Köpa sadel till denna häst!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Superbiddi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 113
Sv: Köpa sadel till denna häst!

Lägger in en till fråga också.
Någon som vet hur Zaldis bomvidder är. 30 tex smal,normal, vid?

Stubbens bomvidder?

Svankryggen, oavsett orsak, gör att du bör titta på sadlar som passar svängd rygg, tycker jag. Du bör sedan vara uppmärksam på om ryggen ändrar sig genom mera muskler och byta sadel då.

Märken - gissar på att t ex Prestige el Stübben Siegfried kan vara intressanta att prova. Siegfried kryllar det av i din prisklass. Zaldi Royal är en trevlig allroundsadel mot hopp med rätt pris och som passar hästar med svank. Jag tror dock att den kan vara för låg i manken för din häst. Henri DeRivel sägs passa hästar med svängd rygg. Likaså Dominus och vissa Jaguar, men då pratar vi en annan prisklass.

30" i Zaldi är smalt. Där räknas 31-32 som "normal". I Stübben är 30-31" "normal" och i Prestige 33-34".

Tack för ditt svar. Det gjorde mig lite klokare. :idea:

Jo Stubben siegfrid finns det ju massor av.

Sen vad tycker ni nu när han är tunn över ryggen ska jag köpa en sadel som passar nu eller en bom bredare och lägg padd under så länge tills han "växt" i den. Det känns som om jag köper en som passar nu så blir den för trång när han ska bygga muskler.

Superbiddi skrev:
Lägger in en till fråga också.
Någon som vet hur Zaldis bomvidder är. 30 tex smal,normal, vid?

Stubbens bomvidder?

Har precis köpt en begagnad sadel till min ena häst, och vid utprovning av diverse olika märken så har jag upptäckt hur olika de kan vara i samma bomvidd!

Men för att svara på din fråga, så är en Zaldi Royal i bomvidd 31 något smalare än en Stubben i samma bomvidd. Zaldin ligger mycket bra på min häst som också är lite svankig.

Har den häst mycket eller lite manke? För min har ju rätt hög manke.

Om jag vore du skulle jag köpa en sadel som är lite för vid nu och fylla ut med en fårskinnspad tills hästen har vuxit i sadeln. Samtidigt måste man se upp så att man inte köper en för vid sadel. Är den för vid så kan den bli för låg över manken och ge punkttryck på i framänden. Med en för vid sadel kan det också bli så att ryggraden inte går fri pga sadeln hamnar för nära den uppifrån s a s.

Jo det var precis så jag tänkte. Provade en sadel som en tjej i stallet ska sälja men det låg för nära manken och ryggraden.

Superbiddi skrev:
Har den häst mycket eller lite manke? För min har ju rätt hög manke.

Hästen jag har Zaldin till är ett ganska kraftigt halvblod med "normal" manke.

Liknande trådar

Utrustning Har en 5årig paint som jag ska börja leta sadel till. Hon är inriden men jag har inte haft henne så länge och stått utan sadel hela...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: ellipsis
·
Utrustning hade tidigare en tråd där kära buke fick mig att byta sadel :D bästa som hänt mig i ridningen då hästen gick super mycket bättre och...
Svar
7
· Visningar
1 173
Senast: Buck
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 797
Senast: oki
·
Utrustning Inser att jag efter bara nån månad med nya sadeln behöver en ny:( Budgeten ligger på runt 5000kr tyvärr! Inte lätt att hala fram pengar... 2 3
Svar
47
· Visningar
11 911
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka