Köpa transport

Sv: Köpa transport

Boggie är säkrare och går MYCKET stadigare samt ligger inte lika tungt på bilen (lättare körning).

Min kompis hade ett enkelaxlat släp, tappade hjulet på väg till tävling... hon kör aldrig mer med enkelaxlat.

Vet ett flertal som har fått punka och varit tvungen att lasta av hästen efter hårt trafikerad motorväg, inte kul, särskilt inte om man har en stissig häst.

Jag hde helt klart tagit Kylingen. Gillar deras säkerhetstänk, samt att de är ljusa och går bra efter bilen.

Har en Kylinge orion själv, och nej jag är inte alls partisk :angel:

Det som är nackdelen med Kylinge är golvet. Boj har helt aluminium.
Men det är ett skitsvårt val :crazy:

Det viktigaste är att man hittar ett släp man får dra både med sitt kk och vad bilen får dra. Märke och fabrikat är inte så viktigt bara släpet passar ens behov. Att Kylingen skulle ha problem med golvet, det är precis som med alla andra släp som har trägolv, sköter man inte det så kan man få problem med golvet.
Vissa saker finns att tänka på.
Vad gäller aluminiumgolv finns det en lurig sak och det är att det kan oxidera där plåten ligger över tvärbalkarna på släpets chassi, inte alltid lätt att se men det har förekommit som jag sett, dock ej vanligt som sagt.

Fast sköter du om golvet och har lite uppsikt över det så är det inte ett problem. Visst det är lite pyssel, men inget som är speciellt jobbigt eller tar speciellt lång tid.
Majoriteten av våra svenska transporter åker omkring med trägolv.

Jo självklart vet jag det :)
Men jag måste ju försöka att hitta både för- och nackdelar med båda släpen.

Vad har du för lastvikt på dom? Boj låter ju intressant med alu-golvet och att det är i nyskick.

Lastvikten är 730 kg i Boj.
Så på söndag så hoppas jag att jag blir med transport :)
Den ser kanonfin ut iaf. :banana:

20071006119.jpg

transport4.jpg

Jag är supernöjd!
En -99:a superfräsch. Nya bromsar o påskjutsbromsgrej. Ny handske. Hel galvad dvs. inte en rostfläck. Superfint golv + väggar. Inte en enda sparkskada på mellanväggen. Den ser i stort sett ny ut. Det som saknas är dekaler på två väggar (som är nybytta) + vänster blinkerslampa trasig!

20 lök!
Men fatta hur nöjd jag är! :bow: :bump:

va blev de för totaltvikt lastvikt på denna ???

bra att du e nöjd. men hade vare bättre med bogie...

sorry kunde inte låta bli... sara som tappat ett däck på E4... tackar gud att jag hade en boggie då

jag har köpt en boggie nu! jag har oxå tappat ett däck men på E20 på väg till skara hästklinik :eek: jag hade tyvärr enkelaxlad men allt gick bra som tur var.

vikken tur... jag som hade boggi blev lite halvt panikslagen då man skulle lasta ur idiothästen på E4.. för självklart så fastnade däcket under stänkskärmen å kilade sig fast...

mitt däck flög rakt över andra körbanan :eek: tur att den inte träffade någon bil. två bultar hade gått av så det var ju inget fel på själva däcket. nä aldrig mer enaxlad.

min hjulbultar hade nån varit så snäll å lossat på.. hittade dom när sambon åkte tillbaka för att kika... de flesta satt lite löst.. men dessa hade hunnit lossna helt... så nu är jag hyper noga med att kolla hjulbultarna innan jag kör iväg varje gång.. även om man bara vare in på macken å tankat å sen gått in för att betala.. å itne ser transporten å bilen hela tiden.. har verktyg med för att kunna dra åt...

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 314
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Ska byta transport och funderar vad jag har att välja på och behöver lite tips. Vet ni några som uppfyller dessa krav? - Ej för ny...
Svar
9
· Visningar
2 233
Senast: Kanintant
·
Utrustning Till hösten blir det kanske att vi skaffar egen transport, antingen ny eller beg. Har läst på lite om säkerhetsdetaljer på bommarna och...
Svar
12
· Visningar
1 220
Senast: skuggi
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka