Köpa lägenhet i Spanien

Gammeln

Trådstartare
Nån som har gjort det? Kan man trivas där? Är det värt att bo nära anslutning till havet? Tänker då mest på vintern, går det att bada i havet utan att frysa ihjäl?

Det börjar dra ihop sig att lämna landet för solkusten i Spanien. Visserligen lite högre skatt än i Frankrike MEN lägenheterna är betydligt billigare i Spanien.

Sv: Köpa lägenhet i Spanien

Mina föräldrar har hus i Spanien och de trivs i alla fall väldigt bra! Gillar man att bada så är det ju klart att man vill bo så man har gångavstånd till havet. Bada året runt? Nja, det beror ju på hur kallt vatten man står ut med... Östkusten (Barcelona, Alicante osv) har ju betydligt varmare vatten än sydkusten (Malaga, Fuengirola osv); kommer du väster om Gibraltar så är det ju Atlanten och inte Medelhavet...
Föräldrarna bor nästan mitt på östkusten (Torrevieja) och det är väl ca 15 grader när det är som kallast i vattnet i jan-feb, det tycker min mor är helt ok, så hon badar året om. Jag vill ju ha över 20 grader, så jag brukar inte åka ner och hälsa på i dec-apr. Var nere för en vecka sedan och då var det 26-27 grader i vattnet! (23-25 i skuggan)

Jag bodde utanför Fuengirola ett halvår för länge sen. Kom dit vid nyår o åkte hem på sommaren. Bada i havet under vintern skulle jag aldrig få för mig. Vi började nog inte bada före april/maj. Vintern var rätt kall, tror vi hade runt +10 men rått o blåsigt. Jag hade turen att bo i ett nybyggt hus som var isolerat o hade ordentlig värme men jag hade en del kompisar som bodde i riktigt kalla lägenheter. Rått o fuktigt tillsammans med stenhus utan värme är ingen hit.

Mina föräldrar har hus i Spanien och de trivs i alla fall väldigt bra! Gillar man att bada så är det ju klart att man vill bo så man har gångavstånd till havet. Bada året runt? Nja, det beror ju på hur kallt vatten man står ut med... Östkusten (Barcelona, Alicante osv) har ju betydligt varmare vatten än sydkusten (Malaga, Fuengirola osv); kommer du väster om Gibraltar så är det ju Atlanten och inte Medelhavet...
Föräldrarna bor nästan mitt på östkusten (Torrevieja) och det är väl ca 15 grader när det är som kallast i vattnet i jan-feb, det tycker min mor är helt ok, så hon badar året om. Jag vill ju ha över 20 grader, så jag brukar inte åka ner och hälsa på i dec-apr. Var nere för en vecka sedan och då var det 26-27 grader i vattnet! (23-25 i skuggan)
Det ska ju vara hyfsat nära en flygplats som Ryan Air flyger på (billigt att komma dit o hem). Östkusten är ju bra läge om man vill resa lite mot frankrike, Italien ibland. Samtidigt vill man ju inte bo mitt i smeten där turisterna flockasutan lite mer lugnt område ;)

Jag bodde utanför Fuengirola ett halvår för länge sen. Kom dit vid nyår o åkte hem på sommaren. Bada i havet under vintern skulle jag aldrig få för mig. Vi började nog inte bada före april/maj. Vintern var rätt kall, tror vi hade runt +10 men rått o blåsigt. Jag hade turen att bo i ett nybyggt hus som var isolerat o hade ordentlig värme men jag hade en del kompisar som bodde i riktigt kalla lägenheter. Rått o fuktigt tillsammans med stenhus utan värme är ingen hit.
Lägenheter byggda på slutet av 80-talet borde väl vara isolerade. Dom ser ju fina ut från utsidan iaf

Ryan flyger ju till både Barcelona och Alicante.
Men vill man inte bo på ett "turist-ställe" så får man nog söka sig längre in i landet, eller långt åt sydväst.

Ryaniar kör ju till Palma också. Dock inte hela året tyvärr. Men Palma och även resten av Mallorca tycker jag är mycket trevligare än Spanien i övrigt. Påminner mycket om området runt Franska rivieran och Provence fast man får betydligt mer för pengarna. Och bättre mat dessutom. :d Det är inte omöjligt att det blir något där för vår del om några år.

Min farmor och farfar bor på Gran Canaria, där är det 25-30 grader även på vintern och varmt i vattnet. På sommaren är det alltså ännu varmare.

Ryaniar kör ju till Palma också. Dock inte hela året tyvärr. Men Palma och även resten av Mallorca tycker jag är mycket trevligare än Spanien i övrigt. Påminner mycket om området runt Franska rivieran och Provence fast man får betydligt mer för pengarna. Och bättre mat dessutom. :d Det är inte omöjligt att det blir något där för vår del om några år.
Känns lite instängt att bo på en ö :nailbiting: när man även vill göra små rutter i Europa :)

Det går visserligen båt över till fastlandet (och även vackra Menorca) fast det är säkert ganska dyrt om man vill ta med sig bilen.

Vi tillbringade två veckor nu i somras med att bila runt på Mallorca och vi pratade om att ta färjan över till fastlandet och spendera dom sista dagarna på kusten där men det blev inte tid över till det. Tog dock ett par dagar på Menorca istället. Mallorca kan tyckas vara en ganska liten ö men vi hann faktiskt inte med hälften av det vi egentligen ville se. Visst kan det vara en nackdel att bo på en ö men samtidigt har man otroligt mycket att se och uppleva inom ett litet område. Man når allt på en dagstur om man tar rakaste vägen. :)

Men finansieringen då om man inte kan få fram alla pengar själv?Svenska banker lånar tydligen inte ut pengar att köpa bostäder utomlands för?
Men du kanske slantar upp allt på ett bräde.....:D

Det går visserligen båt över till fastlandet (och även vackra Menorca) fast det är säkert ganska dyrt om man vill ta med sig bilen.

Vi tillbringade två veckor nu i somras med att bila runt på Mallorca och vi pratade om att ta färjan över till fastlandet och spendera dom sista dagarna på kusten där men det blev inte tid över till det. Tog dock ett par dagar på Menorca istället. Mallorca kan tyckas vara en ganska liten ö men vi hann faktiskt inte med hälften av det vi egentligen ville se. Visst kan det vara en nackdel att bo på en ö men samtidigt har man otroligt mycket att se och uppleva inom ett litet område. Man når allt på en dagstur om man tar rakaste vägen. :)
Tanken för mig är att man vill ha ett hyfsat utgångsläge med husbilen när man känner för en turne ;)

Men finansieringen då om man inte kan få fram alla pengar själv?Svenska banker lånar tydligen inte ut pengar att köpa bostäder utomlands för?
Men du kanske slantar upp allt på ett bräde.....:D

Lyxkonsumtion ska man inte låna till så det blir allt till att slanta upp. Man får ju superfina lägenheter för typ 70 000Euro och dessutom är det goda chanser för att pruta ;). Där är det ingen som går in i en budgivning eftersom efterfrågan nu är 0 ;). Take it or liv it...

*knappis*

RyanAir flyger till både Alicante och Murcia om jag inte minns fel, på lagom taxiavstånd från dessa hittar du torrevieja. En lite lätt sovande "småstad" med härligt klimat, trevliga (pratsamma!) människor, marknader året runt och en stor del utlandsboende engelsmän/svenskar/finnar/tyskar (ja, förr eller senare under vintern så blir man sugen på kanelbullar eller prata några ord svenska)..

Min mamma har nyligen köpt lägenhet där, min mormor har varit vinterboende där dom senaste sjutton åren. Priserna har gått ner till uthärdlig nivå i takt med finanskrisen.

Det är en del byråkrati med ett lägenhetsköp, skaffa gärna en advokat som hjälper dig. Du måste även upprätta ett testamente i samband med köp av bostad i spanien.

Tillägger: Många områden blir näst intill öde under vintern, kolla gärna om det ser ut att vara folk hemma någonstans under din lägenhetsjakt. Grannar är en trygghet och nya kontakter är alltid trevligt :)

Senast ändrad:

*knappis*

RyanAir flyger till både Alicante och Murcia om jag inte minns fel, på lagom taxiavstånd från dessa hittar du torrevieja. En lite lätt sovande "småstad" med härligt klimat, trevliga (pratsamma!) människor, marknader året runt och en stor del utlandsboende engelsmän/svenskar/finnar/tyskar (ja, förr eller senare under vintern så blir man sugen på kanelbullar eller prata några ord svenska)..

Min mamma har nyligen köpt lägenhet där, min mormor har varit vinterboende där dom senaste sjutton åren. Priserna har gått ner till uthärdlig nivå i takt med finanskrisen.

Det är en del byråkrati med ett lägenhetsköp, skaffa gärna en advokat som hjälper dig. Du måste även upprätta ett testamente i samband med köp av bostad i spanien.

Tillägger: Många områden blir näst intill öde under vintern, kolla gärna om det ser ut att vara folk hemma någonstans under din lägenhetsjakt. Grannar är en trygghet och nya kontakter är alltid trevligt :)
Låter bra för min del att det är lugn på vintern för det är ju då som man verkligen vill bo där. Värsta tiden på sommaren får man tillbringa här i Sverige vilket passar mig utmärkt. För att slippa betala skatt måste man uppfylla vissa krav typ "inte stadigvarande vistas i Sverige och inte ha väsäntlig anknytning till Sverige och inte vara bosatt i Sverige"

Det är ju massor av lägenheter tar banken har tagit tillbaka lägenheten och i förhoppning att kunna rädda det som räddas går han man satt ner priset betydligt. Så här kan man verkligen fynda :)

Har för mig att Ryan även flyger till Girona. Det är ju billigare att flyga till Spanien än att ta flygbussen från Uppsala till Arlanda :p

Ja, det är mycket billigt. Brukar flyga från finland och biljetter för hela resan kostar kring 6-800kr!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 358
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 910
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Nu har vi varit på solkusten i några dagar :). Det vi märker är att man ser massor av poliser ute. Hemma ser man knappt nån polis ute... 9 10 11
Svar
215
· Visningar
17 176
Senast: Mineur
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är... 2
Svar
34
· Visningar
6 203
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka