Linn-Nora

Trådstartare
Igår blev jag sugen på sushi. Jag är gravid i vecka 26 imorgon och har varit ganska restriktiv med många sorters mat.
Men jag läste på livsmedelsverket och följde deras råd.
Köpte sushin på restaurang, såna där california rolls som dessutom är utan rå fisk, utan bara har krabbröra osv.
Sen åt jag bara några bitar för det var inte gott och maken fick resten.
I natt vaknade jag med ont i magen och fick springa på toa.

Så, givetvis tänker jag listeria nu och ångrar att jag åt den där jävla sushin.

Är det bara och vänta och hoppas på det bästa nu?

Varför var jag så dum!
 
Igår blev jag sugen på sushi. Jag är gravid i vecka 26 imorgon och har varit ganska restriktiv med många sorters mat.
Men jag läste på livsmedelsverket och följde deras råd.
Köpte sushin på restaurang, såna där california rolls som dessutom är utan rå fisk, utan bara har krabbröra osv.
Sen åt jag bara några bitar för det var inte gott och maken fick resten.
I natt vaknade jag med ont i magen och fick springa på toa.

Så, givetvis tänker jag listeria nu och ångrar att jag åt den där jävla sushin.

Är det bara och vänta och hoppas på det bästa nu?

Varför var jag så dum?
Inkubationstiden för listeria är ett par dygn till tre veckor ser jag så det låter ju osannolikt att du skulle bli sjuk inom 12 timmar! Förutom att det ju är väldigt ovanligt och du inte åt ”risk”-mat 😊
 
Igår blev jag sugen på sushi. Jag är gravid i vecka 26 imorgon och har varit ganska restriktiv med många sorters mat.
Men jag läste på livsmedelsverket och följde deras råd.
Köpte sushin på restaurang, såna där california rolls som dessutom är utan rå fisk, utan bara har krabbröra osv.
Sen åt jag bara några bitar för det var inte gott och maken fick resten.
I natt vaknade jag med ont i magen och fick springa på toa.

Så, givetvis tänker jag listeria nu och ångrar att jag åt den där jävla sushin.

Är det bara och vänta och hoppas på det bästa nu?

Varför var jag så dum!
Jag är ju också i v 26
Jag har tagit fasta på lv's rekomendationer, och äter faktiskt sushi när jag är sugen. Det är så mkt krångligheter ändå med allt man inte får äta av fisk, samtidigt som man ska äta det ofta.

Det låter mer som matförgiftning, så jag tror inte du behöver vara orolig.
 
Jag hade absolut mer varit inne på matförgiftning än listeria.

Och du åt väl inte 'rå fisk' heller låter det som? Åt din man samma som du? Hur mår han?
 
Tack för era, lite mer sansade, ord.
Ja, kanske är det bara graviditeten som spökar..
Min man mår toppen, kanske han borde reagerat också.

Tycker det är svårt. Försöker tänka att det är bara att följa livsmedelsverket, men de ändrar ju rekommendationerna ibland och det fastnar jag på.

Men förmodligen är min sargade hjärna helt enkelt inte så logisk just nu..
 
Tack för era, lite mer sansade, ord.
Ja, kanske är det bara graviditeten som spökar..
Min man mår toppen, kanske han borde reagerat också.

Tycker det är svårt. Försöker tänka att det är bara att följa livsmedelsverket, men de ändrar ju rekommendationerna ibland och det fastnar jag på.

Men förmodligen är min sargade hjärna helt enkelt inte så logisk just nu..
Jag är mycket känsligare än min sambo och blir lätt matförgiftad av sushi medens han slipper undan! Så det kan ju bara vara något så simpelt. :)
 
Jag blev rejält magsjuk som höggravid, åkte in till sjukhuset mitt i natten för massa tester. Vet fortfarande inte om det var bakterie eller virus men hur som helst noll påverkan på bebis :up: Säger som övriga, det är så mycket skit man kan få i sig och magen är svajig som den är som gravid. Du behöver nog inte vara orolig :heart Men om du ändå är det så kan du alltid åka in till förlossningen och be dem checka bebis. På mig kollade de hans hjärtljud och märkte dessutom att han gav respons på yttre kläm och känn. Man kan aldrig veta om det är listeria eller inte, men det är det ju nästan aldrig och dessutom behöver det inte påverka bebis även om det skulle vara det.
 
Tack för era, lite mer sansade, ord.
Ja, kanske är det bara graviditeten som spökar..
Min man mår toppen, kanske han borde reagerat också.

Tycker det är svårt. Försöker tänka att det är bara att följa livsmedelsverket, men de ändrar ju rekommendationerna ibland och det fastnar jag på.

Men förmodligen är min sargade hjärna helt enkelt inte så logisk just nu..

Förstår helt känslan!

Läste först efter jag svarat att du inte ätit någon rå fisk. Då skulle jag säga att du verkligen inte behöver oroa dig på grund av att du åt sushi! Sannolikheten att få listera av det du åt är lika stor som om du ätit ugnsbakad lax med ris. Och om du blivit dålig i magen efter att ha ätit det hade du väl inte automatiskt tänkt listeria? :)
 
Igår blev jag sugen på sushi. Jag är gravid i vecka 26 imorgon och har varit ganska restriktiv med många sorters mat.
Men jag läste på livsmedelsverket och följde deras råd.
Köpte sushin på restaurang, såna där california rolls som dessutom är utan rå fisk, utan bara har krabbröra osv.
Sen åt jag bara några bitar för det var inte gott och maken fick resten.
I natt vaknade jag med ont i magen och fick springa på toa.

Så, givetvis tänker jag listeria nu och ångrar att jag åt den där jävla sushin.

Är det bara och vänta och hoppas på det bästa nu?

Varför var jag så dum!
Jag var supernojjig som gravid och ville göra allt rätt, så förstår känslan!
 
Tack för era, lite mer sansade, ord.
Ja, kanske är det bara graviditeten som spökar..
Min man mår toppen, kanske han borde reagerat också.

Tycker det är svårt. Försöker tänka att det är bara att följa livsmedelsverket, men de ändrar ju rekommendationerna ibland och det fastnar jag på.

Men förmodligen är min sargade hjärna helt enkelt inte så logisk just nu..
Hur mår du nu?
 
Jag är mycket känsligare än min sambo och blir lätt matförgiftad av sushi medens han slipper undan! Så det kan ju bara vara något så simpelt. :)

Så kan det ju vara 😊 Det var ju ingen kräka utan bara magknip och få på toaletten typ..
Förstår helt känslan!

Läste först efter jag svarat att du inte ätit någon rå fisk. Då skulle jag säga att du verkligen inte behöver oroa dig på grund av att du åt sushi! Sannolikheten att få listera av det du åt är lika stor som om du ätit ugnsbakad lax med ris. Och om du blivit dålig i magen efter att ha ätit det hade du väl inte automatiskt tänkt listeria? :)
Jag känner ju att jag är övernitisk. Kanske kan vara en motreaktion mot min som aldrig oroar sig för någonting så jag får liksom ha koll på allt. Han förutsätter att allt är ofarligt för han kollar aldrig upp något. Han hade inte reagerat om jag så åt råbiff framför honom 🙄

Det är helt sant! I annat fall hade jag nog inte ens relaterat det till maten 😊
Jag var supernojjig som gravid och ville göra allt rätt, så förstår känslan!
Ja, det är ju förmodligen låg risk på allt. Men för mig är det just det där, tänk om..
Hur mår du nu?
Jag mår sådär. Magen är okej dock, det är annat som är jobbigt 😖😔
Tack för omtanken ❤️
 
Jag blev rejält magsjuk som höggravid, åkte in till sjukhuset mitt i natten för massa tester. Vet fortfarande inte om det var bakterie eller virus men hur som helst noll påverkan på bebis :up: Säger som övriga, det är så mycket skit man kan få i sig och magen är svajig som den är som gravid. Du behöver nog inte vara orolig :heart Men om du ändå är det så kan du alltid åka in till förlossningen och be dem checka bebis. På mig kollade de hans hjärtljud och märkte dessutom att han gav respons på yttre kläm och känn. Man kan aldrig veta om det är listeria eller inte, men det är det ju nästan aldrig och dessutom behöver det inte påverka bebis även om det skulle vara det.

Usch för att bli riktig magsjuk som gravid! Jag blev det förra gången, så jag kräktes. Efter att ha ätit en smoothie med okokta hallon. Den var inköpt på ett café och när jag ringde och kollade om dom kokade hallonen var det en väldigt frågande tjej som svarade..

Bebis verkar pigg och som vanligt i alla fall. Har inte åkt in, dels inte tänkt att dom kollar nåt, det var ju ändå rätt milt. Och sen tänkte jag inte att dom skulle ta emot mig ändå. Men du har ju rätt, man ska ju åka in om man är orolig.

Tack för lugnande ord ❤️
 
Jag inser ju någonstans att jag är övernojjig.

Förut vid middagen kokade jag makaronerna i en kastrull som har maskindiskats trots rekommendationer mot det. Resultat, tänker att jag blir typ blyförgiftad. Den är inte ens gjort av bly. Utan stål..

Nu tog jag fram ett paket glass jag började på igår som min jävla gärna tänker att eftersom den smälte är den dålig nu.

Hade någon frågat mig hade jag sagt ät på. Men nu är jag så jävla nojig att jag vill banka en sten i mitt huvud.

Ska aldrig bli gravid igen! Min hjärna hanterar det inte bra..
 
Jag inser ju någonstans att jag är övernojjig.

Förut vid middagen kokade jag makaronerna i en kastrull som har maskindiskats trots rekommendationer mot det. Resultat, tänker att jag blir typ blyförgiftad. Den är inte ens gjort av bly. Utan stål..

Nu tog jag fram ett paket glass jag började på igår som min jävla gärna tänker att eftersom den smälte är den dålig nu.


Hade någon frågat mig hade jag sagt ät på. Men nu är jag så jävla nojig att jag vill banka en sten i mitt huvud.

Ska aldrig bli gravid igen! Min hjärna hanterar det inte bra..

Jag förstår att det är ångest/oro som talar. Men vill bara inflika att såvitt jag fått lära mig (har jobbat med butiksdemonstrationer av livsmedel, bl.a att just bjuda på glass som en sorts marknadsföring av just den glassen), så handlar det där med att "glassen bör inte frysas om efter upptining" i första hand om att glassen kan upplevas annorlunda i smak och konsistens eftersom det bildas iskristaller i den då. Jag skulle säga att risken att glassen är dålig är noll. Även om den tinat lite så är den liksom fortfarande kall, annars hade den blivit "sås". :heart
 
Jag förstår att det är ångest/oro som talar. Men vill bara inflika att såvitt jag fått lära mig (har jobbat med butiksdemonstrationer av livsmedel, bl.a att just bjuda på glass som en sorts marknadsföring av just den glassen), så handlar det där med att "glassen bör inte frysas om efter upptining" i första hand om att glassen kan upplevas annorlunda i smak och konsistens eftersom det bildas iskristaller i den då. Jag skulle säga att risken att glassen är dålig är noll. Även om den tinat lite så är den liksom fortfarande kall, annars hade den blivit "sås". :heart

Ja det är absolut drivet av ångest och oro och allmän obalans. Jag vet ju också att jag söker försäkringar, vilket kanske inte är helt sunt, men det är så svårt att låta bli.
Det kommer bli lättare sen igen. Men jäklar vad hjärnan bråkar med mig.

Oavsett så uppskattar jag verkligen dina ord ❤️
Och alla andras!
Att ändå få ur sig det och mötas med omtanke och välvilja får mig att känna mig mindre ensam i allt.
Så tack ❤️
 
Ja det är absolut drivet av ångest och oro och allmän obalans. Jag vet ju också att jag söker försäkringar, vilket kanske inte är helt sunt, men det är så svårt att låta bli.
Det kommer bli lättare sen igen. Men jäklar vad hjärnan bråkar med mig.

Oavsett så uppskattar jag verkligen dina ord ❤️
Och alla andras!
Att ändå få ur sig det och mötas med omtanke och välvilja får mig att känna mig mindre ensam i allt.
Så tack ❤️

För min del är det alltid information och kunskap som brukar kunna skingra eventuella hjärnspöken. Så om du inte redan gjort det, läs gärna här vad livsmedelsverket säger om saken: https://www.livsmedelsverket.se/liv...ogelsvampar1/bakterier/listeria-monocytogenes

Som du ser så är INTE sushi eller ens färsk, rå fisk inkluderat i "riskvarorna" för listeria, utan det är istället sådant som äts kallt och har lång hållbarhet, t.ex. rökt och gravad lax, kalla köttpålägg, dessertostar osv.

Risken att du skulle ha fått listeria av den sushin du åt verkar väldigt, väldigt liten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp