Köpa ny mac

Wysiwyg

Trådstartare
Min nuvarande MacBook Pro börjar sjunga på sista versen. Den är seg och varm och tar år och dagar att starta. Ibland slår den av sig och ibland funkar inte skärmen som den ska. Dock har den tjänat mig väl i 5,5 år så jag förlåter den!

Frågan är nu vad jag ska ersätta den med. Jag velar lite mellan en MacBook Pro med retinaskärm och en MacBook Air. Vilken av dem det än blir kommer jag satsa på 13". Den absolut största fördelen med Pro är retinaskärmen; jag kan sitta 12 timmar framför datorn på en dag. Samtidigt känns den lite overkill eftersom jag mest använder den till skolan, netflix och surf. En Air borde ju mer än nog täcka det behovet tänker jag.

Prisskillnaden blir dock inte jättestor mellan dem då jag dessutom får lite studentrabatt så det kanske är lika bra att smälla till med en Pro på en gång? Jag tänker mig att den kanske håller lite längre i och med att prestandan är bättre? Heh jag är verkligen inget datageni så kanske är helt fel att tänka så..

Jag hade samma funderingar som du, slutade med att jag köpte en pro 13'' med retinaskärm. Hellre vara nöjd hela tiden och lägga ut några extra tusenlappar (det kostar ju ändå skjortan oavsett vilken man tar...) än att ångra att man inte köpte pro'n. Sen kanske jag aldrig pressar den till max, har ungefär samma användning som du+lite spelande. Men ändå, hatar att ångra mig om saker där jag faktiskt kunde välja den "bättre". Jag är helnöjd med mitt köp :) köpte den i vintras.

Jag har en pro till jobbet som jag kör lite tyngre redigeringsprogram och så på, till vardags har jag en Air som är snart 5 år gammal. Prestandamässigt märker jag ingen större skillnad på dem, förutom att Airen kan bli lite segare under tiden man redigerar stora, tunga filer. Å andra sidan är Airen 4 år äldre :p Behöver du inte uttag för nätverkskabel eller möjlighet att köra CD i så hade nog jag kört på en Air i ditt läge, det är rätt stor tyngdskillnad på dem när man bär runt dem en hel dag.

Härligt med två olika svar :D

@AraSlei CD går inte i Pron med retinaskärm ändå. Och vikten är ju bara 200 grams skillnad så den var inte så stor :) Pron har HDMI-uttag vilket hade varit käckt men samtidigt inte värt att betala flera tusen till för. Har du retinaskärm på din pro? Märker du någon skillnad isf? Märker du någon skillnad i värmeutveckling hos Airen och Pron?

@Fazeem Tack för svar! Märker du någon skillnad med retinaskärmen jämfört med andra datorer? Det är nog främst den som lockar mig..

Senast ändrad:
Härligt med två olika svar :D

@AraSlei CD går inte i Pron med retinaskärm ändå. Och vikten är ju bara 200 grams skillnad så den var inte så stor :) Pron har HDMI-uttag vilket hade varit käckt men samtidigt inte värt att betala flera tusen till för. Har du retinaskärm på din pro? Märker du någon skillnad isf? Märker du någon skillnad i värmeutveckling hos Airen och Pron?

@Fazeem Tack för svar! Märker du någon skillnad med retinaskärmen jämfört med andra datorer? Det är nog främst den som lockar mig..

Hm, jag vet inte riktigt vilken version min Pro är eftersom den är jobbets, men insåg nu att den är en 15" och inte en 13" som min Air. Kanske därför som jag upplever viss tyngdskillnad :D
Jag tycker att det är lite skillnad på retinaskärmen, men inte så mycket. Min kollega som jobbar som AD tycker dock att det är viss skillnad.

Min Air kan bli ganska varm, men jag tror att det är fläkten som börjar bli lite trött :) Den har ju 5 år på nacken snart.

Jag köpte en pro nyligen, har dock aldrig haft mac tidigare så jag kan bara jämföra med PC. Men kan kommentera retinaskärmen i alla fall, den är väldigt skarp men eftersom upplösningen är så extremt hög så förstorar t.ex. Safari allt i 200%, både text och bilder, för att det ska bli mer bekvämt för ögat. Bilderna kan därför upplevas aningens oskarpa när man surfar, dock är det inget som stör mig.

Värre är att det gör det svårare att jobba med webdesign och bilder till hemsidor. Öppnar jag en bild i t.ex. Photoshop så hanteras den i 100% upplösning, inte 200% som Safari. Det innebär att den blir pytteliten på skärmen och dessutom hälften så stor som den sedan ser ut när jag tittar på den i Safari. Förvirrande och lite osmidigt. Hade jag insett detta innan är det tveksamt om jag hade valt retinaskärmen alls.

@Wysiwyg

Om retinaskärmen är det avgörande så tycker jag att du kan spara de där tusenlapparna som skiljer, det gör inte särskilt mycket för trötta ögon eller skiljer kvalitetsmässigt. Däremot så är det mycket bättre processor i Pro'n och det hade jag nog satsat på om valet hade stått mellan de olika modellerna eftersom prisskillnaden inte är särskilt stor. Men om du mest streamar film och musik samt surfar så spelar det egentligen inte så stor roll :).

Jag har en snart sönderkörd Air hemma som är inne på sitt fjärde år och den har misshandlats (prestandamässigt) nästan dagligen sedan inköpet och den lever ännu. Har dessutom blivit dränkt i en liter kaffe(!). Surf och film är fortfarande helt ok men spel, film- och bildredigering blir den numera rätt olycklig av ;).

@Cheeserica Ah vilket knivigt problem! Själv jobbar jag inte alls med bilder eller bildredigering så just det kommer inte vara ett problem för mig :)

KL

Nu har jag beställt en Pro med retinaskärm! Det blev så på grund av skärmen och processorn (tack @Septicemia för att du påtalade det!). Processorn kanske är lite väl värsting för mina behov men nåväl. Dessutom har jag läst på lite olika forum att fläkten i Pron är bättre än i Airen så då tippade det över lite för mycket till fördel för Pron.

Längtar till om en vecka då jag får hem den :D

Ja, jag märker skillnad i all fall mellan den med retina-skärm och min förra jobb-MacBook pro utan retina-skärm :) använder inte andra datorer så ofta men mellan de olika Mac-skärmarna ser jag skillnad. Allt är mycket behagligare på retina-skärmen tycker jag. Den äldre är mer "suddig" har jag märkt när jag jämfört med den nya.

Flikar in en tanke bara - det som normalt "slits" i en laptop är batteri och hårddisk, och i förekommande fall kylfläkt. Om datorn börjat ta lång tid att starta, fått sämre prestanda, hänger sig ibland etc, så har det väldigt sällan med själva datorn (läs: hårdvaran) att göra, utan med operativsystemet och programinstallationerna. Därför är en enkel och billig (typ gratis) första åtgärd alltid att göra en total ominstallation inklusive operativsystemet. :up: Nackdelen är att det tar litet tid, men det gör det ju att nyinstallera och kopiera över allt till en ny dator också.

(Sen kan det förstås finnas andra anledningar att skaffa ny dator, man kanske vill ha bättre grundprestanda eller större/bättre skärm eller färre bucklor och sprickor. :p )

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Det här är en tråd jag ALDRIG trodde jag skulle starta!!! :crazy: Jag har haft mac sen 1989 - och jag älskar mac - högt och rent... 2
Svar
27
· Visningar
2 788
Senast: Tilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Dalmatiner
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka