Sadel till överbyggd häst

Sv: Sadel till överbyggd häst

Bomlös blir det inte då jag vill tävla i både hooppning och dressyr med damen.

Dessutom är det inte jag som rider;) Har precis fått barn så tar det ännu lite lugnt med ridningen.

Det finns ju bomlösa sadlar som är ok att tävla i, ffa kanske aktuellt för dressyren.
Jag valde bomlöst eftersom jag insåg att det skulle bli svårt med bomsadel och den dressyrsadeln ser jag ingen anledning att någonsin byta ut mot en bomsadel ens när hästen är färdigbyggd. Dock vill jag nån gång köpa en hoppsadel med bom, men det känns som ett avlägset problem med tanke på att hästen bara är 4 år.

Okej, rätt förvånande att Prestigen inte gled fram. Men prova den i en bredare bomvidd då?

red inte i prestigen då den var för smal. så kan inte uttala mig om den glider. är min ponnys sadel som ser ut så här:

31946600.jpg

och på henne ligger den still.

Men hon har en helt annan rygg så det kan du ju inte utgå från. Jag trodde du hade provridit den iom att du skrev att den inte gled fram.

Prova då de andra jag tipsade om, annars tycker jag du borde prova bomlöst. Kanske kan vara bra något år iaf så kanske hästen ändrar sig i ryggen till det bättre ch det blir lättare att hitta en bomsadel senare.

Men hon har en helt annan rygg så det kan du ju inte utgå från. Jag trodde du hade provridit den iom att du skrev att den inte gled fram.

Prova då de andra jag tipsade om, annars tycker jag du borde prova bomlöst. Kanske kan vara bra något år iaf så kanske hästen ändrar sig i ryggen till det bättre ch det blir lättare att hitta en bomsadel senare.

Jo sjölvklart vet jag att de har helt olika ryggar. Lade in bilden för att du skulle få se den.

Budgeten är stram och de sadlar du tipsat om är för dyra för min del. De ligger ju runt 10 000kr Bomlöst är inget jag vill testa alls, men får kanske ändra mig! (massören kommer dock mörda mig;)). Ska få låna en sadelgjord som ska ha antiglid effekt. För jag har ju även problem med att sadelgjorden hamnar på magen och sedan glider fram:/

Det finns ju bomlösa sadlar som är ok att tävla i, ffa kanske aktuellt för dressyren.
Jag valde bomlöst eftersom jag insåg att det skulle bli svårt med bomsadel och den dressyrsadeln ser jag ingen anledning att någonsin byta ut mot en bomsadel ens när hästen är färdigbyggd. Dock vill jag nån gång köpa en hoppsadel med bom, men det känns som ett avlägset problem med tanke på att hästen bara är 4 år.

Vilken bomlös är det som ser ut som en vanlig dressyrsadel?

Vilken bomlös är det som ser ut som en vanlig dressyrsadel?

Startrekk har modeller, Trekker Master tex.

Sen hade ju nån mailat ang Sensation G4 till ridportförbundet och fått svar att den var godkänd att tävla i.

Eftersom min G3:a ser likadan ut som en G4 när man sitter i den så förutsätter jag att jag kan tävla i den.

Det jag gillar med Sensation är att de är HELT bomlösa men att framvalvet ändå är stadigt, dessutom är stigbyglarna fästa i nederdelen av kåpan också och belastar inte enbart på ett litet område över ryggen.

Nej jag är faktiskt skitnöjd, och jag har haft 3 nya dressyrsadlar i 25000-klassen de senaste 10 åren så jag är rätt petig.

Senast ändrad:

Kan ju säga att Star Trekk ligger som en smäck på min och massören höll på att mörda mig för att jag köpt en dressyrsadel i stället.
Och han är inte ens en person som förespråkar bomlöst. :)

Star Trekk har en modell som heter Star Trekk Dressyr, ser ut som en helt vanlig dressyrsadel.

Startrekk har modeller, Trekker Master tex.

Sen hade ju nån mailat ang Sensation G4 till ridportförbundet och fått svar att den var godkänd att tävla i.

Eftersom min G3:a ser likadan ut som en G4 när man sitter i den så förutsätter jag att jag kan tävla i den.

Det jag gillar med Sensation är att de är HELT bomlösa men att framvalvet ändå är stadigt, dessutom är stigbyglarna fästa i nederdelen av kåpan också och belastar inte enbart på ett litet område över ryggen.

Nej jag är faktiskt skitnöjd, och jag har haft 3 nya dressyrsadlar i 25000-klassen de senaste 10 åren så jag är rätt petig.

Är bara intresserad av de som ser ut som en dressyrsadel;) Men priserna är ju lite högre:/

Men vad är det som säger att den kommer ligga bra på henne??

Är bara intresserad av de som ser ut som en dressyrsadel;) Men priserna är ju lite högre:/

Men vad är det som säger att den kommer ligga bra på henne??

Finns ju ingen garanti att de bomlösa ligger bra. Kan ju bara säga hur jag tänker, som är i samma sits och ska prova en bomlös sensation.
En mjuk sadel kan de ju inte putta fram. De böjer sig ju efter ryggen när den böjer sig istället. Så det problemet jag haft (och jag gissar att du haft också) att rumpan puttar sadeln framåt, försvinner.
Sen finns det ju heller ingen bom som trycker emot OM sadeln ändå skulle åka fram. Din har ju lite högre manke, så bara det finns ordentligt med stöd i framvalvet så den inte trycker på manken så finns det ju inget i sadeln som kan skada och trycka emot bogen.
För min som har så kort rygg är det ju dessutom mer ok med en sadel som är liiite för lång. Medan på en bomsadel så kan de där sista centrimetrarna faktiskt göra stor skada, vilket jag redan börjat se, och det kommer mest troligt bli ännu värre om han inte får en passande sadel.

Finns ju ingen garanti att de bomlösa ligger bra. Kan ju bara säga hur jag tänker, som är i samma sits och ska prova en bomlös sensation.
En mjuk sadel kan de ju inte putta fram. De böjer sig ju efter ryggen när den böjer sig istället. Så det problemet jag haft (och jag gissar att du haft också) att rumpan puttar sadeln framåt, försvinner.
Sen finns det ju heller ingen bom som trycker emot OM sadeln ändå skulle åka fram. Din har ju lite högre manke, så bara det finns ordentligt med stöd i framvalvet så den inte trycker på manken så finns det ju inget i sadeln som kan skada och trycka emot bogen.
För min som har så kort rygg är det ju dessutom mer ok med en sadel som är liiite för lång. Medan på en bomsadel så kan de där sista centrimetrarna faktiskt göra stor skada, vilket jag redan börjat se, och det kommer mest troligt bli ännu värre om han inte får en passande sadel.

Min har ju dessutom kasst sadelläge för övrigt. Dvs ligger sadeln 10 cm längre bak, så hamnar sadelgjorden mitt på magen. Har ju ingen möjlighet att prova bomlöst då vi inte har någon ÅF i närheten. Utan blir köp direkt isf.

Hade samma problem med min.. Kasst sadelläge och allt gled fram.. Trots att jag också var väldigt anti bomlöst, så provade jag ändå en Sensation Ride G4. Och ja, jag tyckte också den var hiskeligt ful, men man vänjer sig! :p Den ligger nämligen helt fantastiskt bra, glider inte en millimeter och hästen fullkomligt älskar den!

Liksom HannaZ har jag också haft dyra märkessadlar tidigare, men denna är riktigt bra faktiskt. Jag tävlar också dressyr och ingen har kommenterat sadeln än! ;) Nu är det ju som sagt inte säkert att det funkar på din häst, men det går faktiskt att ändra åsikt om bomlösa! ;)

Hos tex MasterBack kan du ta hem en provsadel i ett antal dagar så du kan testa innan du ev köper. Tror det är flera återförsäljare som har den servisen också. Fråga! Klart man vill prova innan man köper
(Min häst har också sadelläget mycket längre bak än sadelgjortsläget och bomlös i komb med svängd sadelgjord funkar där.)

Hos tex MasterBack kan du ta hem en provsadel i ett antal dagar så du kan testa innan du ev köper. Tror det är flera återförsäljare som har den servisen också. Fråga! Klart man vill prova innan man köper
(Min häst har också sadelläget mycket längre bak än sadelgjortsläget och bomlös i komb med svängd sadelgjord funkar där.)

Jag har redan en svängd gjord men det verkar inte funka. Vill helst ha en bom sadel som jag även kan hoppa i. Då jag kommer införskaffa en hoppsadel senare.

Kanske en SBS flexion kan vara något? Den är godkänd för att tävla dressyr i. Vet inte hur den skulle ligga på just din häst dock då jag inte vet så mkt om bomlösa. Men denna ligger bra på i princip alla i stallet. Den är iallafall jättemjuk och skön! Löstagbara stöd, stooora.

jaha, jag trodde det var bomlös du var ute efter. (Jag läste inte hela tråden.)
På min häst är svängd gjord bättre än rak, men den är bäst ihop med den bomlösa.

Svanskappa?

Om det inte hjälper med svängd sadelgjord och du inte hittar en passande sadel trots att du letat, letat, letat... Men du hittade ju en Prestige som inte gled, så omöjligt ska det ju inte vara :laugh:

Vi hade en pålle som också var väldigt överbyggd, han trivdes bäst i bomlöst.

Svanskappa?

Om det inte hjälper med svängd sadelgjord och du inte hittar en passande sadel trots att du letat, letat, letat... Men du hittade ju en Prestige som inte gled, så omöjligt ska det ju inte vara :laugh:

Vi hade en pålle som också var väldigt överbyggd, han trivdes bäst i bomlöst.

Svanskappa är utesluten pga det stora tryck det skulle bli. Om du läst hela tråden så har jag skrivit att prestige ej är riden med på henne. Skrev däremot att den såg ut att ligga ok på henne, men denna är för smal.

Hon säger inget om sadlarna och har inte en spänd muskel i hela kroppen. Så vad hon trivs med är omöjligt att säga.

jaha, jag trodde det var bomlös du var ute efter. (Jag läste inte hela tråden.)
På min häst är svängd gjord bättre än rak, men den är bäst ihop med den bomlösa.

Nepp. Är en bom sadel jag vill ha då jag vill tävla både i dressyr, hopp och terräng. Ser det som en tillfällig lösning med bomlöst då det inte är det jag vill ha.

Min häst är också överbyggd och har en Dominus dressyr vilket passar jättebra. Jag har aldrig haft problem med att sadeln glider fram därimot har den glidit på alla andra håll. (Han har ingen manke alls) Jag köpte en Eric Le Tixerant gjord och nu ligger sadeln på plats! Har även en tjej i stallet som har en sån gjord till sin häst där sadeln åker fram och det har blivit mycket bättre sen hon köpte den!

Ska få testa en liknande gjord (samma??) nästa helg. Gör den så sadeln stannar på plats så kommer jag defenitivt införskaffa en sådan!

Ska även kika på sadeln! Verkar som den ev skulle funka. Vet du hur deras bomvidder är?

Liknande trådar

Utrustning Tips mottages på sadlar som passar maxad cponny Ponnyn har kort rygg och är överbyggd och sadeln åker lätt fram. Har vidd 35 på...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Johannna1
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 358
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka