Koppel träning

K

kalle123

Hej igår så hämtade jag en gråhundsvalp på 8 veckor. :) Men den gillar inte ju inte när husse sk ahe på kopplet :smirk: åå det förstår jag att det är normalt. Men hur ska jag gå till väga? ska jag bära valpen när jag vill gå ngn stanns? ska jag dra med valpen som gör motstånd? eller ska jag bara låta valpen få gå runt själv å jag bara följer med?
 
Sv: Koppel träning

Hej igår så hämtade jag en gråhundsvalp på 8 veckor. :) Men den gillar inte ju inte när husse sk ahe på kopplet :smirk: åå det förstår jag att det är normalt. Men hur ska jag gå till väga? ska jag bära valpen när jag vill gå ngn stanns? ska jag dra med valpen som gör motstånd? eller ska jag bara låta valpen få gå runt själv å jag bara följer med?

Fick inte valpen med ben när ni köpte den ;)

Ja du ska dra med den, då kommer den snart underfund att det är skoj dit ni ska och kommer ganska snart rusa med er överallt.
 
Sv: Koppel träning

joo hade tur att det följde med 4 st ben + 2 reserv :smirk:

Okej då blire att dra runt den i början tills den fattar :)
 
Sv: Koppel träning

Ja du ska dra med den, då kommer den snart underfund att det är skoj dit ni ska och kommer ganska snart rusa med er överallt.

:eek: Nej, nej...Inte dra och släpa småvalpar :crazy:
---------------------------

Lägg ner lite tid på att lära känna valpen och låt den få tid att lära känna dig till att börja med..
Sedan går man korta svängar och lockar på valpen, så att den går med frivilligt!
 
Sv: Koppel träning

joo hade tur att det följde med 4 st ben + 2 reserv :smirk:

Okej då blire att dra runt den i början tills den fattar :)

Små korta ryck o när han följer med beröm han o bli glada uppmuntra han till det. Då kommer han få upp ögonen att det är ju skit enkelt allt detta med koppel bara o bli med så är inget obehagligt.
 
Sv: Koppel träning

Fick inte valpen med ben när ni köpte den ;)

Ja du ska dra med den, då kommer den snart underfund att det är skoj dit ni ska och kommer ganska snart rusa med er överallt.


Håller helt med Piru.. Så har vi gjort med vår valp.. Han "bråkade" lit den första dagen men nu följer han glatt med överallt.. Lika bra att lägga ribban högt. Börjar man dalta redan då så när ska man sluta.. Valpen får väl inte bestämma
 
Sv: Koppel träning

Hej igår så hämtade jag en gråhundsvalp på 8 veckor. :) Men den gillar inte ju inte när husse sk ahe på kopplet :smirk: åå det förstår jag att det är normalt. Men hur ska jag gå till väga? ska jag bära valpen när jag vill gå ngn stanns? ska jag dra med valpen som gör motstånd? eller ska jag bara låta valpen få gå runt själv å jag bara följer med?

Hej! det viktigaste när man koppeltränar tycker jag är att valpen lär sig att när halsband åker på o koppel fram då händer det nåt ROLIGT.

Tycker inte att man ska dra o släpa på en valp.:crazy:
Mitt tips är; sätt på halsbandet , bär hunden till en plats där den kan vara lös, låt den busa av sig o sätt sen på kopplet o träna korta stunder..

ska den bli en jakthund?
prillan
 
Sv: Koppel träning

tack för tipsen :) Idag har min lilla gråboll varit jätte duktig på att gå i koppel :) Hon blir bara bättre å bätter å det är kul :)

Joo det är meningen iallafall att hon ska jaga älg :) Så man får se om det blir något av henne :)
 
Sv: Koppel träning

jag hade knappt koppel alls den första tiden. han var så fet och klumpig att han inte kunde springa så fort ändå.

sedan tränade jag korta stunder och berömde mycket när han gick åt samma håll som jag. det tog inte lång tid innan han fattade vad det hela gick ut på.

att släpa och rycka i en 8 v valp låter heltokigt. förstår inte alls varför man skulle få för sig att göra så.
 
Sv: Koppel träning

Håller helt med Piru.. Så har vi gjort med vår valp.. Han "bråkade" lit den första dagen men nu följer han glatt med överallt.. Lika bra att lägga ribban högt. Börjar man dalta redan då så när ska man sluta.. Valpen får väl inte bestämma

nu satte jag juicen i vrångstrupen :eek: ! det handlar väl för tusan inte om att valpen BESTÄMMER när den drar i kopplet! utan att den inte FÖRSTÅR vad du vill att den ska göra...
 
Sv: Koppel träning

jag kan säga att jag inte jag inte har släppat å dragit med min valp! jag bara undrade hur jag skulle gå till väga! så nu behöver ingen tro att jag gjort det!

Men hon blir bara bättre å bättre för varje dag att gå i koppel, sedan brukar jag gå till ett ställe där jag släpper henne lös så hon får springa av sig å busa lite :)
 
Sv: Koppel träning

Med vår valp har vi gjort så att hon till att börja med fick ha bara halsbandet på sig en stund per dag. Sedan tog vi på halsband o koppel och gick ut i trädgården där vi följde med valpen och var noga med att inte dra. Roligt ska det vara! Efter att ha gjort detta någon gång så tog vi med de äldre hundarna som "draghjälp" på kortare promenader. När valpen stannar lockar vi på henne och kan känna lite i kopplet, INTE rycka. Det har fungerat jättebra och hon går väldigt bra i koppel även när hon är själv nu. ;)

Ha tålamod, det ska vara roligt att gå i koppel.
 
Sv: Koppel träning

nu satte jag juicen i vrångstrupen :eek: ! det handlar väl för tusan inte om att valpen BESTÄMMER när den drar i kopplet! utan att den inte FÖRSTÅR vad du vill att den ska göra...

Nä.. det var inte så jag menade..
Men att jag för och han följer.. Och jag försöker vara så klar som möjligt så han förstår... :p
 
Sv: Koppel träning

Börjar man dalta redan då så när ska man sluta.. Valpen får väl inte bestämma

så här stod det i ditt förra inlägg. vad menade du då med "bestämma"? och "daltande"? är det att dalta när man försöker lära valpen hur man går i kopplet?
 
Sv: Koppel träning

Ehhh.. dumma frågor.. Det är ju en tolkningsfråga..
Jag följer inte valpen när han är i koppel utan jag har lärt honom att vi går där jag vill. Och det gör han glatt
 
Sv: Koppel träning

Ehhh.. dumma frågor.. Det är ju en tolkningsfråga..
Jag följer inte valpen när han är i koppel utan jag har lärt honom att vi går där jag vill. Och det gör han glatt

det finns inga dumma frågor, bara dumma svar :smirk:

det är ju bra att din valp aldrig går åt ett annat håll än du, men faktum är att så fungerar det inte i de flesta fall. jag har heller aldrig sagt att man ska gå dit valpen går, bara att man inte ska dra den i kopplet. istället bör man t ex sätta sig på huk och kalla lite på valpen.
 
Sv: Koppel träning

Så man får definitivt inte anända kopplet för att få valpen dit man menar?? Men va bra.. då kan jag ju lika bra kasta alla mina.... Varför ha ett koppel på om det inte är meningen att använda det?? Kopplet för mig är som en hjälp att använda inte missbrukas
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 167
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 183
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp