Köpte en sadel idag!

Mitrolle

Trådstartare
Och jag är såå nöjd! Den passar jättebra, ska bara stoppas om lite så stoppningen blir mjuk, men det är inte någon panik :)

Hade redan en Crown dressyr så jag blev så glad när jag hittade en hoppsadel också i samma, till min kära häst som är lite klurig att hitta bra sadel åt. Hon passar jättebra i sina Crown nu som tur är!

En bild på sadeln:
DSCN2792.jpg

Sv: Köpte en sadel idag!

hehe, jag slängde på ett par som jag haft till en annan sadel. nya är på gång ;)

gaaaah det där shabraket var ju underbart! vart har du hittat det :love:

oj, det minns jag inte :crazy: men gissar att jag köpt det på strömsholms tävlingar nån gång...

Jo det kan nog bli så också för de där är rätt nya, men jag har ett par andra på gång med.. Behöver fler.

Jag måste nog fortfarande tycka "väldigt" då den ska upp rätt bra i bakkant för att ligga i våg i sitsen...

joo.ser ut att du antagligen kan komma at hamna rätt mycket i bakvikt. den kanske är lite smal fram? vilket kan orsaka detta.

Svarar alla:

Sadeln ska stoppas om då det är lite packad stoppning i den. Den följer hästens manklinje bra, hon har en mycket lång manke. Ska den ner mer fram, då kommer den snart hamna på manken.
Den ligger bra på sidorna, och den ligger an längs hela ryggen. Hon har en bra luftkanal, avtrycken på ryggen är precis som de ska efter ritt.
Den kommer ju garanterat "sätta" sig på henne när man ridit några gånger i den också.

Jag har provat ut många sadlar till mina hästar och de har aldrig haft några ryggproblem, så jag är inte speciellt orolig!

Men om den nästan hamnar på manken behöver du en sadel med mer mankfrihet.

Till alla som tycker den ligger i bakvikt: Den ligger något i bakvikt, men om det är så att stoppningen är ihoptryckt kan det rättas till med en omstoppning. Sadeln är inte nödvändigtvis för smal.
Crown/Ideal ser ut så, detta är också en lite äldre modell, då är tyngdpunkten ännu längre bak än i de nya och den kan se ut att ligga i bakvikt fast den egentligen inte gör det.

Bild på deras flatback:

saddle%2014%20cj.jpg

Nej, den hamnar inte på manken alls, men jag menar att om den ska ner så mycket fram som de andra här påpekade, då skulle den göra det. :)

Den är ihoptryckt i stoppningen framtill och baktill och det ska ordnas till så snart min sadelmakare har tid. Men det är inte några knölar eller något så den går att använda trots det, men jag vill ha mjuk stoppning i mina sadlar.

Jag är väldigt noga med sadel, och detta är 6e sadeln den här hästen har, jag byter såfort de inte verkar passa. Just nu har hon en Crown Regal dressyr som ligger bra på henne, och så denna hoppsadeln som inköptes för att min andra hoppsadel inte låg, enligt mig, riktigt OK.

Tack för att du gav ett bra svar.

Men då blir tyngdpunkten helt fel. Så det stämmer inte alls.

D_K: Tack så mycket!

Sadelns tyngpunkt?

För ryttarens tyngdpunkt blir inte rätt i en sadel som ligger i bakvikt. Det är fysiskt omöjligt.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?