Kopparbett=Dåligt????

Boop

Trådstartare
Jag har hört vid ett flertal tillfällen att kopparbett eller bett med delar av koppar inte är bra. Har dock inte fått någon bra förklaring. Är det någon här som vet om det är så och i sådana fall varför??

Sv: Kopparbett=Dåligt????

Det har jag också hört. När jag jobbade i en ridsportsbutik fick vi reda på det från en leverantör. Det gällde sweet-iron betten med inlägg av koppar. Hur det är med rostfria bett med koppar vet jag inte om det bara var den kombinationen. Var något som utsöndrades i kontakt med hästens saliv tydligen. Men annars har man hört att koppar i betten verkar positivt för hästens salivutsöndring osv. Kanske är det som är orsaken?

Min ponny gick på tre-delat sweet iron med kopparmittdel, det var det enda bettet han tyckte om... Så jag har aldrig förstått nackdelen? :confused:

Jag har "hört" någon gång att det skulle var dåligt, men man hör så mycket som inte alltid är sant, så tills det att jag hör någon anledning varför fortsätter jag att rida på koppar eftersom de trivs bra på det.

Vet inte riktigt hur koppar påverkar hästar. :confused: Men för människor är i alla fall koppar giftigt. :crazy: Till exempel kan man se att alla gamla kopparkärl som använts för tillagning och förvaring av mat är belagda med zink (tror jag det är) på insidan.

Jag har hört att kopparbett är dåliga för att det kan avge koppar när hästen utsöndrar saliv :mad: . Jag har hört att hästen då kan bli förgiftad om den får i sig för mkt koppar, att kopparhalten i kroppen blir för hög :mad:

Men jag vet inte säkert om detta stämmer...

Just, koppar är giftigt, av den anledningen så undviker jag att använda bett med koppardelar. Väljer hellre något som är neutralt och ofarligt. Hur vanligt är det egentligen att hästar är så torra i munnen att de behöver salivstimuleras? Jag har ingen aning, nån som vet?

Jag har inte heller läst någon riktigt vetenskaplig förklaring av hur koppar påvärkar hästar.
Men jag tror inte riktigt att det är giftigt som för oss människor, isåfall skulle det väll bli ramaskri och alla skulle höra att det är giftigt och det skulle sluta säljas?

Om de är giftiga, så tror jag att man skulle få höra talas om det. Och bara för att det är giftigt för människor betyder inte att det är giftigt för hästar.

Om hästar har problem med för mycket koppar så tror jag ändå att det lilla koppar som ett bett lämnar ifrån sig, inte kan höja kopparhalten så mycket, eller? Isåfall skulle det väll vara att koppar är väldigt giftigt om det är vädligt lite som behövs. Och då borde man som sagt hört klarare budskap om det är farligt.

Sen är ju frågan HUR mycket koppar hästen hinner få i sig när den har bettet i munnen en timme om dagen?

Det är säkert inte nyttigt, men i vilka mängder blir det skadligt?

Jag har hört att man bör undvika kopparbett på dräktiga ston i alla fall.

Men om det vore väldans farligt så skulle det nog inte säljas kopparbett.

Sweet skrev:
Jag har hört att man bör undvika kopparbett på dräktiga ston i alla fall.

Men om det vore väldans farligt så skulle det nog inte säljas kopparbett.
Inom hästpolo rider man alltid stona med kopparbett, för att dom INTE ska brunsta under polosäsongen(sommaren).Och det fungerar, jag garanterar!

Skönt att fler har hört samma sak, jag började tro att jag drömt...

Hästar är inte särskilt känsliga för höga koppardoser. Om en häst skall få i sig toxiska doser från ett kopparbett måste bettet försvinna i rask takt.
PL

Skönt att höra. Men då är de alltså de känsliga för för mycket koppar, men det är rätts mycket de ska ha stoppat i sig då?

Hästen måste knapra i sig hela bettet på ett par ridpass, alltså?

Verkar bli dyyyrt...

Är det inte så att när man har två metaller i en salt vätska så bildas en ström av joner mellan dessa det skapas en svag spänning. Detta kallas för en galvaniskcell om jag inte mins min kemi helt fel. Detta kan hända för mäniskor med amalgan i tänderna om de tex får en bil aluminiumfolie i munnen så varför skulle det inte kunna hända med en hästs bett som är utav två olika metaller.

Nejdå, eftersom leverantören av betten slutar ta hem dom så borde det ligga sannning i. Borde ju inte vara helt obefogat.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
483
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 770
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 732
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka