Jag tänkte köra igång ett halvårslångt projekt. Ska förhoppningsvis börja plugga i höst vilket halverar min inkomst, så dels vill jag försöka lägga undan så mycket som möjligt tills dess, och dels se hur billigt jag kan leva(=hur mycket jag måste jobba extra utöver csn) utan att det känns outhärdligt asketiskt. Dessutom har jag en ful ovana att handla på faktura och kreditkort, betalar alltid allt varje månad så drabbas inte av räntor och avgifter, men är helt enkelt för otålig för att vänta på nästa lön. Riktig skitvana att ha alltså och en jag vill lägga av med. Lider även av FOMO.

Jag har nyligen flyttat till en billigare lägenhet men har haft sjukt mycket veterinärräkningar och har just nu inte riktigt koll på mina nya normala utgifter så att säga.
Min plan just nu, den targetar mina största laster

:
- göra en ordentlig budget
- jag får fritt ersätta saker som tar slut, typ mascara och liknande, men inte utöka samlingen. Och fundera på budgetvänligare alternativ.
- jag får ersätta kläder som går sönder som jag inte kan laga själv på ett snyggt sätt, men inte utöka garderoben.
- behöver ett par vardagsskor typ sneakers, ska köpa ETT par såna och definitivt INGA klackskor.
- ska jag köpa tyg eller garn ska det vara till ett planerat projekt, dvs inte köpa för att det är limited edition, sista änden på rullen, eller på rea(eller kommer vara fint i bokhyllan

). Och verkligen fundera på om jag inte redan har något i förrådet som passar.
- inte köpa svindyr öl bara för att det är tillfälligt sortiment/småparti.
- inte köpa samlarprylar. Undantaget ett som är planerat sen länge.
- INTE OMRIKTA. Har tidigare haft världens sämsta vana av att förbjuda mig att köpa t ex kläder på HM(/garn/skor/smink), och sen gå bananas på Etsy(/tyg/smycken/hårvård) i stället. Exakt ingen skillnad alltså.
Framförallt vill jag nog ändra på min känsla kring pengar, just nu är jag alltid i krig med min egen ekonomi och skäms(mtp min inkomst) över hur lite pengar jag har kvar varje månad.