Koppeltips utbruten från Uppdateringstråd 27

Jag har ett kort stumt retriverkoppel när vi koppelpromenerar, hon ska ändå gå bredvid så behöver inte vara långt. Har aldrig hunden gående ’fritt’ kopplad.

Sen har vi en långlina från Biltema (bästa!) som väll är kapad till en 8-10m

Och ett flexikoppel som min man använder när hon löper och jag inte vill att han har henne lös vid rastning på gården

Behöver lite inspo! 😻

Vad gillar ni för koppel bäst? Jag har inget som jag gillar och skulle vilja ha några fler, kanske lite olika längder också. Funderar på ett tre meters till promenader där det inte funkar att trassla med en femtonmeterslina.

Nu har jag:
*ett ärvt läderkoppel som jag gillar ganska mycket men som behöver kasseras då det är slitet vid pluppfästet (bra ord :D)
*ett ärvt tunt kattkoppel (?) som vi använde i början, är för tunt nu.
*ett platt glidit nylon vanlig längd som vi fick med från uppfödaren (ganska okej, men jag gillar inte att det är kamoflaugefärgat)
*ett femmeters flexi
*en 15-meters "gummi"-lina.
 
Behöver lite inspo! 😻

Vad gillar ni för koppel bäst? Jag har inget som jag gillar och skulle vilja ha några fler, kanske lite olika längder också. Funderar på ett tre meters till promenader där det inte funkar att trassla med en femtonmeterslina.

Nu har jag:
*ett ärvt läderkoppel som jag gillar ganska mycket men som behöver kasseras då det är slitet vid pluppfästet (bra ord :D)
*ett ärvt tunt kattkoppel (?) som vi använde i början, är för tunt nu.
*ett platt glidit nylon vanlig längd som vi fick med från uppfödaren (ganska okej, men jag gillar inte att det är kamoflaugefärgat)
*ett femmeters flexi
*en 15-meters "gummi"-lina.
Jag använder bara flexikoppel eller 180cm koppel i sånt där "valkband" eller vad det heter.
Såna här, fast mina är helt svarta:
34890_pim.jpg

Förut hade jag alltid läderkoppel, men eftersom unghunden gillar att ha dragkamp med koppel (hon biter tag och ruskar runt i dem när hon är busig) så har jag slutat med läderkoppel. De håller inte lika bra som nylonkoppel. Samtidigt tycker jag att de flesta nylonkoppel gör ONT i händerna när hunden drar/rycker, men inte de här kopplen. Så tja. Jag har inte så mycket att välja på :D

Att jag sedan har flexi är för att jag tycker det är oerhört mycket smidigare än att ha långa linor eller långa koppel. Jag får ont i axlarna av att gå med långa koppel då jag spänner mig av att hela tiden behöva gå och samla upp kopplet, släppa ut det igen osv. Får det bara hänga på samma längd hela tiden, då tar det ju ungefär en sekund innan hunden trasslat in sig i kopplet. Så nä, flexi it is. Då kan jag slappna av, slipper få ont, hundarna får friheten av längre koppel och jag kan träna på våra "vara lös-kommandon" med någon form av nödstopp/livlina.
 
Tror jag har ett dogman 3 meters med hakar i bägge ändar och flera metallöglor där man kar justera längden. Otroligt smidigt och vid tillfälle ska jag köpa fler. Behöver inte knyta fast hunden utan kan lätt knäppa fast runt även en rejäl trädstam vilket är verkligen ett plus när vi är iväg. Här hemma har bc pluttarna 5 meters koppel till vardags och småpluttarna ca två meters..
 
Ni som har 3-5 m koppel. Hur gör ni? Håvar ni in kopplet hela tiden eller låter ni det släpa eller går hundarna alltid på max avstånd? Genuint nyfiken. 😅
Oftast har jag det släpandes och behöver jag så håller jag längst ut. Går ju på sällan på ställen där jag behöver rulla in det i handen.
 
Behöver lite inspo! 😻

Vad gillar ni för koppel bäst? Jag har inget som jag gillar och skulle vilja ha några fler, kanske lite olika längder också. Funderar på ett tre meters till promenader där det inte funkar att trassla med en femtonmeterslina.

Nu har jag:
*ett ärvt läderkoppel som jag gillar ganska mycket men som behöver kasseras då det är slitet vid pluppfästet (bra ord :D)
*ett ärvt tunt kattkoppel (?) som vi använde i början, är för tunt nu.
*ett platt glidit nylon vanlig längd som vi fick med från uppfödaren (ganska okej, men jag gillar inte att det är kamoflaugefärgat)
*ett femmeters flexi
*en 15-meters "gummi"-lina.

Jag har börjat använda expanderkoppel och är helt såld på dem nu, jätteskönt att använda för vanliga promenader som minskar risken för ryck i axlar eller i hunden i onödan. Jag har lite större tyngre hundar, båda kan gå fint i snöre men fortfarande kan de ju sprätta iväg efter en pinne eller uppdykande hare, så minskad ryckrisk är skönt. Ca två meters koppel brukar funka för vanliga skogsturer.

Utöver expandrarna har jag några långa läderkoppel som är utmärkta och sköna att hålla i, och några kortare koppel. Man samlar ju på sig efter ett tag, men får sina favvisar.

1688204017395.png
 
Mina favoritkoppel är ett 10 mm hexagonkoppel (neonrosa 😍) och ett 9 mm supermjukt läderkoppel. Båda är 180 cm långa.
Läderkopplet är skönt att hålla i, till skillnad från något stelare läderkoppel jag testat innan.
Hexakopplet är super i skymning/dåligt ljus då det nästan är självlysande pga färgen. Det glider inte, är lagom tungt ("fladdrar" inte iväg som lätta nylonkoppel) och suger inte åt sig vatten/blir stelt av att bli blött.

Jag har precis fått hem ett 10 m av hexakopplet (samma färg och bredd) till att ha som spårlina. Ser fram emot att testa det, för det ska inte trassla ihop sig lika mycket som en rund lina. Det bästa är att det går att beställa i valfri längd, många olika färger och att det går att välja hake = jag kan välja en liten och lätt hake till min lilla hund. Vissa koppel har alldeles för tunga och klumpiga hakar för en liten skit på dryga 6 kg.
 
Jag har ett "finkoppel" i läder. Har det om vi åker iväg eller ska va någonstans där jag behöver ha han kort. Tycker dock att det är lite i kortaste laget, det är bara 150cm. Vill egentligen ha minst 180, max 200. Annars hemma så har vi flexi på 5m. Hade ett på 8 men det krympte till 7. Liten ligist tuggade av det ett antal gånger när han var liten. Bekvämt och bra så han kan gå lite friare.
 
Genuin hundtjänst antiglidkoppel är suveräna. Bra grepp (även våta) och lagom tyngd i dem. Gillar inte när de är för lätta liksom. De har dessutom en rejäl hake som inte går upp eller går sönder. Gillar ett rejält läderkoppel med, men de blir ju så hala vid regn.
Har även deras 3m linor i skyddet eller som koppel i lydnaden iom inget handtag.
 
Tunt mjukt läderkoppel, är nog vanlig 180 cm längd när jag går med flera. Samma koppel men 3 el om det är 3,5 m om jag går med en alt, flexi. Bor på landet 😊
 
Läderkoppel på 180-220 cm längd när jag går med fler än två. Inget slår ett mjukt läderkoppel, även om de blir hala när de blir blöta. Går jag med en eller två så blir det oftast flexi, uppskattar 8 m längden. Använder retrieverkoppel när jag vet att det bara blir en kort stund och jag sen ska ha kopplet i fickan.
 
Favoritkopplen här är halvstryp gjorda av biltemas spårlinor med ett brett hemmasytt band som halsband. 1,5-3 meter långa beroende på hur långa stumpar jag hade av linan. Har aldrig halsband på annat än vid koppelrastning, så skönt att slippa tunga hakar som slår dem på frambenen.

Lätt att ta av och på, enkelt att knö ner i fickan och verkar sitta bekvämt.
 
Har 180 cm längd på vanliga koppel, lagom till min lilla hund. Har ett mjukt rundsytt i läder samt två i nylon som matchar tillhörande sele och halsband.
Oftast har vi 8 meter Flexi, för långpromenader är det bäst, mycket frihet till liten vilde och ingen risk för trassel.
 
Jag har 6mm repkoppel. Ca 170cm långa. Jag vill helst ha polyestersilke för de är stabilare, men jag har några i PPM också för färgens skull
IMG_3129.jpeg
 
Hur gör ni som går med koppel som är typ 3 meter eller längre? 😄
Jag fattar att det fungerar bra om hunden drar, men annars då? Släpar det i marken? Eller går ni runt med en tjock knöl av långt koppel i handen och sen virar upp och ihop det hela tiden?
Tycker det verkar så jobbigt!
 
Hur gör ni som går med koppel som är typ 3 meter eller längre? 😄
Jag fattar att det fungerar bra om hunden drar, men annars då? Släpar det i marken? Eller går ni runt med en tjock knöl av långt koppel i handen och sen virar upp och ihop det hela tiden?
Tycker det verkar så jobbigt!
Har två hundar med 3 meter koppel, upplever inte att det är knöligt alls. Har öglorna runt handleden på höger hand, håller på kopplet en bit upp så det hänger som en ögla i höger hand. Superlätt att korta upp vid behov och ännu lättare att släppa ut vid behov 😊
Den ena hunden går oftast till vänster om mig, ibland nära, ibland längre ut. Den andra går på varierande avstånd framför. Inga problem att ha dem på olika längd, öglan blir bara olika lång.
(Jag tömkör mycket och allt är ju relativt 😄)
 
Har två hundar med 3 meter koppel, upplever inte att det är knöligt alls. Har öglorna runt handleden på höger hand, håller på kopplet en bit upp så det hänger som en ögla i höger hand. Superlätt att korta upp vid behov och ännu lättare att släppa ut vid behov 😊
Den ena hunden går oftast till vänster om mig, ibland nära, ibland längre ut. Den andra går på varierande avstånd framför. Inga problem att ha dem på olika längd, öglan blir bara olika lång.
(Jag tömkör mycket och allt är ju relativt 😄)
Jag har aldrig tömkört så där kanske problemet ligger :laugh:
 
Hur gör ni som går med koppel som är typ 3 meter eller längre? 😄
Jag fattar att det fungerar bra om hunden drar, men annars då? Släpar det i marken? Eller går ni runt med en tjock knöl av långt koppel i handen och sen virar upp och ihop det hela tiden?
Tycker det verkar så jobbigt!
Jag har ju också tömkört en del så att göra loopar och korta upp det är inga problem. Har man dessutom kastat lasso blir man extra snabb. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp