Kor på grönbete - ett minne blott?

Kanske det... men jag anser ändå att de är för stora och kommit för långt från bönderna trots ägandet. Jag stödjer hellre mindre och småskaligt med mina pengar när det finns möjlighet.

Så får man såklart tycka, men jag är ganska säker på att majoriteten av bönderna tycker annorlunda.
 
Och å tredje sidan skulle vi inte ha någon mjölkproduktion alls i Sverige utan Arla, vågar jag påstå.
Arla har köpt upp och lagt ner mindre mejerier, bl a Milko, tvingat mjölkbönder att acceptera lägre ersättning trots att de lovat att den ska vara oförändrad så nej, jag håller inte med om att det är Arlas förtjänst att vi har kvar någon mjölkproduktion i Sverige.
 
Arla har köpt upp och lagt ner mindre mejerier, bl a Milko, tvingat mjölkbönder att acceptera lägre ersättning trots att de lovat att den ska vara oförändrad så nej, jag håller inte med om att det är Arlas förtjänst att vi har kvar någon mjölkproduktion i Sverige.

Arla har inte köpt upp och lagt ner Milko. Hade inte Arla funnits, vem hade då tagit över Milkos bönder, undrar jag?
 
Handen på hjärtat, köper ni bara svenska mejeriprodukter?
Enbart svenskt och ekologiskt. Finns det inte ett sådant alternativ så väljer jag bort den typen av produkt. Om kravet för utevistelse för kor försvinner så kommer jag inte längre köpa mjölkprodukter (om det inte dyker upp någon märkning för mjölkprodukter som kommer från kor på bete vill säga).

Eftersom jag är vegetarian köper jag inte köttprodukter. Min mor äter dock kött, men alltid svenskt och ekologiskt samt undviker kyckling av djurhanteringsskäl. Hon gör som mig med mejeriprodukterna.
 
Merbetalningsvilja uppstår inte ur lagkrav utan ur sådant kunden väljer själv. Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Om du ser på hur Sveriges ostmarknad har utvecklats sen EU-inträdet så är det inte sådär väldigt självklart att svenska konsumenter väljer svenska mejeriprodukter. 60% av all ost vi äter är importerad.
Kunden väljer själv idag också eftersom det råder fri import, inget hindrar att Arla även i Sverige betalar mer för mjölk från kor som får gå på bete, lagkrav eller ej.

Att ta bort kravet på bete gör att det blir betydligt enklare att industrialisera produktionen, det finns då i princip nästan ingen begränsning för hur stora besättningar man kan ha. Det är vad LRF lobbar för men är det det vi vill ha i Sverige?
 
[QUOTE="athena, post: 19419866
Hur har Arla sett till det menar du?
[/QUOTE]

Köpa upp mejeriföreningar så det inte finns vettiga alternativ kvar lokalt. De har också varit under luppen från Konkurrensverket, det var därför de inte fick köpa Grådö tex (tack och lov!). Det är aldrig bra när det blir en stor dominant spelare på marknaden.

Vi lär inte enas vad gäller Arla, jag viker inte en tum vad det gäller det företaget och fortsätter lägga mina pengar på andra svenska mejerier i första hand.
 
Arla har inte köpt upp och lagt ner Milko. Hade inte Arla funnits, vem hade då tagit över Milkos bönder, undrar jag?
Gefleortens eller Helsingland-Värmlands mejeriföreningar.
Milko ingår i Arla numera och finns enbart kvar till namnet.
Precis. Skånemejerier är inte direkt små de heller..
Arla är väl dessutom danskt om jag inte helt missminner mig? 🤔
Ägs inte Skånemejeriet av franska intressenter?
 
[QUOTE="athena, post: 19419866
Hur har Arla sett till det menar du?

Köpa upp mejeriföreningar så det inte finns vettiga alternativ kvar lokalt. De har också varit under luppen från Konkurrensverket, det var därför de inte fick köpa Grådö tex (tack och lov!). Det är aldrig bra när det blir en stor dominant spelare på marknaden.

Vi lär inte enas vad gäller Arla, jag viker inte en tum vad det gäller det företaget och fortsätter lägga mina pengar på andra svenska mejerier i första hand.
[/QUOTE]

Det där är en historielös beskrivning tycker jag.
 
(Ang svenska mejeriprodukter kan jag tillägga att jag slutat köpa tex halloumi eftersom det aldrig är svenskt. Däremot händer det någon gång ibland att jag köper pizza med ost på och då vet jag inte från vilket land den osten är)
 
Köpa upp mejeriföreningar så det inte finns vettiga alternativ kvar lokalt. De har också varit under luppen från Konkurrensverket, det var därför de inte fick köpa Grådö tex (tack och lov!). Det är aldrig bra när det blir en stor dominant spelare på marknaden.

Vi lär inte enas vad gäller Arla, jag viker inte en tum vad det gäller det företaget och fortsätter lägga mina pengar på andra svenska mejerier i första hand.

Det där är en historielös beskrivning tycker jag.
[/QUOTE]

Det får du väl tycka. Jag har fortfarande rätt att inte uppskatta Arla och undvika deras produkter när det går. Det går utmärkt att köpa svenskt utan att köpa Arla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp