Köpta semlor när man är gravid? Listeria?

Sv: Köpta semlor när man är gravid? Listeria?

Jag tycker inte alls det är en konstig fraga.

Jag gjorde praktik pa kommunens miljö och hälsoskydd (som livsmedelsinpekör) i semletider. Där gjorde dom extra kontroller just pa semlor för det var inte helt ovanligt att grädden inte var fräsch.

Till TS, jag skulle kolla datumet pa semlan, och bara äta om dom är färska (helst gjorda samma dag) och att dom förvaras i kyl. Jag tror inte att risken för listera finns, men andra bakterier kan finnas om hanteringen är dalig.

Men det är väl ett råd som gäller alla i så fall, inte bara gravida? Det speciella med listeria är ju att det är fosterskadande, till skillnad från vanlig magsjuka.

Sv: Köpta semlor när man är gravid? Listeria?

Visst är det det, men det skadar ju inte att vara lite extra nogrann när man är gravid (det var jag iaf).

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 265
Senast: Roheryn
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 836
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Igår blev jag sugen på sushi. Jag är gravid i vecka 26 imorgon och har varit ganska restriktiv med många sorters mat. Men jag läste på...
Svar
16
· Visningar
2 016
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
878
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma