Köpa valp vad tänka på?

Sv: Köpa valp vad tänka på?

Usch lät inte alls kul att den skulle fastna :eek: Vi väntar nog med gallret, vi bor i en så pass liten lägenhet och valpen kommer ju att ha sällskap 24/7 så man får vara lite uppmärksam helt enkelt!
Kunde inte se filmen du länkade till =/

Red_Chili: Har läst och hört från andra som har haft valp att man gjort så som du beskriver, det var även det vi hade tänkt att göra först för att få valpen rumsren när vi pratat om det.
Vi har däremot inte pratat om vem som skulle ta hunden vid eventuellt uppbrott (inget vi räknar med ska hända men man vet ju aldrig). Men det blir definitivt ingen omplacering i sådant fall. Kan vara värt att tänka på och har diskuterat i alla fall som du säger. Men att vårt förhållande skulle ta slut med buller och brak ser jag som högst otroligt. Men man vet ju aldrig.

Tack för ditt svar :)
Det är en dansk/svensk gårdshund och båda föräldrarna är höftledsröntgade men inte mentalbeskrivna men å andra sidan så finns båda föräldrarna som jag förstått det hemma hos uppfödaren (mamma finns ju självklart där med valparna).

Frågan är ju om man köper täcke direkt till valpen eller avvaktar och ser om den fryser, finns det täcken för så små valpar? En DSG har ju inte så mycket päls så risken finns väl att den kommer frysa på vintern.

Försäkringen håller vi på att fundera för fullt på, kan inte bestämma oss för om vi ska ha agria eller if!?
Brukshundsklubben som är aktuell har en valpkurs i mars för valpar som är tre månader och det skulle nog passa bra om det skulle bli en valp från den här klubben.

Det där med regler var ett bra tips, vi har redan bestämt att den kommer få sova i sängen och vara i soffan. För vi vet att det ändå kommer sluta med att vi tar upp den i sängen när vi ska sova och i soffan när det är kvällsmys framför tv:n. (om valpen vill upp vill säga).

Har haft agria och if och föredrar IF alla gånger.

Tack för svaret. Det lutar åt If för vi har hört att Agria är så krångliga :cool:

Jag tror inte att "fasta tider" är något att satsa på när det gäller valp. De kan inte riktigt hålla sig "i väntan på rätt tid". Däremot brukar de flesta som har valp (även jag gjorde så) att valpen får komma ut direkt när den vaknar, när den har ätit och efter att den har lekt och självfallet någon gång utöver det om man ser på den att den behöver ut.

Precis så menar jag med rastningsrutiner...
:laugh:

Hade ingen aning om att det var så vanligt att de fastnade i kompostgaller...
För oss var det suveränt att vänja hunden vid att hålla sig stilla och att sovplatsen var "hennes plats" när det var kväll och sovdax.
Istället för att ha ett helt rum att lalla omkring i.
:)

Det är nog bra att diskutera innan ja ang. förhållandet och ha allt klart. Även om man självklart inte vill planera ett uppbrott är det bra att ha en plan. Uppbrott blir ofta jobbiga oavsett hur bra vänner man är före och efter, och man fäster sig ju vid hunden båda två och det blir ett svårt beslut att komma fram till mitt under gräl och sårade känslor.
Av den anledningen står jag på alla papper som har med hunden att göra, och har betalat köpesumman själv. Han är min och det finns det inga tvivel om. Rätt skönt även om jag självklart hoppas att jag och sambon aldrig flyttar isär.

Vi ska dela på inköpssumman och räknar med att vara tillsammans om 15 år om hunden nu skulle bli så gammal. Men planen är att gifta sig och så småning om skaffa barn.
Men ja det är ju bra att ha pratat om och det har vi gjort lite smått idag :) Men jag är övertygad om att vi skulle lösa det som vänner i sådant fall. På något sätt. Har levt ihop med mina sambo i ett antal år nu och anser att jag känner honom och oss väldigt bra.

Hästen är ju min men den är det ju bara jag som har hand om. Skulle inte vilja känna att det bara är min hund och att jag har allt ansvar.

Vi har vår hund försäkrad i IF och är väldigt nöjda. När vi har behövt använda försäkringen har det inte varit något krångel alls. Ett telefonsamtal, så har pengarna suttit på kontot.

Ett råd som vi fick när vi skaffade valp var att till en början låta den vara bara i en mindre del av huset. Det är kanske ingen stor fråga för er som bor i lägenhet, men för vår del var det toppen. De första månaderna fick valpis vara bara i vardagsrummet och på altanen (de två ställen där vi själva oftast hängde) samt i sovrummet på natten. På det sättet lärde han sig väldigt enkelt att vara ensam, eftersom han helt naturligt fick träning i det när vi gick ut i köket, badrummet osv. Det blev liksom helt odramatiskt.

Rumsrenhet tyckte vi var en baggis tack vare att vi följde de klassiska råden att alltid gå ut efter sömn, lek och mat. De första veckorna hade vi ca 1 olycka om dagen - alltid för att vi var för långsamma med att ta ut honom - men därefter bara någon enstaka då och då. Efter 4 månaders ålder har han aldrig gjort ifrån sig inomhus. Under några månader fick man stå ut med att gå upp en gång på natten och tidigt på morgonen, men det gick över vid ca 5 månaders ålder.

Vad gäller rumsrenhet kan man ju stänga in hunden i sovrummet under natten. Det gjorde jag med min valp, och så gjorde mamma och pappa när den förra hunden vi hade var valp. På så sätt säger ju hunden alltid till när den vill ut. Även när min hund fick vara i hela huset under natten så har han alltid kommit in till mig för att säga till att han behöver ut.
Sen är det ju som andra sagt, ta ut hunden efter lek, mat och vila. Och skäll inte på hunden om det skulle bli en liten olycka och den inte hinner säga till eller ni inte ser signalerna.
En annan sak som jag tycker är bra, men som vad jag sett aldrig nämns. När ni är ute med valpen, speciellt kanske när den har blivit lite större och ni kan börja gå kortare promenader och kanske ha hunden lös. Göm er när ni är ute, så hunden lär sig att hålla reda på er. Vi har gömt oss mycket när vi har varit ute med min hund, vilket har lett till att han aldrig är långt borta och alltid stannar till för att kolla att vi är med.

Tack för tipsen :
Vi bor för tillfället i en etta men ska flytta till radhus till sommaren. Så blir svårt att stänga in valpen i sovrummet just nu :) Har förstått att man inte ska skälla på valpen när det händer en "olycka" utan bara vara snabbare med att ta ut den nästa gång och berömma då istället :) Det är ju inte valpens fel om det händer en olycka.

Bra tips det där om att gömma sig! Vi brukade göra det mycket med våra vuxna hundar när vi fick dom och tränade dom att vara lös, då dom i början gärna ville springa lite väl långt.
Det hade jag inte en tanke på att man kunde göra med valpen, bra tips tycker jag :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 061
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 652
Senast: Zoya
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
24 004
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 723
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka