Köpa sadel utan att få prova rätt storlek?

Sam

Trådstartare
Hur skulle ni ha gjort? Jag har tittat på en sadel, kontaktat återförsäljare i Sverige och avtalat tid för utprovning. Har hela tiden poängterat att jag är intresserad av sadel i storlek 16" eller 16,5". Frågar för säkerhet skull att jag får prova i nämda storlekar. Får då till svar att nä de ända sadlar som finns att prova är 17"! Återförsäljaren säger desutom att 16" och 16,5" sadlar inte får tas hem på öppet köp så vill jag ha en sådan sadel har jag ingen rätt att prova den.

Jag avbokade utprovningen och känner mig besviken. Sadeln kostar ca 14000 kr. Hästen är mycket kräsen med sadlar så jag vill prova den innan köp. Ställer jag för höga krav? Hur hade ni gjort?

Sv: Köpa sadel utan att få prova rätt storlek?

Om hästen inte har extremt kort sadelläge så skulle jag inte ha problem att prova en sadel som var ½ storlek för stor (eller liten) för mig. Det brukar gå att få en uppfattning om hur man sitter i sadeln i alla fall utan det viktigaste för min del är att det går att prova sadeln i en storlek som är rätt för hästen.
Men så är för breda midjor det enda jag brukar ha problem med när det gäller om jag verkligen inte kan lära mig gilla en sadel medan hästen är enormt kräsen.

Oftast är det så att ÅF inte kan ha hemma så många demosadlar och då har de bara de vanligaste storlekarna. 16 eller 16.5" sadlar är svårare att sälja och det finns risk att ÅF förlorar på affären.

Om det nu är hästen som ska godkänna sadeln så gör det ju inget om den är något för stor för dig.

Det är inte alls ovanligt att det blir så om man vill ha en sadel i udda stl. De kan ju inte ha varenda kombination i lager. Så man får prova så gott man kan och hoppas man väljer rätt. Inte så mycket annat att göra!

Jag hade letat efter en annan återförsäljare. Jag vill kunna provrida i sadeln innan jag bestämmer mig för köp.

Jag hade absolut bokat provning. Visar det sig att sadeln inte funkar för hästen, är ju hela diskussionen avslutade. Dessutom kan det vara bra att ha en uppfattning om hur sitsstorlekarna är, utan att få prova just den man tror man behöver.

Är 17" nästan lagom, behöver du kanske inte fundera på 16" utan leta efter en 16,5".

Tycker inte du ställer För höga krav, utan tycker att du agerat helt rätt som avbokat, om inte utprovaren kan lämna garantier om sadeln inte skulle passa. Jag tycker snarare tvärtom, att vi ska börja ställa högre krav på att få prova ut varan. Inte köper du ett par skor utan att prova i rätt storlek?

När jag provade ut min sadel fick jag rida i 17" och 17,5" sadlar men sen när vi beställde min tog vi 16,5". Var inget problem med det och hade ändå ponny med kortare rygg. Det spelar ju egentligen ingen roll på sitsen när man provrider(förutom extrema fall).

Tycker inte du ställer för höga krav. Är det du eller hästen som är mest kräsen och behöver just 16 el 16,5?

Är det hästen som behöver en liten sadel pga längden och är en kräsen häst så skulle jag absolut inte prova ut en sadel som var i större str. Det är inte bara längden som skiljer åt i str utan allt i en sadel förändras mer eller mindre i sina respektive str. Så det är ingen garanti att en 17" sadel som passar på alla vis förutom längden kommer att passa i en 16". En sadel som använts som demosadel är ju även inriden och kan ligga på ett helt annat vis än en helt ny sadel. Har man en känslig häst så kan även rörelsemönstret skilja så pass åt på respektive sadel så det kan bli fel även av den anledningen.

Så nä, i min värld provar man den str man ska ha och likaså vill man ha en ny sadel så försöker man hitta en ny att prova, vill man ha en begagnat så hittar man en begagnad att prova.

Tack alla ni som svarat. Min häst är en arab med kort rygg så jag är tveksam till om en 17" kan ligga bra och får jag då inte prova 16" kan jag omöjligt veta om den ligger bra. Har tidigare provat 17" på honom men det har inte gått bra dock var det sadlar av andra märken.

Min rumpa kan säkert vänja sig vid den sadel min häst väljer men jag vill inte ha 17" för de brukar jag åka runt i. Beroände på model och märke vore då 16" eller 16,5" bra till mig.

Ska fundera på om jag ska åka till återförsäljaren i alla fall och då prova 17" sadeln. Ska bara svälja min besvikelse över att inte få prova en mindre sadel.

Då hade jag börjat med att undersöka om det verkligen skiljer något i längd mellan 16,5 och 17. Gör det inte det, tror jag inte på att prova den ö h t, med tanke på att 16 faktiskt kan vara för liten för ryttaren och därmed skada hästen mer/lika mycket som en för lång sadel.

Sen finns det ju i och för sig en annan aspekt på det hela. En 16" sadel är oftast ganska mycket annorlunda mot en 17" sadel i samma modell och märke. Däremot så skiljer det oftast inte så mycket på en 16.5" och en 17" sadel. Så hur man än gör blir det ju ganska svårt.

En tum är 2,5cm.
Om du vill prova en sadel som är 1,25 cm kortare så kan det inte ha så stor betydelse vid utprovningen?
Säljare utgår ju ofta från det vanligaste som är 17"-17,5" Vill man ha 1,25- eller 2,5 cm kortare så tror jag det är lätt att känna på en 17"

Att tänka på när man vill köpa så kort sadel är, om det är nödvändigt, då även andrahandsvärdet blir sämre.

Jag förstår faktiskt att en säljare inte kan ha provsadlar i alla varianter.

Senast ändrad:

Det är ju oftast så det är när man behöver en annorlunda storlek... Jag har vid flera tillfällen fått sadlar uppsydda efter min häst och därmed inte ens kunna provrida sadlarna innan, bara provsuttit på bock. Det har gått bra då jag själv vet vad som funkar på min häst och fått hjälp av kunniga sadelmakare/sadeltillverkare som vet vad de sysslar med.

16" sadlar är väldigt ovanliga så jag förstår ÅF som inte kan ha varje storlek på lager, så antingen får du ju chansa och prova 17" och se vad hästen säger, eller så får du helt enkelt avstå och leta efter något annat. Finns ju inte så mycket mer att göra..

Sen finns det ju i och för sig en annan aspekt på det hela. En 16" sadel är oftast ganska mycket annorlunda mot en 17" sadel i samma modell och märke. Däremot så skiljer det oftast inte så mycket på en 16.5" och en 17" sadel. Så hur man än gör blir det ju ganska svårt.

Tvärtom på en 16 och en 16,5 skiljer inte mkt nej för 16,5 sadlar är gjorda på 16 sadlars mått, och det skiljer ofta ganska markant mellan 16 och 17. En 16 är oftast både kortare både i längd och framförallt i kåpor och det är dessutom inte ovanligt att sadeln är smalare alltså hela sitsdelen med bossor och allt.

Har bla haft exakt samma sadel i exakt samma bomvidd en 17 och en 16,5 de var som två totalt olika sadlar och den häst som älskade 16,5 hatade 17 sadeln. För egen del älskade jag 16,5 för de att den var smal att rida i med väldigt korta kåpor och man fick supekontakt med hästen, 17 sadeln var betydligt bredare över midjan och hade betydligt längre kåpor vilket gjorde att man inte alls fick samma kontakt med hästen. Båda sadlarna var i standardutförande och alltså inte med några tillval vad gäller kåpstorlek el dyl.

Så att prova en 17 för att beställa en 16, 16,5 hade jag aldrig gjort. Att prova en 17 för att beställa en 17,5 eller 16 för att beställa en 16,5 är en helt annan sak eftersom dessa är exakt samma sadlar med ett lite rymligare säte, men aldrig någonsin gå över 16 till 17 eller 17 till 18 för där ändrar sig sadlarna alldeles för mkt

Att tänka på när man vill köpa så kort sadel är, om det är nödvändigt, då även andrahandsvärdet blir sämre.

Jag förstår faktiskt att en säljare inte kan ha provsadlar i alla varianter.

En 16" är ju ingen ovanlig sadel i stort sett alla ponny har väl i alla tider haft 16 vet inte en kotte som inte har 16" till C-D-ponny. Så att säga att det skulle ha ett dåligt andra handsvärde pga storleken blir ju lite tokigt finns rätt gott om ponny i vårt land. 16,5 är det många som har även till stor häst.

Jag förstår också att återförsäljare inte kan ha alla storlekar hemma men kanske hela storlekar skulle kunna finnas ex 16", 17" och 18". Jag frågade även efter juniorvarianten på 15,5" bara för att få lägga på hästen men inte heller den finns som provsadel.

Om jag provar en 17" som ligger bra på hästen hur ska jag då veta om jag ska gå ner till 16" eller 16,5" när jag beställer sadeln?

Tack för din information om att sadlarnas övriga mått också ändrar sig då de går från 16" till 17". Det var det som jag befarade, för jag(min rumpa) sitter ofta mycket bra i 16-16,5" sadlar men ogillar 17" sadlar. Troligen då för att de är allmänt förstora, inte bara på längden.

Fast det beror på olika märken. Men det är ju inte lätt det där eftersom den där halva tumen kan göra enorm skillnad både för ryttare och häst.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 751
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Om jag köper en ny sadel från återförsäljare och sadeln sedan inte ligger bra trots tidigare utprovning, vad har man för rättigheter... 2
Svar
24
· Visningar
3 678
Senast: Centaur
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka