Gullan86
Trådstartare
hej alla.
det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen
men det känns så hemskt tomt och hunden och vi saknar en kisse hos oss och vår mysiga kissen kan ju inte komma tillbaka...
jag vill därför göra det allra bästa för vår nya kattunge så jag vill veta ALLT jag bör kolla efter, ta reda på, göra m.m.
detta är lite av det jag funderar på men fyll i om jag missat nåt:
-chippa (ska uppfödaren göra det?)
-avmaska(hur ofta?, behövs det om de är innekatter?)
-vaccinera(hur många gånger skall de vaccineras för att vara grundvaccinerade?, mot vad? det görs en gång/år sen lr?)
-försäkra(brukar ni försäkra dem i liv med? kostar det mkt att försäkra en katt?)
-dolda fel försäkring(betalar uppfödaren det och så ska man ha en vanlig försäkring med lr?)
-hemska fel som kan finnas hos vissa raskatter?
-tinga/lämna handpenning, eller betalar ni direkt när ni tittar på dem fast ni inte hämtar dem direkt?
-foder till kattunge? nåt man skall tänka på att de ska få i sig? vilken sorts mat?, till vuxen katt sen med?!
-hur länge skall kattungen vara kvar hos mamman och varför?
-ska man veterinärbesikta? kan veterinären se något avgörande?
-har ni haft kissarna i ett eget rum första tiden?
funderar antingen på en kisse vars föräldrar är: pappa=norsk skogskat och mamman är bondkatt, vars mormor är perser.
ingår 1 vaccinering, ingen avmaskning. ingen besiktning.
får vänta på dessa ca 2 mån eftersom de bara är 2,5vecka gamla nu.
sen ett alternativt till:
mainecoon är mamman och pappan är mainecoon/perser.
inget dolda fel försäkring, fullt vaccinerade(vad jag förstår det som), avmaskade och ett "start kitt" medföljer
leveransklara vecka 14 eller 16(2 kullar).
om ni vet något om raserna/kombinationerna så säj till och berätta gärna om raserna.
vad låter bäst? några speciella sjukdommar man bör kolla upp inom dessa raser m.m?
hur funkar det i början med kissen hur lärde ni dem att gå på lådan? kan man ha dem i en sån "kompost" bur under natten/om man åker till affären lr liknande så de inte kissar ner hela huset eller har ni dem helt lösa fast de är själva eller ni lämnar dem aldrig själva i början? är ni hemma från jobbet?
hur ser det första året ut med den nya kattungen?
har haft 5 katter innan man denna gången vill jag verkligen vara riktigt petig och veta exakt vad jag gör och ska göra så det blir perfekt för misse
Snälla massa hjälp tack nu.
det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen
jag vill därför göra det allra bästa för vår nya kattunge så jag vill veta ALLT jag bör kolla efter, ta reda på, göra m.m.
detta är lite av det jag funderar på men fyll i om jag missat nåt:
-chippa (ska uppfödaren göra det?)
-avmaska(hur ofta?, behövs det om de är innekatter?)
-vaccinera(hur många gånger skall de vaccineras för att vara grundvaccinerade?, mot vad? det görs en gång/år sen lr?)
-försäkra(brukar ni försäkra dem i liv med? kostar det mkt att försäkra en katt?)
-dolda fel försäkring(betalar uppfödaren det och så ska man ha en vanlig försäkring med lr?)
-hemska fel som kan finnas hos vissa raskatter?
-tinga/lämna handpenning, eller betalar ni direkt när ni tittar på dem fast ni inte hämtar dem direkt?
-foder till kattunge? nåt man skall tänka på att de ska få i sig? vilken sorts mat?, till vuxen katt sen med?!
-hur länge skall kattungen vara kvar hos mamman och varför?
-ska man veterinärbesikta? kan veterinären se något avgörande?
-har ni haft kissarna i ett eget rum första tiden?
funderar antingen på en kisse vars föräldrar är: pappa=norsk skogskat och mamman är bondkatt, vars mormor är perser.
ingår 1 vaccinering, ingen avmaskning. ingen besiktning.
får vänta på dessa ca 2 mån eftersom de bara är 2,5vecka gamla nu.
sen ett alternativt till:
mainecoon är mamman och pappan är mainecoon/perser.
inget dolda fel försäkring, fullt vaccinerade(vad jag förstår det som), avmaskade och ett "start kitt" medföljer
leveransklara vecka 14 eller 16(2 kullar).
om ni vet något om raserna/kombinationerna så säj till och berätta gärna om raserna.
vad låter bäst? några speciella sjukdommar man bör kolla upp inom dessa raser m.m?
hur funkar det i början med kissen hur lärde ni dem att gå på lådan? kan man ha dem i en sån "kompost" bur under natten/om man åker till affären lr liknande så de inte kissar ner hela huset eller har ni dem helt lösa fast de är själva eller ni lämnar dem aldrig själva i början? är ni hemma från jobbet?
hur ser det första året ut med den nya kattungen?
har haft 5 katter innan man denna gången vill jag verkligen vara riktigt petig och veta exakt vad jag gör och ska göra så det blir perfekt för misse
Snälla massa hjälp tack nu.