Tandimplantat

honung

Trådstartare
Jag slog ut en framtand för 2 år sedan, och fick en högst tillfällig sak på plats "jag garanterar inte ens att den håller en dag" sa tandläkaren och det var alltså för 2 år sedan. I söndags kväll så skulle jag avnjuta en hemmagjord kebab i pitabröd med enbart grönsaker och halloumi och knak! Tandjvelen lossnade.
Under måndagen kontaktade jag en klinik jag inte varit på förut och jag fick en ny tillfällig tand och i diskussionen med tandläkaren kom vi fram tilll att den här gluggeni kombination med andra tomma stolar i munnen då jag tidigare fått dra ut tänder då jag inte hade råd att fixa dem då, att nu ska vi fundera på implantat.

Jag ska gå tidigt i morgon bitti på en grundlig undersökning, det är inte ens säkert att jag har tandben så det håller för implantat då tandbenet kan återbildas/försvagas när en drar ut tänder. Så jag vet ännu inte ens om det är något som kommer att ske, men om det gör det snackar vi renoveringskostnad på i runda slängar allt mellan 30-45 000 här. Det är de summorna tandläkaren nämnde, men jag har ingen aning om detta gäller före försäkringskassans insats i det hela, eller efter? Jag har inte ens någon uppfattning om vad det lutar åt. Vi pratar här två- möjligtvis tre implantat och plus annat renoveringsprojekt som lagningar av två tänder och utbyte av gamla lagningar.

Hur funkar det med implantat ni som vet? Är det något speciellt jag ska fråga om, som jag bör veta om implantat som är bra att fråga tandläkaren om? Sorter, typer? När skruv sätts in i tandbenet - får man gå med glugg under läkningstiden innan formen har skapats för den nya tanden?

Jag har sedan jag var barn haft tandläkarfobi. Jag antingen sitter och storbölar eller går in i robot-mode där jag 'går ur mig själv' medn jg är där - så var jag i måndags. Det är lite känslan av att gå till sin egen avrättning när jag går till tandläkaren och det spelar ingen roll hur trevlig tandläkaren är. Den här tandläkren var bra, jag fick förtroende för honom. Tandsköterskorna är läskigast. Så jag tror att jag ska kunna vara lugn och kunna lyssna och fråga på undersökningen i morgon, men jag behöver er hjälp vad jag ska fråga om och lite förhandsinfo vad jag eventuellt står inför. Annars säger jag bara *ja' till allt och går därifrån utan att veta något. när jag kommer hem.

Vänligen

honung, 5år gammal.
 
Jag har en brygga iom skadade tänder bredvid varandra. Den är fäst i implantat som är cementerade i roten på de skadade tänderna. Själva tänderna slipades alltså ner helt, roten rensades och fick nån typ av "cement" i sig som skruvarna sattes fast i och i mitt fall så fick jag direkt när skruvarna var insatta en provisorisk brygga i väntan på att den rätta tillverkades, så jag behövde inte gå med någon glugg.

Nu är det här många år sen, så några detaljer kommer jag inte ihåg eller ens vad det kostade i slutänden. Tog några besök, men var för mig tämligen smärtfritt och helt okej att uthärda.

Spalta upp de frågor du har, ta med och skriv upp svaren du får. Har man tandläkarskräck så är det nog bra att skriva ner all info eller be dem maila allt, för det är nog lätt att man inte minns allt sen när man kommit hem och nerverna lugnat ner sig.
 
Jag slog ut en framtand för 2 år sedan, och fick en högst tillfällig sak på plats "jag garanterar inte ens att den håller en dag" sa tandläkaren och det var alltså för 2 år sedan. I söndags kväll så skulle jag avnjuta en hemmagjord kebab i pitabröd med enbart grönsaker och halloumi och knak! Tandjvelen lossnade.
Under måndagen kontaktade jag en klinik jag inte varit på förut och jag fick en ny tillfällig tand och i diskussionen med tandläkaren kom vi fram tilll att den här gluggeni kombination med andra tomma stolar i munnen då jag tidigare fått dra ut tänder då jag inte hade råd att fixa dem då, att nu ska vi fundera på implantat.

Jag ska gå tidigt i morgon bitti på en grundlig undersökning, det är inte ens säkert att jag har tandben så det håller för implantat då tandbenet kan återbildas/försvagas när en drar ut tänder. Så jag vet ännu inte ens om det är något som kommer att ske, men om det gör det snackar vi renoveringskostnad på i runda slängar allt mellan 30-45 000 här. Det är de summorna tandläkaren nämnde, men jag har ingen aning om detta gäller före försäkringskassans insats i det hela, eller efter? Jag har inte ens någon uppfattning om vad det lutar åt. Vi pratar här två- möjligtvis tre implantat och plus annat renoveringsprojekt som lagningar av två tänder och utbyte av gamla lagningar.

Hur funkar det med implantat ni som vet? Är det något speciellt jag ska fråga om, som jag bör veta om implantat som är bra att fråga tandläkaren om? Sorter, typer? När skruv sätts in i tandbenet - får man gå med glugg under läkningstiden innan formen har skapats för den nya tanden?

Jag har sedan jag var barn haft tandläkarfobi. Jag antingen sitter och storbölar eller går in i robot-mode där jag 'går ur mig själv' medn jg är där - så var jag i måndags. Det är lite känslan av att gå till sin egen avrättning när jag går till tandläkaren och det spelar ingen roll hur trevlig tandläkaren är. Den här tandläkren var bra, jag fick förtroende för honom. Tandsköterskorna är läskigast. Så jag tror att jag ska kunna vara lugn och kunna lyssna och fråga på undersökningen i morgon, men jag behöver er hjälp vad jag ska fråga om och lite förhandsinfo vad jag eventuellt står inför. Annars säger jag bara *ja' till allt och går därifrån utan att veta något. när jag kommer hem.

Vänligen

honung, 5år gammal.
Kan du inte be att han separerar det lite? Undersöker allt först, och sedan går igenom vad som ska göras separat så behöver ni inte vara just i undersökningsrummet då.
Så får du de viktiga punkterna skrivna på papper (inkl. alternativ) och sedan väntar du några dagar innan du definitivt ringer och säger ja till det.
 
Mitt ex har samma sort som @Gnist men pga att det fattades tänder. Upplevelsen är samma. Tämligen smärtfritt och ingen glugg. Ovant att bita med tänderna (typ äpple gick inte) det första året kanske.
 
Hur funkar det med implantat ni som vet? Är det något speciellt jag ska fråga om, som jag bör veta om implantat som är bra att fråga tandläkaren om? Sorter, typer? När skruv sätts in i tandbenet - får man gå med glugg under läkningstiden innan formen har skapats för den nya tanden?

När jag fick skruv så satte de på en liten typ 3 mm stor hatt på skruven tills det läkt ihop. Jag fick gå med glugg tills jag fick kronan men det var en sidotand. Vet inte hur de gör om det är en framtand.


Jag har sedan jag var barn haft tandläkarfobi. Jag antingen sitter och storbölar eller går in i robot-mode där jag 'går ur mig själv' medn jg är där - så var jag i måndags. Det är lite känslan av att gå till sin egen avrättning när jag går till tandläkaren och det spelar ingen roll hur trevlig tandläkaren är. Den här tandläkren var bra, jag fick förtroende för honom. Tandsköterskorna är läskigast. Så jag tror att jag ska kunna vara lugn och kunna lyssna och fråga på undersökningen i morgon, men jag behöver er hjälp vad jag ska fråga om och lite förhandsinfo vad jag eventuellt står inför. Annars säger jag bara *ja' till allt och går därifrån utan att veta något. när jag kommer hem.

Kanske inte gör så mycket till eller från för dig men jag måste verkligen säga att min upplevelse när jag satte in min tandskruv var jättebra! Blev faktiskt förvånad över hur pass smidigt det gick. Blev kallad på poliklinisk operation. Bedövningen kändes typ inte, kirurgen var jätteduktig, personalen var lugna och snälla. Det var en tandsköterska/operationssköterska med + käkkirurgen + 3 tandläkarstudenter. Det gick snabbt alltihop. Läkningstiden gick bra, fulldos paracetamol och ipren i 4 dagar och sen helt smärtfri. Kan inte riktigt tänka ut något speciellt man behöver veta?

* Hur kommer det gå till, kommer du kallas till bedömning och sen sättas upp för op?
* Lokalbedövning?
* Sjukskrivning? Svullnad? Smärta?
* Är det möjligt att få lugnande innan?
* Läkningstid
* Vad är planen efter att skruven kommit på plats?
* Kostnader? Är käkkirurgens kostnad utöver tandläkarens? Vad finns det för avdrag att få? Kan försäkringskassan gå in för samtliga behandlingar? Kommer behandlingarna göras på "samma år" så att avdragen gäller samtliga kostnader? (För mig kom det en jättestor kostnad för att jag fick vänta en månad på sista bokningen då tidsgränsen hann gå ut.. Hade jag fått tiden en månad tidigare hade jag fått betala mycket mindre då karensen gällt)
* Kommer skruven behöva bytas ut i framtiden? Hur vet man när den ska göra det?
* Be om att få med dig ett brev hem med planen, kostnaderna, de olika ingreppen etc så du kan gå igenom det i lugn och ro hemma
* Telefonnummer för frågor du kan ringa i efterhand om det uppkommer några

Det är väl frågorna jag kan komma på. Lycka till!
 
Jag satte in ett implant För två år sedan på en sidotand och det gick också smärtfritt.
Jag ficken tillfällig brygga medans jag väntade på en tid att sätta i skruven.
Ingreppet att sätta i skruven gick väldigt fort och smärtfritt - visst kände jag att det vibrerade i käken lite, men ingen smärta.

Skruven fick sedan läka i 6 månader, med någon slags hatt på, innan själva implantat skruvade i - också detta lätt o smärtfritt.

Det kostar saftigt (Jag betalade £2.5k för en tand) men själva ingreppet och upplevelsen efteråt har varit helt problemfri för mig- så förhoppningsvis hjälper det med tandläkarskräcken!
 
Jag har implantat med skruv, och har som flera andra här samma erfarenhet att det gick smidigt och smärtfritt (om än långdraget p.g.a. läkningstiden)
Jag har iofs inte tandläkarskräck i grunden, och tandläkaren var väldigt smidigt och försiktig, men (bortsett kostnaden) så kan jag nästan säga att jag hellre skulle göra flera implantat än vanliga lagningar, det var i min värld inte värre än så.
Jag gick med glugg under läkningen, men det var en sidotand.

Jag har inget minne av någon smärta någongång under processen, och kunde använda tanden som vanligt direkt.
 
Jag har också implantat med skruv, två stycken. Har tandläkarskräck men tyckte ändå att det gick att hantera. Nu kan man ju vara obekväm med tandläkare av olika anledningar, min är att jag är paniskt rädd för ilningar i tänderna, och eftersom jag vet att det inte känns något att borra i tandbenet så kunde jag vara relativt lugn.
Båda mina är kindtänder så jag hade en glugg i flera månader. En kompis som nyligen gjorde en stifttand fram fick en provisorisk plastkrona medan stiftet läkte fast och det såg inte avvikande ut på något sätt.

Det värsta för mig var att båda var i underkäken och att det blev svullet och inflammerat och jag fick gå på penicillin. Andra gången hade jag väldigt svårt att få ut penicillin och tros att enda gången jag ätit det på 20 år var när jag gjorde första tanden.

Trots detta skulle jag inte tveka för att göra en tredje.
 
@Gnist @MiaMia @em-pirre @Wysiwyg @Stefffie @MCP @Görel Stort TACK! till er alla! :bow:
Ni lättar ett berg av stenar från mina axlar!

Var på undersökningen i morse där man tog bilder på tandbenet och det såg vid en första snabb titt mycket bra ut sa han. Ett ställe var det lite knört om utrymme, så han sa att skruven är inget problem där men han skulle sa han och visade med händerna "behöva slå upp en eller två millimeter upp mot bihålan" och så bankade han med ena handen på den andra och där dog jag nog lite och kom av mig helt. 😳 Han såg min reaktion och försäkrade mig om att det inte skulle vara traumatiskt alls, 'du kommer inte känns av det'

Han har inte gjort beräkning av allt än, har inte presenterat planen men spontant så behöver han dra ut rotrester på ett ställe, dra ut den halvan av framtanden som sitter kvar, och dra ut en annan tand som jag tydligen har infektion under utan att jag känner av det. Och, alltså då komplettera med implantat på tre ställen, möjligtvis fyra. Det kan bli så att framtandsgluggen måste bli en brygga, och då antar jag att det blir ett implantat mindre.

Han skulle räkna, och specificera allt och ringa mig. Han sa nu "kan bli uppåt 50 000" och jag vet fortfarande inte om det blir totalsumma innan tandvårdshögkostnaden är avdragen eller ej. Hur väl jag än försöker vara förberedd, så tapppar jag bort mig själv när jag är där. Jag skriver upp era råd och tips här så jag har färdiga frågor då han ringer. Stort tack igen! 🙏:bow:
 
Finns en del fonder till det med - och tandförsäkringar mm som kan täcka upp en del av det man inte fått från annat håll.
Ingen aning om hur det går till, men bekant fick rätt räjl slatt betalt på så vis.
 
Finns en del fonder till det med - och tandförsäkringar mm som kan täcka upp en del av det man inte fått från annat håll.
Ingen aning om hur det går till, men bekant fick rätt räjl slatt betalt på så vis.
Det är en god tanke, men oftast är sån hjälp till för utsatta människor, tex någon fond betalar ut hjälp till ensamstående mammor med hemmavarande barn och med mycket låg inkomst och liknande. Jag är inte i den situationen, jag har förvisso inte det belopp detta kommer kosta, men jag tjänar bra och har alltså betalningsförmåga för en kredit avsedd för tandvård.

För ett antaal år sedan närjag var i tandkris OCH ekonomisk kris fick jag hjälp av socialen för tandvårdskostnader. Det är det enda jag sökt hjälp för i mitt liv och de betalde då 23' av en kostnad på 32' när jag på grund av stress bitit sönder typ hela garnityret så de rotfyllde och drog ut vad pengarna räckte till. Men som sagt, idag ska jag nog kunna reda ut det på egen ekonomisk återbetalningsförmåga.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag fick titanskruvar för två inplantat för ca 20 år sedan. Ena blev infekterat och fick göras om (det var obehagligt som fasen) men annars gick det finfint. Mina inplantat sattes in under lättnarkos så jag minns ingenting. Lite öm efteråt, men inte värre än så.

Varje gång jag går till tandläkaren numera får jag beröm för mina fina inplantat, och jag är supernöjd med dem jag med :) 20 år senare och precis lika fina som när de var nya!

Så gör det! Du kommer inte ångra dig!

Jag hade inte anlag för "riktiga" tänder och på den tiden ansågs det vara en missbildning, så det var gratis för mig (eller, ja besökstaxa för sjukvård), men det ändrades sedan har jag för mig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 602
Senast: enough
·
Kropp & Själ Jag ska laga en tand + byta två lagningar som inte är bra. Har lagat tand förut så min tandsköterska sa bara att nu bokar vi tid för...
Svar
9
· Visningar
730
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Man får lov att skratta. Det gör jag egentligen. Det här är riktigt löjligt egentligen! Jag skäms! Jag tappade taget om hörlurarna på...
Svar
15
· Visningar
2 042
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ jag har en tand som lagades för lite över ett år sen. Den behövdes enligt dåvarande tandläkare verkligen lagas. Jag hade inte ont alls...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 471
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp