Kor på grönbete - ett minne blott?

"Lantbrukarnas Riksförbund vill ta bort lagen om att kor måste vara ute på sommaren. En lag som infördes på 1980-talet efter krav från bland andra författaren Astrid Lindgren."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7600251

Rosa och Hulda do not approve. :mad: Så glad att jag inte stödjer sådan här verksamhet längre.
Helt åt helvete, vår natur behöver naturbeten och djuren behöver komma ut. Det är inte nån jävla animalieproduktion, det är levande varelser med känslor och behov. :mad:

Vi ska inte försämra djurvälfärden utan förbättra den. Det har ju även visat sig nu under pandemin att folk köper mer svenskt så då borde vi kunna kosta på djuren bättre villkor.
 
Samtidigt som man tillåter i princip vad som helst nästan när det gäller produktionsdjur i stora besättningar, främst då gris och höns, så kan man jaga enskilda små djurhållare för vad som i vissa fall är bagateller i jämförelse, jag upplever det som att det görs för att upprätthålla en fasad om krav på god djurhållning men som inte alls stämmer i verkligheten.
 
Samtidigt som man tillåter i princip vad som helst nästan när det gäller produktionsdjur i stora besättningar, främst då gris och höns, så kan man jaga enskilda små djurhållare för vad som i vissa fall är bagateller i jämförelse, jag upplever det som att det görs för att upprätthålla en fasad om krav på god djurhållning men som inte alls stämmer i verkligheten.
Kunde inte hålla med mer. Produktion av ägg och kycklingkött når inte ens upp till de mest basala idéerna med djurskyddslagstiftningen
 
Helt fantastiskt egentligen - det man alltid får till svar när man ifrågasätter köttätande är ”hUr SkA vI hÅlLa BeTeSmArKeN öPpEn, TäNk På NaTuReN”. Så viktigt var det.
Aldrig hört det argumentet för köttätande. Förekommer säkert, men konstigt att påstå att det skulle vara nått huvudargument. Tror inte köttätare per automatik i nån större utsträckning vill att kor inte ska få vara utomhus.
 
Helt fantastiskt egentligen - det man alltid får till svar när man ifrågasätter köttätande är ”hUr SkA vI hÅlLa BeTeSmArKeN öPpEn, TäNk På NaTuReN”. Så viktigt var det.
Jag visste inte att alla köttätare stod bakom LRFs idiotiska tanke. Jag äter kött och står definitivt inte bakom det här. Din jämförelse blir på samma nivå som att påstå att alla veganer bränner mjölkbilar. Ta diskussionen till lite högre nivåer så blir den bättre.
 
Vad fan..

Skulle även gärna betala lite mer för mjölken från kor som går ute, isf.

Det är faktiskt just det som är tanken med förslaget.

Idag är Sverige det enda land i EU (världen?) som har beteskrav för mjölkkor. Dvs det är ett lagkrav. Eftersom våra mejerier agerar på en världsmarknad sätts priset utifrån den. I andra länder får man alltså mer betalt om korna går på bete. Det är konsumentstyrt. Det är sannolikt att det skulle bli samma situation i Sverige - de flesta korna fortfarande på bete och mer betalt till bonden.

Handen på hjärtat, köper ni bara svenska mejeriprodukter?
 
Det är faktiskt just det som är tanken med förslaget.

Idag är Sverige det enda land i EU (världen?) som har beteskrav för mjölkkor. Dvs det är ett lagkrav. Eftersom våra mejerier agerar på en världsmarknad sätts priset utifrån den. I andra länder får man alltså mer betalt om korna går på bete. Det är konsumentstyrt. Det är sannolikt att det skulle bli samma situation i Sverige - de flesta korna fortfarande på bete och mer betalt till bonden.

Handen på hjärtat, köper ni bara svenska mejeriprodukter?

Ja, utan undantag. Det samma med kött.
Köper iofs det sällan.
 
Aldrig hört det argumentet för köttätande. Förekommer säkert, men konstigt att påstå att det skulle vara nått huvudargument. Tror inte köttätare per automatik i nån större utsträckning vill att kor inte ska få vara utomhus.
Jag visste inte att alla köttätare stod bakom LRFs idiotiska tanke. Jag äter kött och står definitivt inte bakom det här. Din jämförelse blir på samma nivå som att påstå att alla veganer bränner mjölkbilar. Ta diskussionen till lite högre nivåer så blir den bättre.
Nåja, nu kan ju inte alla skyllas för det? Jag är ominvor men anser att djur ska hållas på bete och att det är viktigt.
Jisses, snacka om att ta åt sig. Syftade aldrig på er. LRF har ju själva propsat på att nötkreatur behövs för att beta naturmarker. https://www.lrf.se/politikochpaverk...-sverige-enda-eu-land-som-lagstiftat-om-bete/
 
Det är faktiskt just det som är tanken med förslaget.

Idag är Sverige det enda land i EU (världen?) som har beteskrav för mjölkkor. Dvs det är ett lagkrav. Eftersom våra mejerier agerar på en världsmarknad sätts priset utifrån den. I andra länder får man alltså mer betalt om korna går på bete. Det är konsumentstyrt. Det är sannolikt att det skulle bli samma situation i Sverige - de flesta korna fortfarande på bete och mer betalt till bonden.

Handen på hjärtat, köper ni bara svenska mejeriprodukter?
Fast det där är rätt mycket lögn. Arla påstår att eftersom världsmarknadspriset ser ut som det gör kan inte de betala mer för det som svensken i gemen anser är värt mer och betalar mer för. Det är helt enkelt ren lögn. Givetvis kan man betala ett högre pris för en vara som efterfrågas annars skulle man inte kunna betala mer för ekologiska varor heller men det går ju bra.
 
Det är faktiskt just det som är tanken med förslaget.

Idag är Sverige det enda land i EU (världen?) som har beteskrav för mjölkkor. Dvs det är ett lagkrav. Eftersom våra mejerier agerar på en världsmarknad sätts priset utifrån den. I andra länder får man alltså mer betalt om korna går på bete. Det är konsumentstyrt. Det är sannolikt att det skulle bli samma situation i Sverige - de flesta korna fortfarande på bete och mer betalt till bonden.

Handen på hjärtat, köper ni bara svenska mejeriprodukter?

Ja, jag köper bara svenska mejeriprodukter. Ska jag vara helt ärlig så har jag nog i all hast RÅKAT köpa annat nångång, kanske särskilt om det är mer udda grejer som nån dricksyoghurt eller dyl, där har jag kanske inte alltid varit säker på huruvida det var svenskt. Men när jag går på affären och handlar mejerivaror så tar jag alltid bara det som är svenskt. Precis som jag aldrig skulle köpa kött från utlandet.

Jag har egentligen inte så mycket emot tanken med att ha det mer konsumentstyrt, men då vill jag ha bra information om varorna så jag enkelt kan välja rätt. Däremot, om man nu ska prata lagar som faktiskt nu redan finns som jag ändå tycker är bra, så är detta väl en av dem som jag inte skulle börja med att ta bort.


Jisses, snacka om att ta åt sig. Syftade aldrig på er. LRF har ju själva propsat på att nötkreatur behövs för att beta naturmarker. https://www.lrf.se/politikochpaverk...-sverige-enda-eu-land-som-lagstiftat-om-bete/
"jisses":rofl:.

Ingen har trott att du syftade på mig. Du däremot verkar ju skapa en rätt fet halmgubbe för att göra din...poäng, om man nu kan kalla det för det. Ser inget problem med att det argumentet finns, men det är inte nått vanligt standard-huvudargument för alla köttätare du nånsin pratar med haha.
 
Fast det där är rätt mycket lögn. Arla påstår att eftersom världsmarknadspriset ser ut som det gör kan inte de betala mer för det som svensken i gemen anser är värt mer och betalar mer för. Det är helt enkelt ren lögn. Givetvis kan man betala ett högre pris för en vara som efterfrågas annars skulle man inte kunna betala mer för ekologiska varor heller men det går ju bra.

Det är inte alls lögn. Jag vet ganska mycket om bakgrunden till den där motionen. Det är liksom mitt jobb.

Arla betalar ju extra för KRAV-mjölk och nu även den nya djurvälfärdsmjölken (den har kanske ett enklare namn) så varför skulle de inte betala mer för betesmjölk tror du?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp