Köpa transport?

Salinero

Trådstartare
Jag har enterligen fått mina föräldrar att gå med på att kanske sponsra mig delvis i ett hästköp samt att köpa en transport åt mig men nu är bara frågan vilken transport som är värd pengarna...?
Jag har funderingar på en "äkta" boogie (tandem boogie) men måste som sagt få över mina föräldrar helt på min sida först då det gäller ½ sponsringen av hästen.

Vad skulle ni rekomendera för transport då kraven ligger på:
:: Priset får helst inte överstiga 100 000:- inkl moms.
:: Bra rymlig för 2 hästar med mank runt 171cm samt 175 cm.
:: Tyst, gå bra både på asfalt samt grusväg.
:: Myckket bra ventilation
:: Sadelkammare
:: Ljus inuti
:: Stadig!

Har kollat på Boj Classic och den är ganska så intressant men den är tyvär 20 000kr för dyr. :cry:
Tar gärna emot så många tips ni bara kan ge! ;)

Tackar er alla på förhand
/Salinero

Senast ändrad:
Sv: Köpa transport?

Tack mul kul att du i alla fall vågade ge ett tips på transport, många andra verkar vara för fega :p
Ska kolla upp Christ Comet alu.

Bra saker att börja med: hur mycket ska den få lasta? Vad får bilen dra? Det brukar begränsa utbudet rätt ordentligt...

Med tanke på storleken på hästarna behöver du förmodligen en rätt rejäl lastvikt bara för en häst, c a 700 kg gissar jag? Då behöver du ett släp som är lätt i sig själv, om du inte har BE-kort och en ordentlig dragbil.

Jag har själv inte BE-körkort medan en tjejkompis till mig som brukar följa med på träningar och delta på samma tävlingar som mig har BE-körkort (samt min far :D ).
I första hand tänkte jag på vår egna bil vilket är en Volvo XC70 automat vilket blir släpvagnsvikt max kg: 1800. Ang. lastvikten är jag osäker då jag inte har ännu kollat på mer än 1 häst men har 2-3 som är intressanta. (Vill nämligen redan nu tänka på transport då hästen som jag har provridit står nere i Tyskland)

Så om jag och min tjejkompis ska ta med båda hästarna och åka iväg och träna/tävla blir det i första hand hon som får köra tills dess att jag har orkat ta ett BE-körkort *lite lat*.

Senast ändrad:

Star trailer Diamant el ngn annan star.

Se bara till att du får den mellanvägg du vill ha.

Har själv Diamant då jag kör med dräktiga ston ibland (extra bred) och så har jag hel mellanvägg.

Kanske ngt?

*Salinero älskar Boj Classic för mycket* :cry: (min fd. flickvän har en som jag ofta ser på lite extra och reser bort in i drömm landet.. "den transporten vill jag ha")

Får se vad det blir för transport, måste gemföra alla tips (de som har kommit in än så länge samt de som jag vill ska dimpa ner...)
FORTSÄTT GE TIPS! :D ;)

Salinero skrev:
Har kollat på Boj Classic och den är ganska så intressant men den är tyvär 20 000kr för dyr. :cry:

/Salinero
En begangnad Boj kanske? Tyvärr sjunker de inte så fort i pris men det gör ju också att de behåller sitt värde ganska bra.
// Linda

Kom på att om du köper en ny transport kan du ställa vilken vikt du vill. Comet Alu är 2000kg från början, men ställ den till vad du vill, kom bara ihåg att du inte kan flytta ner den i vikt utan bara upp till 2000kg. Vill du veta mera så pm:a bara. Vill ine göra för mycket reklam här.. :smirk:

Hej. Jag har hört en hel del klagomål på Boj-transporterna, bl.a. att det läcker in genom taket när det regnar :/

jag har ett henra:D
Älskar det:D

fautra (tror d stavas så?) är annars ett dunder släp :love:

ja vissa har det bra med sponsrande päron :)
en annan jobbar fortfarande med smörjning o övertalning.. :)

Salinero skrev:
Så om jag och min tjejkompis ska ta med båda hästarna och åka iväg och träna/tävla blir det i första hand hon som får köra tills dess att jag har orkat ta ett BE-körkort *lite lat*.

Tänk på att OM du väljer ett släp med så hög totalvikt att två stora hästar går in, kommer du inte att få dra det ö h t (inte ens tomt).

Böckmann var vårt absoluta favoritsläp när vi varit runt och tittat på de olika modellerna. Många av de flashiga vagnarna hade pinsamma brister med läckande fönster (för att det tvunget skulle vara så hippa former på dem!), dåliga gångjärn, kassa låsanordningar - listan kan göras lång. Böckmann har rejäla lösningar, bra vikter och vettiga tillval.

Vet inte om Böckmann har skärpt sig i tillverkningen och gör att ordentligt chassi, som sitter fast ordentligt. Har en bekant som har en reparationsfirma av hästtransporter. Han fick in en Böckmann som var treår gammalt där skåpet lossnat från golvet, inget helt chassi utan skåpet är bultat i golvet, alltså inga "ramar". Värmlandsvagnen är lika dan och det ska finnas en sort till. Han fick in en VV som varit i ett mindre dike och när han hämtade det från uthyrningsfirman, vippade skåpet av golvet.. *kvalitet*

Vet en som har en Maro och den läcker ordentligt, vid sadelkammaren och framdörren, likaså är golvet(mattan) utnött efter mindre än ett år.

Kan vara måndags ex..

En BOJ skulle jag rekommendera. Det behöver inte vara Classic utan den innan som jag just nu glömt vad den heter. Tar man extra bred så är det inga problem att lasta 2 hästar.
Vi har en sån och den är bra på alla sätt och vis, ljus och fin, bra lyse och sadelkammare. Vi gav runt 70 000:- för vår.

Tänk bara på att du inte får köra släpet alls om du köper ett där du får lasta 2 hästar. Du lär behöva ett som har en totalvikt på runt 1800kg.

Ett annat bra släp är UME men deras är rätt dyra.

Tack allihop! Ska sätta mig ner ikväll och kolla på alla tips samt gemföra transporterna mellan varandra för att se vilka som jag får dra osv. samt pris på dem.
Nu har jag fått en del att göra :D .. är verligen jättetacksam för att det kom in en del tips efter Sorbes och mitt fällande av tårar över Boj Classic (haha Sorbe, vi får annars be Jan Brink om att han ger oss hans fina buss så att vi kan ha den varannan vecka eller så :D *älskar den så otroligt mycket, vet tyvär hur dyr den är*).

*En väldigt tacksam Salinero sätter sig nu och googlar på transporter samt olika hemsidor!*

Salinero skrev:
Tack mul kul att du i alla fall vågade ge ett tips på transport, många andra verkar vara för fega :p
Ska kolla upp Christ Comet alu.

Fega? Nja, men folk har gett tips så många gånger så man kanske börjar tröttna. ;)

Ett bra tips är att kolla med Bukes sökmotor. Finns hur mycket som helst.:idea:

Vi köpte Christ i glasfiber när vi kollat runt. Stort, rejält och prisvärt. Bra lösningar med säkerhetsbommar, gjuten matta etc. Vi vill ha rollo också efter att ha lånat släp med sådan. Att Christ dessutom är snyggast är ju bara en bonus.

Ar inte imponerad av Boj tack vare deras höga priser. De erbjuder inte mer än tyskarna.

Berätta vad det blev för släp när du bestämt dig.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

M
Utrustning Nu börjar det bli dags för mig att köpa en alldeles egen hästtransport :bump: Har ingen koll alls på vilka som är bra, men har på...
Svar
8
· Visningar
1 925
Senast: Saigon
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 965
Senast: Bluefish
·
Utrustning Livet har ändrats lite och vår B-kortslastbil (Boj Wagon) och släp (Christ) börjar kännas överflödiga då tävlandet inte är lika frekvent...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: eigollet
·
Utrustning Nu vill jag ha massor med anledningar till att köpa en transport! Släng in allt ni kommer på även om det inte handlar om hästar. Tänkte...
Svar
9
· Visningar
783
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Panik vid dusch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur