Köpa transport

Sv: Köpa transport

Det var fuxfia. Trumman är spräckt, men pappa sa att det håller till sommaren så kan vi byta den då när det är lite roligare väder att hålla på med sådant i.

Jag hade ju lite flyt, tittade precis ner på hjulet och såg att det wobblade så då bromsade jag in och tog sikte på en sidoväg. När jag var nere i 50 km/h så släppte däcket. 2 minuter tidigare så körde jag ju 90-100 km/h. Det var någon som ville att det skulle gå bra tror jag och som såg till att jag tittade ner på däcket just då.

Det var fuxfia. Trumman är spräckt, men pappa sa att det håller till sommaren så kan vi byta den då när det är lite roligare väder att hålla på med sådant i.

Jag hade ju lite flyt, tittade precis ner på hjulet och såg att det wobblade så då bromsade jag in och tog sikte på en sidoväg. När jag var nere i 50 km/h så släppte däcket. 2 minuter tidigare så körde jag ju 90-100 km/h. Det var någon som ville att det skulle gå bra tror jag och som såg till att jag tittade ner på däcket just då.

Ett gott råd, om det nu är så att bromstrumman är spräckt, byt den omedelbart, släpet är inte säkert till 100%.
Bromsarna är det viktigaste man har på ett släp, så byt trumman så snabbt som möjligt.
I och för sig så vet jag inte hur sprickan ser ut men som sagt så är mitt råd att byta snarast möjligt.
(En undran, skulle ni köra omkring med en bil som har en spräckt trumma?)

Just det, du har inte sett sprickan på trumman.
Jag tror inte pappa skulle rekommendera att jag åker omkring med en trumma som han inte vet kommer att hålla.

/ Hanna - med meckande pappa

Senast ändrad av en moderator:

Just det, du har inte sett sprickan på trumman.
Jag tror inte pappa skulle rekommendera att jag åker omkring med en trumma som han inte vet kommer att hålla.

/ Hanna - med meckande pappa

Det som jag skrev var bara en rekommendation med tyngpunkt på säkerheten på släpet, eftersom du ställer in din säkert käraste ägodel du har.

En spricka i en bromstrumma är körförbud på vid en besiktning hos svensk bilprovning, har själv erfarenhet av det både på mina egna och kunder som kommit med sina släp.
Har själv erfarenhet av mekande sen många år tillbaka, har eget där jag reparerar hästtransporter, då har jag sett många exempel på hur trummor har sett ut efter att det har tappats hjul på släpet.

Är inte ute efter att kritisera folk på hur man bedömmer saker, utan vill bara dela med mig av min erfarenhet som jag har.

Det roliga är just att släpet gått igenom besiktningen i förra veckan dvs. efter olyckan :smirk:

Jag pratade med pappa och sprickan var ca 2 mm lång och i utkanten, han trodde inte att det var någon fara.
Den är lite slipad i ena kanten, det kan jag inte ljuga om, visst är det en försvagning som man ska vara medveten om, absolut.
Men pappa bor 47 mil från mig och transporten och har det varit "hemma" så har det varit lätt att få tag på en hall som man kunnat låna, men nu är det inte så och att hålla på och mecka med detta ute just nu är inte kul.

Tyvärr tillåter inte min ekonomi att jag lämnar in den heller, fattig student. Visst får jag säkert låna pengar av mamma och pappa men när han ändå kan fixa det så känns det som det blir väldigt många tusenlappar i onödan som jag måste betala, tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Det roliga är just att släpet gått igenom besiktningen i förra veckan dvs. efter olyckan :smirk:

Jag pratade med pappa och sprickan var ca 2 mm lång och i utkanten, han trodde inte att det var någon fara.
Den är lite slipad i ena kanten, det kan jag inte ljuga om, visst är det en försvagning som man ska vara medveten om, absolut.
Men pappa bor 47 mil från mig och transporten och har det varit "hemma" så har det varit lätt att få tag på en hall som man kunnat låna, men nu är det inte så och att hålla på och mecka med detta ute just nu är inte kul.

Tyvärr tillåter inte min ekonomi att jag lämnar in den heller, fattig student. Visst får jag säkert låna pengar av mamma och pappa men när han ändå kan fixa det så känns det som det blir väldigt många tusenlappar i onödan som jag måste betala, tyvärr.

Som sagt så delade jag med mig av mina erfarenheter och vad jag har för erfarenhet av bilprovningen här nere, här hade de inte släppt en sån sak det vet jag. I synnerhet inte i Halmstad. Halmstad och Uppsala skall visst vara de ställen som är tuffast vad gäller hästtransporter och i synnerhet golven, efter vad jag har hört.
Hoppas bara att allt löser sig för dig och din transport.
Som sagt min mening var inte att kritisera någon, utan bara dela min erfarenhet.

Nu hade väl inte golvet ngt. med detta att göra?
Fö övrigt så är de hårda på golv här också (åtminstone i Gävle), i Umeå vet jag inte. Har i princip ett nytt golv i min finka så det antog jag inte skulle vara ett problem.

Sen syns det ju inte om trumman är spräckt om man inte plockar av hjulet, eller?
Och ojämn bromsverkan var det ju inte så då undrar jag hur de gör på bilprovningarna söder över, plockar de av däcken vid besiktning där?

Nu hade väl inte golvet ngt. med detta att göra?
Fö övrigt så är de hårda på golv här också (åtminstone i Gävle), i Umeå vet jag inte. Har i princip ett nytt golv i min finka så det antog jag inte skulle vara ett problem.

Sen syns det ju inte om trumman är spräckt om man inte plockar av hjulet, eller?
Och ojämn bromsverkan var det ju inte så då undrar jag hur de gör på bilprovningarna söder över, plockar de av däcken vid besiktning där?

Förlåt att jag gjort dig upprörd, inte min mening, men ville som sagt bara dela med mig av mina erfarenheter, men skall nog inte göra detta mer.

Hade en kund som lämnade in sin transport för några månader sen, de hade också tappat hjulet så att tranporten ramlat ner på trumman, en kyllinge kärra för övrigt också. Detta var en försäkringsskada för det hade blivit andra skador på transporten på grund av detta.
Jag kollade trumma vilken visade sig vara sprucken kollade hjullagret så detta var ok då det blivit en felaktig belastning på lagret. utåt sett inget konstigt egentligen, mätte upp hjulets vinklar på den sidan som gått i backen och på den riktiga sidan. Dessa mått stämde inte med varandra över huvudtaget. Hängde på transporten på min bil för att provköra den för att känna hur den betedde sig. Transporten gick väldigt oroligt efter bilen. In i verkstan igen, det visade sig senare att axeln var skadad och i samråd med försäkringsbolaget kom vi fram till att vi skulle byta axel på släpet, som försäkringsbolaget tyckte ur ren säkerhetssynpunkt.

Men som sagt det är mina erfarenheter, och jag tvivlar vare sig på dig eller på din pappas bedömning, jag bara gav ett råd utifrån vad jag har sett och upplevt gällande såna saker.
Jag ber tusen gånger om ursäkt om jag har gjort dig upprörd, absolut inte min mening, förlåt.

Senast ändrad:

Och jag delger dig av mitt fall, men du svarar inte på mina frågor.

Det jag bla. undrat är hur de upptäcker de på bilprovningar söderöver, för du säger att där skulle de aldrig ha släppt igenom en sådan här sak. Och om det då inte finns ojämn bromsverkan hur upptäcker bilprovningen det, det är jag faktiskt ärligt intresserad av.

I mitt fall har inte transportmärket ngt. med hjultappningen att göra. Visst det är dumt att trumman inte centrerar däcket, utan att det är bultarna som ska göra det. Men jag målade fälgarna i somras och antagligen har färgen börjat leva nu när det blivit annat väder och gett bultarna en möjlighet att börja röra på sig.

Du vill bara vara snäll, men kommer samtidigt inte att tycka att vi kan ha rätt. Ändå har du inte sett trumman och transporten. Visst du har säkert sett en hel del släpvagnar som tappat däck, men jag tvivlar på att alla har sett likadana ut och haft samma skador?!
Du låter inte mig försvara mitt val, utan säger att du gör mig upprörd. Nej, det gör du inte, inte det minsta men jag tycker att jag har rätt att få motivera vårt val av att göra så som vi gör.

Och jag delger dig av mitt fall, men du svarar inte på mina frågor.

Det jag bla. undrat är hur de upptäcker de på bilprovningar söderöver, för du säger att där skulle de aldrig ha släppt igenom en sådan här sak. Och om det då inte finns ojämn bromsverkan hur upptäcker bilprovningen det, det är jag faktiskt ärligt intresserad av.

I mitt fall har inte transportmärket ngt. med hjultappningen att göra. Visst det är dumt att trumman inte centrerar däcket, utan att det är bultarna som ska göra det. Men jag målade fälgarna i somras och antagligen har färgen börjat leva nu när det blivit annat väder och gett bultarna en möjlighet att börja röra på sig.

Du vill bara vara snäll, men kommer samtidigt inte att tycka att vi kan ha rätt. Ändå har du inte sett trumman och transporten. Visst du har säkert sett en hel del släpvagnar som tappat däck, men jag tvivlar på att alla har sett likadana ut och haft samma skador?!
Du låter inte mig försvara mitt val, utan säger att du gör mig upprörd. Nej, det gör du inte, inte det minsta men jag tycker att jag har rätt att få motivera vårt val av att göra så som vi gör.

Här nere kollar de trummorna noga när de är under släpet och med släpet upplyft, då snurrar de hjulet och lyser med ficklampan för att se om det finns skador på trumman, och eller skador på däcket.
Här nere har de blivit tuffare de sista två åren över lag, både på bilar och på släp, utav den anledningen att det uppdagas en muthistorier på flera stationer i Halland. och det får vi lida för.

Jag lägger ner detta för det leder ingen vart,
Tack för mig.

Trumman kan inte vänta tills i sommar "tills vädret är bättre" .Vad händer om det INTE håller till sommaren?? Tänk på att det är tungt och levande det du har i släpet. Och det är något du tycker om.

Allmänt:

Jag orkar bara inte.

Du ORKAR inte??!! Orkar inte fixa bromsen på släpet? :eek: Shit!! Jaja, man upp hör inte att förvånas och man ska visst få höra mycket innan öronen ramlar av..

Jag som ska byta glidpinnar på min bil för att bromsarna kärvar lite, men fungerar ypperligt just för att det kanske inte är jag som skadas om det händer något utan man kan köra ihjäl någon annan som inte har gjort nåt.

Har oxå hört att dem ska sluta att tillverkas bl.a pga olycksrisken när man får punktering. Det kan man få om man så bara kör ett par hundra meter.

I registreringsbeviset står också hur mycket bilen får dra. För nyare bilar brukar även stå hur tungt släp bilen får dra om föraren har B-körkort.

Det står även i regbeviset för min bil som är från 90...

;)

(Saxat från länken).

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 315
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Ska byta transport och funderar vad jag har att välja på och behöver lite tips. Vet ni några som uppfyller dessa krav? - Ej för ny...
Svar
9
· Visningar
2 233
Senast: Kanintant
·
Utrustning Till hösten blir det kanske att vi skaffar egen transport, antingen ny eller beg. Har läst på lite om säkerhetsdetaljer på bommarna och...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: skuggi
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka