Köpa systemkamera begagnat?

Sv: Köpa systemkamera begagnat?

Bara som kuriosa har det uppdagats att R&R hävdar att de har mer fakta om siffror än vad tillverkaren har. Dessutom har de testat kamerorna vid olika tillfällen och olika förhållanden, bra jobbat R&R! Seriöst, vi vet alla att 1000D är en bra kamera, men att den är bättre än D90 vet nog de flesta att den inte är. Jag sökte och fann att R&R tydligen gjort liknande blunders med både kaffebryggare och platt-tv apparater. Snyggt... inte.

:rofl:

Oavsett D60 eller 1000D blir nog TS nöjd, även om R&R är klantars*en.

halvt kl, svarar till alla.

Var och kollade lite på nikon D60 igår, tyckte om den så jag ska läsa lite mer om den. Har bestämt mig för att inte köpa någon just nu utan läsa på lite mer först så jag vet vad jag ska ha. Tar gärna emot tips och åsikter under tiden!

På det baka_kun skriver om ISO-tal bör jag nog ha en canon eller nikon i så fall. Jag har visst en benägenhet att gärna fota i dåligt ljus :angel:

dåligt ljus som ljuset i ridhus? då hänger MYCKET på obejktivet, ex canons 50mm f1,4, ett ljuskänsligt objektiv (nikkor har säkert ett motsvarande till nikon)..

men checka runt, ett bra hus kan kompletteras väldigt mycket med bra objektiv :)

nikon har fasta 50 med såväl bländare 1,4 som 1,2.

Nja, sällan i ridhus men det har blivit en hel del skymning etc sista tiden.

Ja, jag ska titta på objektiv också. Det blir nog ett senare köp dock, vi får se (det känns ju mycket bättre om man sprider ut utgifterna :p).

även om du ha ett 50mm/F1 så behöver du nästan alltid dra upp din ISOnivå.
För övgrigt, jag vet inte om det var maddick eller irenes som sa det, men 50mm duger att ha om du står nere på banan, titta efter ett 85mm /1.8 eller 100/2.0 eller så.

För övrigt2, har du större än jättesmåhänder kan det hända att canon 100d eller 450D ligger lite konstigt i handen, gjord av japaner, för japaner så att säga...
jag har dock själv ett batterigrepp på min 450D så det är inte så stor skillnad, dessutom sitter avtryckaren "frampå" kameran istället för "ovanpå", men det är en smaksak ärligt talat.
det ska vara roligt att fotografera, så ta den du känner dig nöjd med. även om den inte är "bäst".

Senast ändrad:

ja, givetvis, ISOnivån måste alltid envisas med att vilja ha höga siffror, men man kan ju ha den lägre om man har ljuskänsligare objektiv, och så beror det ju på ridhuset också.., ett av ridhusen häromkring är för dåligt även för mitt f1,4 :( medans i ett annat kan jag med lättehet få snygga bilder med kompisens f2,8 :)

nikon har fasta 50 med såväl bländare 1,4 som 1,2.
Har Nikon börjat tillverka objektiv? trodde det var Nikkor som gjorde objektiv till Nikon?

jag vet mycket väl att Nikkor har ljuskänsliga objektiv precis som Canon, annars skulle båda märkena inte ligga i toppklass, jag har bara inte koll på de exakta millimetrarna och priserna ;)

sluta punktmarkera, det är bara tråkigt. De absolut snabbaste objektiven som hittils har gjorts har byggts av leica eller canon, leica med sin nocitcurn(typ) 50mm F0.95 och Canon med sin EF 50mm F1.0L. dock pratar vi gatupris på 4000$$ i dagsläget, om inte mer.

den bästa (mest prisvärda då?) 50mm som säljs idag erbjuds av sigma i deras 50mm f1.4 Ex dg hsm, men den är optiskt väldigt likvärdig med nikons nya 50mm 1.4G förutom på en punkt, vinjettering, eller kantskugga, vilket lätt förklaras av att sigmat är ett STORT JÄVLA AS och inte alls kul att släpa med sig, och väger strax över 500g (bild, längst till vänster: http://a.img-dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16/Images/four50s.jpg )

Är du seriös? Nikkor är Nikons egna objektiv.....................

Även om du har f1.0 så kommer du förmodligen inte komma undan med det enormt korta skärpedjupet ändå.

Sigmas är något snabbare i AF än AF-S 50 1.4G, dock är ju inte 1.4G särskilt långsam, men kul att lägga märke till ändå.

Det gör jag, lägger stor vikt vid vad RR skriver, jag är en medveten och priskänslig konsument. Jag vet att RR gör seriösa och objektiva tester.
Jag har också tyckt/trott att R&R är en seriös tidning, men efter att ha sett ett test med rena faktafel och undanflykter när deras uppgifter och uträkningar ifrågasätts så undrar jag hur det är med alla saker jag INTE känner till något om.

Jag föredrar nu att söka tester som är gjorda "i branschen", dvs kameror i fototidningar, datorer i datortidningar, sadlar i en hästtidning som faktiskt håller på med den gren jag gör osv.

På det baka_kun skriver om ISO-tal bör jag nog ha en canon eller nikon i så fall. Jag har visst en benägenhet att gärna fota i dåligt ljus :angel:

Jag upplever att Nikons kamerahus har bättre brushantering än Canon. Bara för att man KAN dra upp ISO-talet betyder det inte att bilderna blir bra på högt.

Kolla om någon i närheten har de kameror du funderar på och be att få se bilder tagna i olika förhållanden.

men efter att ha sett ett test med rena faktafel och undanflykter när deras uppgifter och uträkningar ifrågasätts så undrar jag hur det är med alla saker jag INTE känner till något om
Hmm.. Det låter ju inte kul. Är det i kameratestet eller något annat?

Det värsta är ju att de tydligen gör samma fel även när det gäller andra saker, TV, Kaffebryggare, Datorer och sådant. Pinsamt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 775
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 407
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 192
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 966
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025