Köpa sadel från andra sidan landet?

Solvira

Trådstartare
Hur går man till väga? Hur mycket kan det kosta? Är det krångligt att skicka/skicka tillbaka?

:bow:

Sv: Köpa sadel från andra sidan landet?

Nej, det är inte speciellt krångligt. Brukar vara billigast att skicka med posten, där betalar man per vikt & bussgods per kubik. Brukar kosta allt mellan 250-400 kr. Postförskott kostar 50 kr extra tror jag, men då måste säljaren ha ett bank- eller plus-giro att få pengarna insatta på. Med bussgods räcker det att säljaren har ett vanligt bank konto som pengarna sätts in på när man löser ut sadeln.

Brukar ha sadelskydd på sadeln och lägga en massa plastpåsar (tomma ihopknölade) runt sadeln i kartongen för att den inte ska fara runt och bi stött. Man kan gott skriva på lådan att den ska hanteras varsamt.

Haha, ja. ;) Nu ska jag bara bli av med Crownen (M*stang kunde jag bara lämna in den för vidareförsälning och då tar de 35% och det kändes lite mycket...) men jag ska höra med pappa om jag kan låna lite pengar så länge. Skulle väl ev. kunna höra av mig till dem som velat förhandla om Edinburghen och pruta ner den lite till... Bara för att få ihop pengar lite snabbare.

Men håll tummarna för att den här passar! :banana: Hon sa att andra tyckte den var monsterbred men hon tyckte inte den var så farlig. I mina öron låter det jättebra, då jag hört av mig om sadlar som ska vara breda och de varit smalare än min Hubertus som var normal mot bred. :crazy:

pomelo> Bussgods är via Posten också eller? Eller, jag förstår inte riktigt. :p Eftersom jag ska försöka förklara för säljaren också vill jag ju vara helt på det klara vad jag snackar om. :D

Åh, jag känner mig så förväntansfull! :banana: Vill prova den nu, NU! (Jag vet att man inte ska vara såhär, för då skiter det sig alltid...)

Vad är det för "fel" på din Crown? Har för mig att du köpte den ganska nyss? Vad är det för sadel du ska pröva nu?

Jag blir så nyfiken:p Jag är helt in to det här med sadlar nu. Beställde en Amerigo Cortina i Lördags och nu måste jag vänta 10 veckor på den:crazy:

www.bussgods.se
Där kan du läsa vad du behöver veta om det och var det finns ombud. Det är inte via Posten utan via landsvägsbuss/bussterminaler. Brukar fungera väldigt smidigt under förutsättning att både säljare och köpare har hyfsat nära till ett ombud.

zanzan> Jag gjorde en tråd för ett litet tag sen som heter "Jag får så ont". Som du förstår då så får jag ruggigt ont av att rida i Crownen. :crazy: Jag måste stå upp de första 20 minutrarna och kommer inte riktigt ner i sadeln, och efteråt känns det som om jag manglat rumpa, sittben och m*tta. :o Jag får ont och blir stel. Provade rida med gamla Edinburghen igår igen och jag kunde rida på som vanligt, så nu åker Crownen...
Ska prova en begagnad Amerigo CC, 18L och +3. Hon som säljer den har haft den på ett halvblod med fullblodsinslag som vara ganska grov men inte nån jätte ändå. Tyckte det lät lovande... Men vi får väl se, ni får hålla tummarna!

Maran> Så egentligen är det smidigare med Posten, eftersom vi båda säkert har nära till ett ombud?
Enligt min syster är det också billigare med Posten, för de tar bara efter vikt medan bussgods går efter vikt och storlek. Vad har ni för erfarenheter av det?

posten är billigast, kostar ca 250-300kr!
men betala inte i förskott, använd internetgirot!!

Internetgirot, vad är det?
Men om man väljer postförskott så betalar jag väl jag den summa hon satt ut när jag hämtar paketet, eller?

jag brukar skicka med bussgods. Kolla bara så att båda har ombud nära. Sista sadeln jag köpte kom med bussgods för ca 200kr med efterkrav. Jag betalade då på stationen när jag löste ut den. Snabbt och smidigt!

Om jag sålt sadel så har jag inte sålt med bytesrätt. Gjorde det misstaget för några år sedan och fick tillbaka en repig sadel som dessutom var väldigt lerig. Jag skickade en i perfekt skick! Fick inte en enda krona i kompensation så köparen påstod att den var så redan. Nu har jag haft turen senaste gångerna när min häst växt ur sadeln att jag fått tag på köpare som är ute efter en specifik sadel i en stl som dom redan fått utprovade = snabb och smidig affär med nöjd köpare!

www.internetgirot.se

ja om hon har ett sånt konto så, men det är inte vanligt att privatpersoner har det. i såna fall är internetgirot guld, så slipper am bli blåst...

jag har precis skickat iväg en sadel med posten, frakten gick på 210:-

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
628
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka