Koppeltankar, hur gör du

Lejonelle

Trådstartare
Det här med att ha hund i stan är fortfarande lite nytt för mig. Jag bor i stan halva veckan ungefär. Hemma på landet är det enkelt: antingen är hundarna lösa eller går fritt i varsitt flexikoppel om det är den tiden på året då jag inte vill ha dem lösa i skogen. De får gå hur de vill så länge de inte drar i kopplen och det är OK att nosa inom rimliga gränser (tråkigt för mig att stå still och vänta om det blir för mycket/för länge, så då bryter jag). I trafiken och i andra lägen där jag måste ha mer kontroll är det ordning och reda och man går någorlunda vid sidan i slakt koppel. "Fot" har vi inte kommit till än.

I stan vete sjutton hur man ska tänka. Man kan ju inte rasta hundarna på något rimligt sätt i kort koppel, de måste ju få stanna och nosa och gå lite fritt. Men det dräller också av sträckor och platser där man inte vill att hundar ska stanna och nosa för mycket pga allt äckel som ligger överallt. Folk på trottoarer och på cykelvägar blir nervösa om hunden går före. Det är fotgängare, cyklister och andra hundar överallt.

Varje dag är det klart att åtminstone en promenad blir sådan att hundarna kan vara fria utan krav, lösa eller åtminstone så gott som. Men alla andra promenader? Hur tänker ni som bor i stan? Får hunden nosa även i kort koppel eller använder ni ett kommando när det är OK eller hur gör ni? Mina hundar kissar ju knappt när de går i kort koppel och jag blir stressad av att hålla koll på glas och halvätna hamburgare som ligger i vartenda gathörn.
 
Sv: Koppeltankar, hur gör du

Jag bor i Köpenhamn och för mig är det så att jag passar på att gå långpromenad på morgonen då jag går runt parken, då går vi till parken och så får han springa lös och rejsa runt som han vill. Otroligt nog verkar hundägarna här i stan sjusovare för på dryga timmen jag är ute brukar jag nästan aldrig möta någon hund utan de enda vi möter är några morgonpigga joggare, man passar på tidiga morgonar och vid dåligt väder. Annars så går han för det mesta i "kort" koppel bredvid mig och då får han INTE nosa och hålla på, när det är något lämpligt parti så har jag ett kommando där han får gå som han vill. Annars så vet han att han inte får äta saker som ligger på marken och kissar på kommando. Händer faktiskt att jag lyfter upp honom ibland också om vi går på riktigt trånga ställen eftersom han är så liten att folk lätt inte ser honom.
 
Sv: Koppeltankar, hur gör du

Jag har henne bredvid mig tills jag kommer till något ställe dår hon kan utföra sina behov. Sedan släpper jag lös henne på lämplig plats så att hon kan nosa och rulla sig och allt vad hon pysslar med.
När vi går på trottoarerna vill jag inte att hon nosar på allt. Hon får inte kissa på trottoaren eller utanför portar om hon är kissnödig får hon kissa på gatan, gärna bredvid någon avloppsbrunn men helst kissar hon i gräset.
Att hindra henne från att göra nr två är däremot svårt. Plötsligt sätter hon sig ner bara if you gotta go, you gotta go. Konstigt nog har hon en förkärlek för övergångsställen och uteserveringar... ;-)
 
Sv: Koppeltankar, hur gör du

Mina går hur de vill i kopplen så länge de inte drar. Går jag mitt inne i stan så ser jag till att ha rastat dem innan jag åker dit så att de kan gå nära mig och utan att behöva göra ifrån sig på olämpliga platser. Går vi på något ställe där de inte får göra ifrån sig så kortar jag kopplen och går snabbare så att de inte kan nosa. 2 meter långa koppel räcker gott och väl för mig för att de ska kunna gå runt och nosa lite, skita, pissa och göra vad de nu kan tänkas vilja göra men inom rimligt avstånd.
 
Sv: Koppeltankar, hur gör du

(Jag bor också på landet, men går i skolan i stan, har hunden med mig då, och han är hos mamma när jag är i skolan, men vi tar 2 promenader i stan under dagen)
Jag har inte koppel på min hund men jag använder kommando när min hund får nosa, kissa, bajsa, hälsa på andra osv. Annars ska han alltid gå bredvid mig.
 
Sv: Koppeltankar, hur gör du

Jag tycker att flexi känns läskigt i närheten av bilar, jag tycks aldrig kunna lära mig att lita på spärren. Min vovve går i ett vanligt läderkoppel, vet inte exakt längd men 1 - 1.5 m kanske.

När vi går bland mycket folk, på skärpiga ställen etc har jag honom bredvid mig. När vi kommer till någon gräsplätt får han ett frikommando, eller snarare en handvinkning och då räcker koppellängden gott och väl för sniff, rullning osv, om inte följer jag med honom runt. När han känner sig klar kommer han självmant och ställer sig bredvid mig för att fortsätta gå.

Jag jagar honom också i kort koppel när vi leker, det är inget problem, gäller bara att vara på hugget i svängarna så att han inte får ett ryck.

Vad gäller hur mycket frihet han egentligen behöver känns det som om han är nöjd med att gå bredvid mig så länge som vi går långt, han sniffar av området ändå men på luftvittring. På helgerna åker vi till skogen och då får han vara lite lös och sträcka ut ordentligt.
 
Sv: Koppeltankar, hur gör du

Min hund får gå hur han vill i sitt läderkoppel sålänge han inte drar. Jag har alltid koll längre fram för att se vad som ligger på marken, har vid det här laget blivit väldigt bra på att upptäcka grejer. Vill jag att han ska hålla sig vid min sida om det ligger mycket äckel vid vägen så säger jag till honom och sen när vi är förbi får han gå hur han vill och nosa runt igen.

Det går utmärkt att rasta honom i vanligt koppel.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 598
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 328
Senast: Frost116
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 424
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 498
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Stora shoppingtråden II
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp