Sadel till överbyggd häst

Sv: Sadel till överbyggd häst

Jag lägger in en bild på hur min ser ut. Han är dock skadad och inte riden på 6 månader på bilden så han rätt omusklad. Han har väldigt platt rygg och behöver därför en riktigt vid sadel. Han har den bredaste bomvidden som heter HW (haflingerwide) men dom finns i W och XW också. Jag tror att dom är rätt normala i bomvidden men det är bara min uppfattning.

62705_430808241917_731421917_5147671_7774652_n.jpg

Senast ändrad:

måste dock säga att din inte går jämföra med min:/ hon är ju högre bak än i manken.

Men fin är din:)

Jag lägger in en bild på hur min ser ut. Han är dock skadad och inte riden på 6 månader på bilden så han rätt omusklad. Han har väldigt platt rygg och behöver därför en riktigt vid sadel. Han har den bredaste bomvidden som heter HW (haflingerwide) men dom finns i W och XW också. Jag tror att dom är rätt normala i bomvidden men det är bara min uppfattning.

62705_430808241917_731421917_5147671_7774652_n.jpg

Om hästen står på jämt under lag så är den inte överbyggd (men ryggen sluttar uppåt). Sen undrar jag lite över att du skriver att den inte har nån manke, den har ju en ordentlig manke iallafall enligt bilden.

Detta är inte den bästa bilden.. Han står med bakbenen något lägre och lite långt bak. Men det skiljer inte flera centimetrar mellan rumpa och kors.
Att säga att han inte har någon manke är dumt förklarat av mig, han har manke men är väldigt platt uppe på ryggen. Som en bakplåt ungefär :laugh: Svårt att förklara. Det syns dåligt på bilder och framför allt på denna där han som sagt är väldigt omusklad om man jämnför med hur han normalt ser ut.

Med andra ord; bred över ryggen ;)

Var på väg att kommentera att han inte såg överbyggd ut, sen såg jag att horisontlinjen lutade, så antingen står han i en backe eller så är det en backe bakom honom, en väldigt lång och rak backe. :p

Nepp. Är en bom sadel jag vill ha då jag vill tävla både i dressyr, hopp och terräng. Ser det som en tillfällig lösning med bomlöst då det inte är det jag vill ha.

Innan jag bytte till bomlös hade jag en kentaur som passade bra på hästen. Sen breddade hon sig så det fanns inga tillräckligt vida. Därför blev det bomlös. Har en Globus Loke som också ligger bra på henne.

Innan jag bytte till bomlös hade jag en kentaur som passade bra på hästen. Sen breddade hon sig så det fanns inga tillräckligt vida. Därför blev det bomlös. Har en Globus Loke som också ligger bra på henne.

ska kika på dem!!

Liknande trådar

Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Johannna1
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 358
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka