Köpa oförsäkrad häst?

tack! Jag kommer inte köpa han. Ägaren vägrade låta mamma välja veterinär och det fanns inte på kartan att besikta han på en klinik även om mamma stog för kostnaderna så det får bli en annan häst
Vill bara säga vad klok du är! Helt rätt tänkt. Hoppas du hittar en ny - hel - stjärna som du får mycket roligt med.

Hästar skadar sig liksom ändå, det är oundvikligt. Så man behöver inte köpa till sig extra många dagar i sjukhage genom att chansa.
 
Är väl inte helt ovanligt att fullbloden inte är försäkrade. Den har ju till 99% gått på banan och de har ju inte försäkringar på samma sätt som en ridhäst. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt och hade besiktigat som vanligt och hade det varit något konstigt där någonstans hade jag röntgat det området.
 
Är väl inte helt ovanligt att fullbloden inte är försäkrade. Den har ju till 99% gått på banan och de har ju inte försäkringar på samma sätt som en ridhäst. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt och hade besiktigat som vanligt och hade det varit något konstigt där någonstans hade jag röntgat det området.

Jag tycker inte heller det är konstigt, men när köparen är så osäker hästköpare som i detta fall kan det vara läge att berätta om riskerna och vad som kan komma att hända. Har köpt många oförsäkrade hästar, det är bara att ta höjd i ekonomin och förväntningarna.
 
Jag tycker inte heller det är konstigt, men när köparen är så osäker hästköpare som i detta fall kan det vara läge att berätta om riskerna och vad som kan komma att hända. Har köpt många oförsäkrade hästar, det är bara att ta höjd i ekonomin och förväntningarna.

Nä du har en poäng i det och som osäker hästköpare bör man nog inte heller välja ett fullblod från banan så köparen gjorde nog rätt i att avstå.
 
Är väl inte helt ovanligt att fullbloden inte är försäkrade. Den har ju till 99% gått på banan och de har ju inte försäkringar på samma sätt som en ridhäst. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt och hade besiktigat som vanligt och hade det varit något konstigt där någonstans hade jag röntgat det området.

Jag ser inte det heller som något konstigt. Alla hästar jag ägt har varit oförsäkrade när jag köpt dem (importer, unghästar m.m.). Det som dock är konstigt i detta fall är ju att köpare inte får välja veterinär och att säljaren därtill vägrar en klinikbesiktning. Då bör man dra öronen åt sig både en och flera gånger.
 
Jag jobbar inom försäkringsbranschen numera... Det är inte ovanligt förekommande, se bara alla importer. Men det är ju ett risktagande, man har inget skydd mot skador som förelegat (vilket man iofs aldrig har), men risken är större att en skada eller fel redan hunnit uppstå om en häst införsäkras vid högre ålder, än om hästen var införsäkrad som mkt ung. Man ska inte vara rädd för att köpa en sådan häst, men man ska vara observant och aktsam, samt förstå att det potentiellt kan bli en dyr historia.
 
Bra val att avstå! Har nyligen själv köpt ett femårigt fullblod som första egna häst efter alla år av medryttare och tränat andras hästar. MEN där gav mig ägaren fullmakt till att undersöka försäkringshistoriken, välja veterinär som hon stod för på gården men jag kunde välja klinik om jag ville. Sedan höjde jag skyddet efter godkänd besiktning och köp inom samma bolag så att jag slapp karens men bredare täckning.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp