Koppel träning, när slutar hunden dra?

ahees

Trådstartare
Hej, så fort vi är på väg hem drar hunden hela tiden vill helst springa.
Det är en amstaff och jag brukar stanna när den drar, ibland bär jag hem den när vi har tränat 20 min den tjuter så mycket.
Så hur länge behöver man hålla på innan den börjar förstå?
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Haha hur kan du bära den hem=D
Ingen liten hund.

Hur lång tid det tar att få den att förstå beror väl på hur bra man är på att få den att förstå=)

Jag är inte jättebra på koppelråd, min stora hund har aldrig gått sådär fint i koppel.

Men det är ganska medfött med, vissa hundar ÄR svåra att få att gå i koppel( i människotakt) dom vill gärna vara först fram och röra sig i trav.
Medans andra hundar går lugnt brevid eller bakom av sig själva.

Har hundar av både sorter.

Min hund som är dålig koppelgåare.
NUmmer ett är att hon går såå mycket bättre i koppel när hon är välaktiverad, trött i kroppen , inte understimulerad eller överstimulerad på något vis.

När jag tränade henne när hon var yngre så gav jag upp att gå fint i koppel när hon inte fått motionen hon behövde, satte då istället bälte runt mig och sele på¨henne.

När hon var välaktiverad ställde jag lite mera krav, och det som fick henne att gå finast var att hela tiden hålla bra kontakt, ha godis med mig, göra små inkallningar hela tiden, säga vänta(stanna kommando), byta riktning ofta, helt enkelt ha henne väldigt uppmärksam på mig, då kunde hon gå riktigt fint.

NU har hon varit en hund som kunnat gå lös varje dag och går mycket bra lös, som tur är:)

Men mitt tips är helt enkelt en välaktiverad hund innan koppelträning:)
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Jag har antidrag tränat min amstaff dagligen i 1,5 år nu och fortfarande drar han i kopplet ibland, så det tar tid. Däremot var han 15 månader när jag tog över honom så han har fått dra i koppel hela sitt liv innan han kom till mig vilket då blir svårare att träna bort.

Men jag såg ett bra tips som jag följer. Stanna när hunden drar och vänta tills kopplet blir slakt och börja därefter gå, gör samma sak nästa gång hunden börjar dra. Misstaget jag gjorde i början var att jag stannade när hunden drog men gick inte vidare först hunden hade sökt ögonkontakt med mig, då belönade jag endast ögonkontakten och inte att kopplet blev slakt.

Sen så är det också viktigt att belöna när hunden går som den ska, gör mycket tempoväxlingar och byt håll så hunden måste hålla koll på dig.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Du har väl bara en liten valp?
20 minuters koppelträning är för länge för en så ung hund, dom har svårt att hålla koncentrationen under en så lång tid.

Hade jag varit som du hade jag inte gått så mycket i koppel än, utan bara vant valpen vid att ha halsband och att kopplet finns där. Träna korta stunder, locka med lite gott godis och ha mycket tålamod.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Och jag börjar tycka synd om denna lilla valpen och hoppas att ts är ett troll efter att ha läst den ena konstiga/okunniga tråden efter den andra.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Du ska inte gå långa koppelrundor med din lilla valp. Bara små korta. Att valpar drar på vägen hem är bara naturligt, det är där deras trygghet är. Det kommer snart att bli tvärtom, valpen drar på vägen ut och går fint på vägen hem. Det kommer att ändra sig när valpen är mogen att gå lite längre rundor.

Valpar ska definitivt inte träna i 20 minuter, 1-2 minuter är mer lagom. Sen vila och 1-2 minuter till. Annars blir valpen så trött så den förstår inte p g a trötthet.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Okej ska träna den någon minut bara, men vad gör jag när den vilar ska jag bara stå stilla? När den drar brukar jag slänga ner en godis bredvid min fot så den går tillbaka och kopplet blir slakt, är det fel? vill helst lära den innan den blir stor man ser den ju växa för varje dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

hu gammal är valpen? Bor du så att du har möjlighet att ha valpen lös mycket?
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Okej ska träna den någon minut bara, men vad gör jag när den vilar ska jag bara stå stilla?

Hur menar du? Du ska naturligtvis koppla bort kopplet och låta valpen slippa krav. Lek med den eller gå som vanligt så den får vara lös och göra ifrån sig eller vad den behöver. Det är inte kroppen som behöver vila utan huvudet.


När den drar brukar jag slänga ner en godis bredvid min fot så den går tillbaka och kopplet blir slakt, är det fel?

Ja, så skulle inte jag göra. Du belönar valpen när den drar i kopplet genom att ge den godis. Du har fått bra råd angående drag i kopplet i din andra tråd, följ dem ska du se att det blir bättre.

Din valp är liten, och den kan inte kontrollera sin iver och välja ett annat beteende. När den bli äldre kommer den att så småningom bli mycket duktigare på det, men ibland glömma bort det. Och så kommer perioder i valpens liv när den verkar ha glömt bort allting man har lärt den. Det är helt normalt.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Menar om vi går 5 minuter från hemmet, då vill den bara springa hem= den drar hela tiden. oOm jag koppeltränar 2 min och ska ta uppehåll då drar den.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Menar om vi går 5 minuter från hemmet, då vill den bara springa hem= den drar hela tiden. oOm jag koppeltränar 2 min och ska ta uppehåll då drar den.

Man kan inte lösa alla problem på en gång. Om jag minns rätt har du inte haft valpen hemma mer än ett par veckor. Allt är nytt för den. 5 minuter är mycket när man är liten och rädd och vill springa hem. Finns det en liten plätt på närmare håll där valpen kan kissa och bajsa och känna sig trygg och där du kan ha den utan koppel? Så kan du jobba med kopplet när den börjar tycka det är kul att vara ute.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Vill bara lära den innan den blir stor då blir det svårt. Finns en plätt där den kissar utanför huset. Men vet inte om jag vågar släpa den lös.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Missade att det var en valp du hade.

Ha valpen lös (eller spårlina) så mycket du kan så den lär sig följa dig istället för tvärt om.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Finns en plätt där den kissar utanför huset. Men vet inte om jag vågar släpa den lös.

Kanske du kan ha en lina istället för koppel och låta hunden vara fri. Så går du åt ett annat håll och lockar på hunden och belönar den när den kommer efter. Gå åt lite olika håll och belöna varje gång så kommer valpen att hålla koll på dig och vilja se vart du går. Om den inte är uppmärksam på var du är kan du gömma dig bakom ett träd eller en buske och låta valpen leta upp dig.

Så kan ni gå en liten sväng i koppel alltså typ 30 meter. Locka på valpen, ge godis ofta och se till att det blir roligt och positivt att vara hos dig. Nu kan du använda ditt knep att kasta godis på marken bredvid dig, gör det när valpen är hos dig så den blir belönad för det. Så den tänker: "Oj vad roligt det var var här då". Du behöver vara snabb så ha godis i handen. Det gör inget om valpen tigger. Du lär den att det lönar sig att vara med dig.

Kontakt och att vilja vara tillsammans med dig är det allra viktigaste och första, utan det fungerar inget annat heller.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Hej, så fort vi är på väg hem drar hunden hela tiden vill helst springa.
Det är en amstaff och jag brukar stanna när den drar, ibland bär jag hem den när vi har tränat 20 min den tjuter så mycket.
Så hur länge behöver man hålla på innan den börjar förstå?

Du har fått flera bra svar och ser att du är orolig för att hunden ska blir för stor för att det ska gå lätt att lära MEN

Du kan inte lära in goda beteenden i steg 5 när du inte gått igenom steg 1-4 än. Förstår du?

När du desperat provar lära hunden att inte dra i kopplet genom att träna alldeles för länge och alldeles för långa sträckor är risken större att du snabbt vänjer in den i en ovana istället för goda rutiner.

Din valp kommer vilja utforska världen inom sinom tid men det är viktig att du får låta valpen ta den tid den behöver annars har du snart (eller redan) vant in beteendet att man ska dra hemåt även när den senare faktiskt inte är otrygg längre. Du har ju teoretiskt sett redan börjat belöna den att dra genom att släppa godis (även om din tanke är den motsatta).

Så mitt råd är att ANDAS, låt det ta tid. Allt är nytt både för dig och hunden. Vad är det värsta som kan hända om det tar någon månad extra att lära den gå fint i koppel? ja mena även en vuxen hund kan lära sig gå fint i koppel.

Valp perioden är en kort tid, ha roligt med valpen, koncentrera er på det viktiga sakerna och lämna resten till senare för annars blir det för mycket krav på en väldigt ung varelse.

Viktiga saker är tex:
Rumsrent
Relations skapande.
Tillit
Kontaktskapande.
Att det alltid är roligt att vara med dig och att man alltid är trygg hos dig- detta är kanske den viktigaste grundstenen för att senare kunna lära in en 100% säker inkallning.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Min hund drog jätte mycket för ca 1år sedan. Det tog oss ca 2mån att få henne att sluta dra. Nu drar hon bara t.ex ut på gräset om hon hittar något att lukta på eller om hon ser en kompis. Annars går hon med hängandes koppel. Använde mig av nosgrimma, och såfort kopplet blev sträckt så stannade jag. Sen när hon "gick" tillbaka så kopplet inte var sträckt igen. Så började vi gå igen. Hon fattade väldigt snabbt att hon inte fick ut något utav att dra, och det får hon ju av att inte göra det.
Dock så låter jag henne gå på båda sidor av mig (tar den sidan som passar bäst för stunden), och gå före mig. Sålänge hon lyssnar och lyder så ser jag ingen mening med varför hon ska hållas i superkort koppel.
Använder mig av nosgrimman inu men det är inte för att hon drar. Utan för att hon gärna "blir stum" i huvudet, eller kan man säga så? Så hon liksom låser nacken när hon t.ex kollar på en hund, en plastpåse (den kanske äter upp henne annars haha) eller så. Och hon har gått in i hur många lycktstolpar, träd osv. tack vare det. Så det är enbart för att i halsband eller i sele så kan jag inte bryta det utan att behöva stanna henne och bryta det med händerna. Med nosgrimman räcker det att jag tar stöd och hon slutar då hon vet vad det gäller.
Men hon går lika bra (förutom just det jag berättade om ovan) i sele och halsband. Så det är mest en bekvämlighet och hon gillar den så förstår inte varför den inte ska användas?

Och vänta lite... Är det en valp?? Det tog min hund 1½år innan hon fattade att kopplet hade ett slut haha! Så ge det lite tid och låt hunden mogna. Min hund slutade pipa mot andra hundar när hon mognade och inte utav träning. Så det kommer ta tid med en valp.
 
Sv: Koppel träning, när slutar hunden dra?

Sätt inte nosgrimma på en valp!!!
Nosgrimman lär inte hunden någonting. Den bara dämpar beteendet men anledningen till att hunden drar är fortfarande den samma.

Lär hunden gå i koppel istället. Ta hjälp om du/ni inte är helt säker på vad ni håller på med. Särskilt om det är en valp.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 171
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 164
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp