Koppel eller inte koppel...

Dorro

Trådstartare
Har precis hämtat mig efter en verbal attack från en sur kärring. Jag bor i hyreshus och var ute på gården med min 7 månader gamla briardvalp. Hunden är lös, det är ingen annan ute. Någon kommer fräsande i sin stadsjeep, för lat för att lämna bilen på parkeringen och måste köra in på gården för att hämta något. Nåväl. Jag ser att det kommer en bil, ropar in hunden som är ca 10 meter bort, hon kommer snällt och vi väntar att bilen passerar. En stund senare befinner vi oss vid sophuset längre bort. Då kommer jeepen igen, nu på väg ut. Jag kollar att hunden fortfarande går fot och sätter henne vid min sida. Då stannar bilen, ner rullas rutan och en klimakteriekärring väser - Varför har du inte hunden kopplad?
Lite undrande svarar jag att varför skall jag ha det, jag har ju full kontroll på henne? - Jo, man måste ha hunden kopplad! Nej, svarar jag, man måste ha hunden under kontroll enligt lagen, det är bara på vissa offentliga platser som hunden skall vara kopplad.
-Jaha du, då skall du väl alltid ha den kontrollerad så att den inte kan komma fram till min hund! Jag har nog sett dig när du haft henne lös! Där bryts samtalet då kärringen fräser iväg i sin jeep. Jag står kvar och ser ut som ??? Hennes hund? Vem är det? Min hund får gå fram till en (1) hund i grannskapet. Det är inte hennes. Funderade länge på vad hon menade, kom till slut på att det nog är en rabiat bc-blandis längre bort på gården som man aldrig ser ute annat än på balkongen, där han fradgande och rytande slänger sig efter alla som går förbi, hon brukar nog stå bredvid och röka när jag tänker efter. Det är sant att Tuffa en gång tagit sig en lov förbi denna balkong för att beskåda spektaklet, dock sker detta FRÅN 15 METERS HÅLL! Huga vad trött jag blir. Självklart har jag henne kopplad när situationen kräver det men jag räknar det inte som ett problem när hon håller sig på gott avstånd från folk och fä och kommer när jag ber henne. Jag vill inte heller bli attackerad av lösa hundar men detta kändes som ett obefogat påhopp.

Sv: Koppel eller inte koppel...

Äsch blås bort händelsen.

Så klart du ska ha hunden lös när du kan kontrollera den, koppel är ett nödvändigt ont!

Strunt i den kärringen!

det finns ingen anledning att bry sig för mycket om andras åsikter när de bara ska gnälla. skit i henne.

Bor du i ett hyreshusområde så är det mycket möjligt att det är koppeltvång. Och sedan finns det kommuner som har koppeltvång på alla offentliga ställen.
Säger inte att det är så hos dig men men...

Men begreppet "koppeltvång" betyder att du ska ha sådan pass kontroll över hunden som om den vore kopplad . Om du bokstavligen använder koppel eller inte spelar ingen roll. ;)
Jag får gå med min hund lös i skogen under "koppeltvångsperioderna"
också om jag ser till att han inte stör vilt.

Jag har som praxis att aldrig ha lös hundarna inne på gården. Men är det lugnt en udda tid så kan jag träna lite kryp eller hopp inne på gården om det uppenbarligen inte rör sig folk inne på gården. Skulle någon dyka upp så kopplar jag alltid upp trots att det är onödigt, såvida det inte är någon student som kommer, de bryr sig knappats ;)

Jag tycker att man alltid ska ha koppel på hunden. Ev kan man väl ha hunden lös i skogen eller andra ställen där det är minimal risk att andra människor rör sig.
Jag är själv livrädd för hundar och skulle bli tvungen att stanna inomhus om mina grannar hade sina hundar lös på gården.

om du blir rädd även om hunden går fot vid möte så borde det räknas som fobi och sådant går att bota.

Vad gör du på ett hundforum om du är hundrädd? Terapi?

nä vilken knäppis du träffade på. kontra nästa gång med att du ska anmäla henne för vanvård... låter inte kul liv för hennes hund :angel: Eller så struntar du i tanten som förmodligen bara är lite vrång och avis på att du har sån bra kontakt med din hund :)

Kanske vore en idé. HAr faktiskt aldrig sett henne ute med den, annat än på balkongen då. Fast jag är nog ute knepiga tider för jag möter sällan folk med hund trots att jag prommenerar och är ute ett par timmar varje dag.

Jag älskar hundar även om jag är rädd för dom. En dag ska jag ha en egen hund, det är nog enda sättet att komma över rädslan. Tro mig, jag har försökt!

Att vara hundrädd är inget kul.

Men just den anledningen är något jag kan förstå. Jag har ju hund själv. En schäfer. Min sambo är/har varit väldigt hundrädd och om vi är ute på stan och möter en lös hund, även om ägaren har full koll, så blir han skrajsen (inte nu mer men då)

Vi bodde själv i lägenhet för x antal år sedan. På vår gårdsplan bodde ett par med världens snällaste schäfer och den var alltid lös, sprang inte fram och hälsa utan höll sig till matte husse om man inte själv kallade på den eller den fick gå fram.

Min mamma vägrade att komma och hälsa på oss. Hon klarade inte gå förbi hunden okopplad.

Därför är jag kluven i frågan. Man måste tänka på att det finns människor som är hundrädda... Nu var det inte så i ditt fall verkar det som, men det är en aspekt man måste tänka på.

Framförallt om man har större raser såsom rottis, schäfer pitbull mfl. De inger faktiskt respekt...

pst... pitbulls är ganska små...

anna: det finns terapeuter som arbetar med människor med fobier och det fungerar! är man så rädd att man blir hindrad i sin vardag så rekommenderar jag att boka tid.

Man måste visa hänsyn till andra människor, absolut. Men ibland kan jag tycka att det går för långt. Var och varannan har ju hund i Sverige, och de allra flesta håller reda på den också.
För mig har det alltid varit viktigt att kunna ha min hund lös, i alla situationer. Men jag kopplar honom förstås av hänsyn, när vi är på befolkade platser eller möter hundar. Jag har en stor hund som säkert ser ut som skräcken själv för en som är hundrädd. :devil: Även andra hundägare skulle säkert känna obehag om de såg att han var lös.
Jag menar bara att detta med alltid ha hunden kopplad känns överdrivet ibland. Man måste hålla reda på hunden, den får absolut inte gå fram till andra människor/hundar eller störa någon! Men ett liv i koppel jämt och ständigt hör inte ihop med min hundhållning.

känner du att du alltid har koll på henne och litar på henne så behövs det väl inte på mindre promenader.
jag har en pudel på snart 9 månader som bara rusar ut i gatan så fort det kommer nån människa även om vi bara är en sväng på gården... jag behöver alltid koppel på honom.

Det är väl bra med en hundrädd person på detta forum, kanske kan få en och annan att förstå de icke hundvanas syn på oss med hund och som kanske ta lite för mycket för givet :devil: :devil:

:D :D jag vet, men de är ändå respektingivande, om inte annat för sitt ryktes skull ;)

Klart man ska få ha hunden lös, men man ska välja sina ställen menar jag. På en gårdsplan med flera familjer och småbarn behöver man ju inte ha hunden okopplad...

Mötte häromdagen en lös schäfer/varg... Den gick snällt brevid matte, men jag får respekt och tar en omväg, hunden såg inte pålitlig ut, detta var mitt inne i malmö på trotoaren, onödigt tycker jag..

Efter att ha sett hur min mamma betett sig i närheten av lösa hundar så tar jag hänsyn. Hon går inte av bilen, kan börja hypoventilera om en hund plötsligt dyker upp, framförallt schäfer för hon blev biten av en som liten.

Tur jag har en schäfer då, lite terapi :D

beda skrev:
Man måste visa hänsyn till andra människor, absolut. Men ibland kan jag tycka att det går för långt. Var och varannan har ju hund i Sverige, och de allra flesta håller reda på den också.
För mig har det alltid varit viktigt att kunna ha min hund lös, i alla situationer. Men jag kopplar honom förstås av hänsyn, när vi är på befolkade platser eller möter hundar. Jag har en stor hund som säkert ser ut som skräcken själv för en som är hundrädd. :devil: Även andra hundägare skulle säkert känna obehag om de såg att han var lös.
Jag menar bara att detta med alltid ha hunden kopplad känns överdrivet ibland. Man måste hålla reda på hunden, den får absolut inte gå fram till andra människor/hundar eller störa någon! Men ett liv i koppel jämt och ständigt hör inte ihop med min hundhållning.

Kan bara instämma i allt. :bow: Min tjej är också på väg att bli stor, snart 30 kilo fast hon bara är valp och självklart får hon inte springa fram till någon eller något när hon är lös. Hon tacklar ju lätt omkull barn i rena glädjen till exempel. Det får inte hända, då skäms jag och ber alltid om ursäkt. Svårast är när någon stannar på prommenaden och pratar, ofta vill de veta vad det är för ett lurvigt och glatt troll man har, det är inte så vanligt med briarder här. Då är det svårt att inte skutta fram och sticka ett vått skägg i handen på den uppenbart trevliga och pratande människan :o . Det tränar vi på och går snart det också.

För övrigt verkar det ju gå bra att ha hunden i 10 meter långt flexikoppel och låta den göra vad den vill i andra änden :mad: . Blir dagligen förbluffad över dessa groteska skapelser. Körde faktiskt över en softis när jag cyklade en gång, han sneddade ut över hela vägen i sitt flexi när jag cyklade förbi. Hunden klarade sig och jag med, men ingen av oss var glad efteråt...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 697
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 666
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
6 077
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka