koppla ihop datorer

doleron

Trådstartare
jag har en gammal stationär dator och en ny bärbar som jag skulle behöva koppla ihop på nått sätt så jag kan föra över program från den gamla till den nya. nån som vet hur man gör?

den gamla har windows xp och den nya vista

jag fattar ingenting :confused:

Sv: koppla ihop datorer

Om vi börjar med den fysiska ihopkopplingen så är det normala att koppla ihop båda datorerna i ett nätverk, vanligtvis genom att använda en router (enklast) eller switch (kan kräva litet mer förkunskap) eller en korsad nätverkskabel (billigast, men kräver också litet mer förkunskap). Genom att i varje dator sedan välja vilka mappar som övriga datorer i nätverket får läsa från, kopiera och skriva i, så kommer du att kunna flytta filer mellan datorerna.

Ett enklare sätt att flytta data, om det inte är mycket stora mängder filer, är att använda ett stort USB-minne och flytta mellan datorerna. Ett 8 GB minne kostar under 200 kr idag.

Man brukar skilja mellan programfiler och dokumentfiler. Du skrev att du vill flytta program mellan datorerna. Det är inte helt säkert att det går att göra, eftersom det normalt inte bara går att lyfta över ett installerat program från en dator till en annan. När du installerar ett program skapas och kopieras en mängd filer till olika mappar på datorn (i windowsmiljön), och även om du skulle kunnat manuellt spåra och kopiera dessa ibland tusentals filer för varje enskild programinstallation så skulle det sannolikt inte fungera att bara flytta över dem.
Däremot kan du oftast flytta över installationsfiler, alltså de filer som en programinstallation skapas utifrån.
Dokument av olika slag; som word-, excel-, pdf-, mp3- etc etc, som är skapade av olika program, kan du däremot normalt flytta enkelt mellan datorer.

tack för ditt svar. det enda usbminne jag har är min ipod som är på 8gb.
det är i första hand bilder, filmer och musik som jag tänkt flytta, och i programväg hade jag tänkt flytta itunes så jag slipper göra om hela låtlistan på den nya datorn. tar ju sån tid med det.

har ingen router, men går funkar det lika bra med ett modem med flera ingångar?

tack för ditt svar. det enda usbminne jag har är min ipod som är på 8gb.
det är i första hand bilder, filmer och musik som jag tänkt flytta,
Ok, rent tekniskt fungerar det ju att använda iPoden för att flytta dina filer. Vill du slippa tömma den, och kanske överföra filerna snabbare (många nya USB-minnen är snabbare än en iPod) så kanske ett löst USB-minne ändå kan vara en idé.
i programväg hade jag tänkt flytta itunes så jag slipper göra om hela låtlistan på den nya datorn. tar ju sån tid med det.
Om du först manuellt flyttar över all din musik till den nya datorn, sedan installerar iTunes på den, och därefter importerar hela den nyfyllda musikmappen (om du nu lägger all musik i en och samma mapp) så är det ju en baggis. Även om du har tiotusentals låtar kommer ju iTunes att kunna stå och tugga utan din inblandning menar jag.
har ingen router, men går funkar det lika bra med ett modem med flera ingångar?
Det kan göra det, men inte alls säkert. Somliga modem med flera utgångar har i praktiken en inbyggd switch och alla utgångar är identiska (då kan det funka), men andra modem har dedikerade utgångar för olika funktioner (då funkar det inte). Hade jag varit du, och om jag inte hade mer än kanske 40-50 GB som skulle flyttas, så hade jag nog gjort det via USB-minne eller en extern hårddisk.

hmm.. ja men det kanske är smartast att köpa en extern hårddisk. kan ju också vara bra att ha alla bilder och sånt på ett safe ställe ifall att datorn bestämmer sig för att dö

grejen är ju bara den att all musik jag har på datorn vill jag inte ha (och får inte plats) på ipoden. och att göra om hela den tar ju lite tid. men det är ju iof bara ett ilandsproblem

grejen är ju bara den att all musik jag har på datorn vill jag inte ha (och får inte plats) på ipoden. och att göra om hela den tar ju lite tid. men det är ju iof bara ett ilandsproblem
Menar du att just kopiera över låtarna till iPoden efteråt (synka om den) så är det ju inte jobbigt utan tar bara litet tid, det gör ju iTunes på egen hand. Men visst, att markera i iTunes vilka låtar du vill synka kan ju ta en liten stund. Å andra sidan har du inget val oavsett vilken metod du använder för att flytta din musik, så det är kanske inte så mycket att fundera över. :)

Tror hon menar att flytta Itunes som det är med inställningar och allt och det går INTE.

Däremot borde det väl gå att exportera inställningar på nått sätt, men vad jag kan se av lite googling är det lite krångligt.

Tror hon menar att flytta Itunes som det är med inställningar och allt och det går INTE.

ja det var precis så jag menade :idea: synd att det inte går. men jag ska som sagt satsa på att köpa en extern hårddisk och dra över allt på den.

Du kan inte flytta själva programmet till en extern HD heller. Du kan iofs installera programmet direkt på den externa HD:n men jag tycker det verkar vara extrem överkurs i det här fallet.

Du får installera Itunes på den nya datorn och ta reda på hur du exporterar/importerar inställningarna från Itunes på den gamla datorn till den nya.

Låtarna kan du låta ligga på en extern HD, tänk bara på att den måste vara igång och inkopplad för att du ska kunna lyssna på låtarna.

ja nej jag förstår det. tänkte mest om det fanns nått enkelt sätt att slippa ordna upp allt med itunes igen. när man har över 2000 låtar och bara vill ha typ 500 på ipoden blir det ju lite rensning :grin: men det är väl bara ta tag i det nån kväll

Liknande trådar

IT & mobiler Någon här som vet om man kan göra något åt att laptopens bildskärm tappar ljusstyrka? Kan man åtgärda eller byta ut skärmen på något...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 625
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 745
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag slog ut en framtand för 2 år sedan, och fick en högst tillfällig sak på plats "jag garanterar inte ens att den håller en dag" sa...
Svar
12
· Visningar
1 864
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V