Kopparspiral..

Sv: Kopparspiral..

Jag älskar också min kopparspiral! :D Inga hormoner som gör gud vet vad med min kropp, inget stök med kondom. Har haft två stycken hittills, en före första barnet och en innan vi byggde tvåan. Det var inga problem för mig att sätta i spiral ens innan jag fött barn, jag tog en Ipren innan bara. Jag blöder lite mer med spiral än utan, och har tydligare mensvärkskänningar, men det kan jag leva med. Sambon har inte heller märkt av att den finns där. Det blir definitivt en tredje kopparspiral när jag fött barn!

Rikligare mens skulle jag kunna stå ut med, men är mensen regelbunden?

Ska ta ut min p-stav nu, den var verkligen inget för mig :crazy:

*KL*

Jag har provat i ca 3 månader.

Det gjorde inte ont att sätta in den och det gjorde inte ont att ta ut den.

På kvälen efter insättningen hade jag så ont att jag inte kunde sitta upprätt.

Sedan följde då tre månader med blödningar a la slaktad gris och smärtor som f*n va värre än de jag hade på förlossningen (iaf fram till själva utdrivandet)

*Delvis kl*

Tack så mycket alla ni som har svarat!
Jag har iallafall bestämt mig, det blir ingen spiral för min del.
Jag känner varken för att få rikligare blödningar, värre menssmärtor, risk för att bli gravid (okej, det finns ju en risk att bli gravid med alla preventivmedel..) pojkvännen ska inte måsta få prickar på ollonet (:D), jag vill inte sövas (för rädd för sprutor) och jag vill inte heller ha ont när jag ska sätta in den.

Så för min del blir det inget.. och dessutom är det "dyrt" om man nu inte skulle trivas med den.. För det är väl inte öppet köp??:rofl: (Nu var jag JÄTTE rolig)

Finns säkert en hel del positiva saker med den, men för mig räcker det att höra dom här negativa:)

Kopparspiralen är gratis så det kostar absolut ingenting att gå till bm och sätta in den. Förutom kostnaden av två värktabletter.;)

Rikligare mens skulle jag kunna stå ut med, men är mensen regelbunden?

Ska ta ut min p-stav nu, den var verkligen inget för mig :crazy:

Du får din "naturliga" menscykel. Huruvida den är regelbunden eller inte vet bara du. Det är inga hormoner som spökar och ställer om cykeln utan du får helt enkelt din naturliga menscykel.

Hej

Jag har haft min koppas-spiral i 5 år nu, och är super nöjd.
Det känndes när den sattes in, men inte jätte mycket för mig.

Jag har inte haft några problem med mer mens eller mer smärta.
Lite flytningar emellan mensen dock.

Och JA killar känner den! MEN de är inte så det gör ont eller obehagligt. De flesta nämner det inte om man inte frågar, för det är så lite.
Även du KAN känna den vid sex om killen stöter hårt! Men annars känner du den aldrig.

Jag tycker helt klart att du ska testa!
När den väl sitter där behöver du inte tänka på den mer (utom ca 1 gång i månaden då du bör känna att den sitter som den ska) du behöver inte vara orolig att missa ett piller eller att de ska tappa verkan när du är sjuk osv, med andra ord ett mycket bra preventinmedel om du har stadigt förhållande :D

Nackdelen är ju att den inte skyddar mot sjukdommar..

Lycka till!

Och JA killar känner den! MEN de är inte så det gör ont eller obehagligt. De flesta nämner det inte om man inte frågar, för det är så lite.
Även du KAN känna den vid sex om killen stöter hårt! Men annars känner du den aldrig.

Skönt att du har den erfarenheten men den kan göra ont och vara mycket obehaglig :crazy:

Jo, de är klart, de är ju olika för alla.

Inne på min tredje. En åkte ut . Gjorde inte ont att sätta in den.(jag är spruträdd). Vet flera som fått riklig mens. annars inga problem. Var dock uppmärksam på vissa ökade risker.läs inf.foldern eller hör med barnmorskan.inget problem i vardagen eller sexlivet.Lycka till.

kl

verkar vara lite olika om man får tabletter att ta innan eller inte. Jag ska sätta in en hormonspiral (borde vara ungefär samma som kopparspiral i utförandet) och jag har fått med mig 4 st tabletter jag ska ta 2 h innan jag ska sätta in spiralen.

jag fick:
2 st pronaxen
2 st cytotec (osäker på stavning då det är lite slarvigt skrivet;))

Vi får väl se om de hjälper!

Väntar oxå på att få tid med hormonspiral.
Min mamma hade kopparspiral i många år, och hade jättemensont och mkt blödningar och jag som har det redan utan, vågar inte testa det.

Med hormonspiral ska tydligen både mens och värk avta ganska mkt, så får hoppas på det.

Emtherlia: skriv gärna om hur du upplevde det om du gör det innan mej :)

Vad jag önskar att jag kunde ha hormonspiral, jag har också hört att mensen brukar försvinna och så även mensvärken..

jag ska sätta in den om 2 timmar så jag tror jag hinner före dig;)
har precis tagit alla tabletter, 4 st är många att ta samtidigt! Läskigt värre, jag är skitnervös!

Hoppas att det går bra för jag ska beställa tid imorgon :cry:
Men hon jag pratade med idag sa att man ska ha mens när man sätter in den? Stämmer det? :confused:

Jag har haft en, gjorde inte ont att sätta in, blödde lite mer ett tag, men det stabiliserade sig så småningom. Jag ska ha en igen efter den här lille som kommer om 5 v!:laugh:

Jag hade det i många år och trivdes oerhört bra med den.
Inga hormoner är skönt faktiskt.
Och alltid där så att man inte kan glömma något.

Jag tog ut den för att skaffa ett barn till.
Och efter det barnet lät jag sterilisera mig.

Nu har jag satt in hormonspiralen och det gjorde väldigt ont i högst 1 min. Som mkt stark krampig mensvärk! men det gick fort att sätta in den iallafall:)

Har nu ganska ont i magen (liknande mensvärk) och hon sa att man kunde ha det några dagar. Det stämmer att man ska ha mens när man sätter in den, dels för att se att man inte är gravid och dels för att livmodern ska vidgas lite.

Sorry TS för lite OT, men spiral som spiral?:D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 859
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 152
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Dom flesta trådar jag gjort handlar om mediciner eller liknande... Och det är inget undantag nu heller! Är det någon här som äter... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 135
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka