Köpte en sadel idag!

Sv: Köpte en sadel idag!

Jag tycker sadeln e fin! Lycka till så mkt me den! :)

Till er alla anndra som tjatar, om ni tycker den ligger i bakvikt? som den inte alls kanske grö, och isådanafall helt försvinenr när den stoppas om, det är nog inga problem, ni behöver inte vara oroliga, det är bara att lägga in en kil under bakvalvet, :)

Lovisaleonora_ skrev:
Jag måste erkänna att jag inte förstår hur du resonerar, en sadel som ligger 95 % bra ligger de facto inte bra. Ligger den 100 % bra så ligger den 100 % bra, tills förutsättningarna ändras (hästen eller sadeln).

Det jag lärt mig är att en sadel ALDRIG får ligga i annat än jämnvikt (t ex bakvikt). Punkt. Att trycket alltid är skadligt för hästen på lång och/eller kort sikt. Att det finns olika rön om den saken betvivlar jag starkt, men det står som sagt för dig.

Lycka till med din nya sadel.

humm jah du! vilken lycka det skulle va om alla värdens hästar hade en sadel som passade den 100% och både häst/ryttare älskade den, vilken lycka, tyvärr är det inte så, o alla sadlar passar inte hästen 100% men den kan endå ligga bra och hästen gillar den.

Det är inte bara att lägga en kil under bakvalvet!

Men nu tror jag att den här sadeln hade passat om hon bara stoppar om den. Men behöver man en kilpad ska man byta sadel.

Diabolical_Kitten skrev:
Det är inte bara att lägga en kil under bakvalvet!

Men nu tror jag att den här sadeln hade passat om hon bara stoppar om den. Men behöver man en kilpad ska man byta sadel.

humm? nej, då skulle inte kilpad ens existera, om sadeln ligger bra för övrigt, jämt tryck osv, bakvalvet kanske måste upp lite, lägge rman in en kilpad, men dock bara som är unde rbakvalvet, inte sådan som ligger in under hela dadeln, det e viktigt att sadlen ligger bra och ger et jämnt tryck. :)

Man ska inte använda en pad för att kompensera för trycket. Det enda man ska använda en pad till (fårskinn/renskinn) är om bomvidden är för bred eller om hästen lätt får skav.
Men kilpaddar som höjer fram/bak gör mer skada än nytta.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: Barret
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?