Köparen hämtar ej täcket-som hon betalt!

Skruttan

Trådstartare
Sålde i höstas ett täcke till en tjej som bor ca 5 mil bort, hon betalde genom att sätta in pengar på mitt konto för hon skulle absolut ha det och sen skulle hon eller nån kompis till henne hämta täcket.
MEN...hon har fortfarande inte hämtat det. Jag mailade henne för nån månad sen och erbjöd mig skicka täcket (mot att hon betalar frakten) men hon ville hämta det. Vi bestämde en dag i förra veckan då hon skulle hämta det från mitt jobb, men hon kom aldrig-hörde inte ens av sig!

Min fråga
-Vad gäller? Kan jag sälja det till nån annan?

Tänkte hur som helst ge henne sista chans och skriva att om hon inte hämtat det innan ett visst datum kan hon glömma täcket.

Sv: Köparen hämtar ej täcket-som hon betalt!

Täcket är hennes eftersom hon betalat. du kan ej ta tillbaka eller sälja vidare. Det är olagligt och hon kan polisanmäla dig att du sålt hennes saker.

Sedan är det konstigt att hon inte hämtat det.
Men som sagt täcket är hennes.

fast om det är så,då borde TS kunna ta betalt för förvaring,så om hon mailar köparen att täcket skall hämtas innan ett visst datum och om det ej hämtas så kommer det kosta henne 5 kr/dag i förvaring?

Det kan ju vara en utväg att göra något sådant. Så att köparen får "eld i baken"

Och förklara att hon ej vill ha ansvar för andras saker.

Ja, det är nåt sånt jag funderar på om jag ska göra istället...?

Jag kan väl knappast inte vara skyldig att förvara täcket åt henne i all evighet?? Jag sålde det för att det inte passar mon häst och för att det tar plats.

Hmmmm

Jag har hört talas om nåt som kallas...??? (besittningsrätt? )

Det går ut ungefär på att om någon lämnar något hos dig och du har meddelat denna att du inte vill att det ska vara kvar där....blir "ditt" efter en viss tid...vet ej hur länge...??? (tror typ ett år)

Exempel: Du har bytt bostad och den förre ägaren/hyresgästen hämtar inte sina grejor i förrådet... Efter en viss tid har du rätt att sälja, överta eller slänga grejorna....det har jag varit med om för länge sedan.

// M

Det kanske har hänt henne något.

Ja, det är nåt sånt jag funderar på...
Har letat på konsumentverketshemsida men inte hittat nåt, men ska söka på det ordet också. Har även mailat en konsumentvägledare...

Hittade även följande text i ett köpekontrakt för bil som konsumentverket tagit fram:
"För att bil och utrustning ska bli köparens egendom får de inte stanna kvar på plats som disponeras av säljaren".... Men det står ju i ett kontrakt.

STISSE- klart det kan ha hänt nåt nu sista gången hon skulle hämta det. Men det känns ju inte så troligt, ska försöka kontakta henne och ge henne en sista chans hur som helst...

Ring konsumnentverket å fråga. Visserligen så har hon betalat hela täcket så mitt fall kommer inte vara rätta svaret men en vägledning.

Vi hade våran gamla kakelugn ute på försäljning. En kille ringde mäckta intresserad å satte in handpenningen på vårat konto. Med andra ord inte hela summan bara en viss procent utav den. Sedan dess har vi inte hört av honom å vi har inte lyckats fått tag på honom heller. Så pappa ringde konsument verket å dom sa att efter x antal månadeer så hade vi rätt att lägga ut kakelugnen på annons igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 407
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag har en låda med grejer som är sålda och betalda. De är skickade en gång redan men köparen hämtade inte ut så jag fick vackert betala... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 190
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny... 2
Svar
31
· Visningar
4 539
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 284
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka