man lär sig rätt mycket. :idea:

Svarar alla:

Okej, alla säger besiktning, det låter jättevettigt. Jag kommer ju köpa ett äldre hus, och då kan det verkligen vara värt med just besiktning, om man kan upptäcka något stort tidigare.

Vad jag letar efter, en liten stuga ute på landet. Så den största extrakostanaden förutom huset blir bil. Jag har inte häst eller barn, men man vet ju inte vad som händer i framtiden. Kan det vara svårt att få tillstånd till att bygga ut huset?

Jag säger samma som alla andra-besiktning!

Vi besiktade ett hus för ca 2 veckor och det gick på 8500 kr. Helt klart värt det!

Tänk så här att det kanske kostar en större summa att besikta men tänk vad du tjänar om huset du vill köpa är i så dåligt skick att det behöver renoveras för 300.000 kr annars är huset obeboligt.
Jag känner till ett sådant hus och renoveringen är beräknad att kosta upp mot 400.000 kr med ROT redan avdraget.

Det kan bli riktigt dyrt att köpa hus om man inte kollar över det.

Annars är det väl det kosmetiska. Rätt planlösning, rätt antal rum, hur mycket du är villig att renovera eller om du vill ha allt klart på en gång. Friköpt tomt är ett måste för mig.
Har du häst? Är det bra stall i närheten eller i alla fall gott om dom så du slipper köra långt.

Det finns massor att tänka på så kom först på hur du vill ha det, då har du kommit långt på vägen :)

Jag funderar på det jag fetmarkerade i din text, det betyder att en markägare äger tomten men man äger själva huset. Man får då betala hyra för att bo på tomten? Låter dumt, man vill väl äga sin egna tomt? Men jag tycker jag att jag sett den avgiften på många hus här i Sthlm, mer vanligt här kanske?

Och jag säger läget, läget och åter läget.

Det är läget som avgör om man får tillbaka sina pengar på eventuella renoveringar.
Det är läget som avgör om det är lätt att sälja om man ångrar sig.
Och läget går inte att ändra.
Det mesta annat går att ändra i efterhand.

En simpel sommarstuga som är i det närmaste omöjlig att värma upp kostar massor i rätt läge och inget mer än en billig peng för tomten i fel läge.

Man får då betala hyra för att bo på tomten? Låter dumt, man vill väl äga sin egna tomt? Men jag tycker jag att jag sett den avgiften på många hus här i Sthlm, mer vanligt här kanske?

Det är oftast kommunen som äger tomten och då så heter hyran på marken "tomträttsavgäld".
Och upplåtelseformen heter tomträtt.

Det var vanligt förr och är egentligen inte något problem.
De husen är ju ofta billigare så då betalar man i stället mindre räntor.

Kl

Jag satt och surfade runt på hemnet i går och hittade ett hus för mig. Litet, bara 60 kvadrat. En lagom tomt. Enligt mäklarens beräkningar skulle det kosta mig ca 1200 kr mindre/månad än min lägenhet.
Bor idag i en lägenhet som mest är en plats att sova i. Känns verkligen inte som hemma. Saknar också en uteplats. Drömhuset skulle nog ligga lite mer "på landet" än det här, men man kan ju inte få allt.
Vad jag funderar på är mest det där praktiska. Är direktverkande el. Hur kan man på enklaste sätt på få ner kostnaderna för uppvärmning? Ser hyfsat fräscht ut på bilderna i övrigt.

Ju mer jag funderar så får jag nog ta bilen och göra en drive by och se hur det ligger i förhållande till vägen osv.

Taket är ju ofta en stor värmebov om det är dåligt isolerat så det bör kollas ordentligt. En luft-värmepump kan få ner värmekostnaden men den har ju en inköpskostnad också.

Själv hade jag inte varit intresserad av direktverkande el utan föredrar vattenburen värme.

Jag har hyrt ett antal (äldre) hus senaste åren , alla med direktverkande el. Vilket varit en sjukt stor kostnad.

Huset jag nu själv äger, också det äldre med direktverkande el, fick en luftvärmepump som passar för huset (hyfsat öppen planlösning med tanke på åldern) vilket gjort stor skillnad. Men se även till att dörrar och fönster är täta. Och köp inte första bästa billiga pump om man väljer ett sånt uppvärmningssystem.. Ta en som verkligen funkar i huset. (hyrt två hus med direktel som fick en (billig/fel) luftvärmepump som sen inte alls klarade av sin uppgift. Alltså öht inte...

Tak och grund/dränering kan bli stora kostnader och fick mej välja bort ett antal hus när jag tittade.
Gammal el i huset-som gärna är ojordad- kan bli en stor kostnad att göra nåt åt.
Om du inte tänker bo där för evigt, verkar det lättsålt? (läge och annat).
Behöver det mycket renovering? Har man tankar på flytt senare för att det blir för litet- dumt renovera för för stora pengar som du inte kan få ut vid försäljning sen.
Till priset kommer även lagfartskostnader och eventuella pantbrevskostnader.
Besiktning-viktigt!

Kl

Jag satt och surfade runt på hemnet i går och hittade ett hus för mig. Litet, bara 60 kvadrat. En lagom tomt. Enligt mäklarens beräkningar skulle det kosta mig ca 1200 kr mindre/månad än min lägenhet.
Bor idag i en lägenhet som mest är en plats att sova i. Känns verkligen inte som hemma. Saknar också en uteplats. Drömhuset skulle nog ligga lite mer "på landet" än det här, men man kan ju inte få allt.
Vad jag funderar på är mest det där praktiska. Är direktverkande el. Hur kan man på enklaste sätt på få ner kostnaderna för uppvärmning? Ser hyfsat fräscht ut på bilderna i övrigt.

Ju mer jag funderar så får jag nog ta bilen och göra en drive by och se hur det ligger i förhållande till vägen osv.

Vi är alla olika... men jag skulle akta mig noga, noga för direktverkande el!

Det ger få möjligheter att enkelt ändra system.

Har du vattenburen värme kan du fixa bergvärme, solpaneler och andra alternativ. Med el-element har du bara elen. En kall vinter rusar elmätaren.

Direktverkande el ch hus byggt på 60-70-talet är ingen kul kombo. Då har du inga eldstäder att bidra med och det är isolerat efter den tidens normer - när elen var snorbillig.

För egen del hittade jag ett HELT fantastiskt ställe. Det är byggt 1881 men moderniserat på 80-90-talet till golvvärme, modernt badrum, nydragen el, fixad grund och nytt tak och ett separat hus med vedpanna med accumulatortankar. Det var skapligt billigt eftersom säljaren behövde bli av med det snabbt. (han hade precis kommit ut ur fängelset och hade varken råd att bo kvar eller möjlighet att slanta upp skadeståndet...)

Skippa huset med elvärme och vänta. Det kommer att komma betydligt ut betydligt fler hus närmare våren. Mitt i vintern annonserar folk inte.

Jag besiktade inte. Dels för att de som byggt om hade rörfirma och visste vad de gjorde med panna, vatten och värmeanläggning. Samt att all el var proffsdragen och ny.
En bekant med gedigna byggkunskaper tittade igenom det som kunde tänkas vara skumt och han gav klartecken. Då slog jag till.

Jag bor i ett hus med direktverkande el och kakelugnar och luft-luft-värmepump.
Det kostar inte mycket alls att värma det huset.
Så jag har ändrat mig om det där med direktverkande el.
Kombinerat med värmepump och eldstad så kan det vara riktigt bra.
Det går inte sönder och det läcker inte så att man får vattenläckor.

Jag var och körde förbi huset och det ligger tyvärr i en korsning med hus på alla sidor omkring och så det känns inte aktuellt i vilket fall som helst.
Tyvärr så kommer det sällan ut så små hus som jag vill ha. Och det här var billigt 190 k. Men läget helt fel!

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren... 7 8 9
Svar
173
· Visningar
9 230
Senast: Lisen82
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 428
Senast: Majjijann
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: aleeza
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 299
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka