"Kopia" på Sprenger kandar, finns det?

R

Rosie

Har nu fått tag i ett begagnat kandar i trevligt, välanvändt läder (tack till er som tipsade mig på min tråd ang beg. kandar :bow: ) Håller som bäst på att prova vilken typ av stång som passar pållen bäst. Har en Globusstång just nu och den är väl sådär men jag har testat en stång som jag misstänker är Sprenger (ägaren visste inte vilket märke det var) Fick bara lätt yrsel när jag såg priset, är inte beredd att lägga dom pengarna ännu. Det får komma när jag vet att pållen trivs med det här och jag inte trasslar in mig i träden med alla remmar som som jag skall hålla ordning på (gissa om jag var populär när jag råkade lägga stångtygeln på bridongtygelns plats :o :crazy: )
Nu undrar jag om det finns någon stång som är väldigt lik Sprengerstången? Tyvärr har inte min ridsportbutik mer än ett par sorter hemma och skall dom ta hem så får jag inte lämna tillbaka, om jag inte är nöjd, så det gäller att det blir rätt ifrån början!

Kandarnovisen :cool:
 
Sv: "Kopia" på Sprenger kandar, finns det?

Är det sprengers anatomiska stång du tänker på? Den där tungfriheten är framåtvinklad?
 
Sv: "Kopia" på Sprenger kandar, finns det?

Japp, den är vinklad typ 45 grader!
Bild-594.jpg


Jag får ingen logik i stången överhuvudtaget! Balansen på en kandar stång ska ju vara rkat ner, den här vill typ rotera! Tungfriheten är tungfrihet när tyglen är slapp, om du inverkar pressas den mot tungan, det är för mig ologiskt hur denna stång funkar o min häst som i vanliga fall inte e kräsen med bett undarde vad i helvete de va jag tsoppat i munnen på honom :smirk:

Jag skulle aldig lägga så mycket pengar på en så oduglig stång :angel:
 
Sv: "Kopia" på Sprenger kandar, finns det?

Nej det är inte den (hur sjutton skulle jag kunna hantera den som inte ens kan hantera tyglarna :rofl: ) Jag skulle nog beteckna den som en helt normal stång. Om jag jämför Globus och Sprenger så är G lägre och bredare i porten, S har högre port och mera plats för lanerna, om jag nu kan uttrycka mig, är det någon som fattar? :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Kopia" på Sprenger kandar, finns det?

Men hjälp, det blir ju som ett milt stigbett i praktiken :crazy: Verkar väldigt snurrigt, ja..
 
Senast ändrad:
Sv: "Kopia" på Sprenger kandar, finns det?

Har bara en bild på mobilen men dom är snarlika ja. Är det Sprenger??
 
Sv: "Kopia" på Sprenger kandar, finns det?

Efter mycket letande idag så hittade jag en stång som liknade den jag söker och det var inte Sprenger, tack för det :bow: Hansbo var så lik som jag kan begära (såg den bara i en katalog). Kruxet är bara att det verkade som den bara fanns i mässing. Det stämmer liksom inte in i resten, bridongen och spännena i kandaret är i rostfritt :(
vill helst inte behöva byta ut bridongen. Får väl leta rätt på deras hemsida och se om jag hittar någon i rostfritt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp