Kor på grönbete - ett minne blott?

Det är faktiskt just det som är tanken med förslaget.

Idag är Sverige det enda land i EU (världen?) som har beteskrav för mjölkkor. Dvs det är ett lagkrav. Eftersom våra mejerier agerar på en världsmarknad sätts priset utifrån den. I andra länder får man alltså mer betalt om korna går på bete. Det är konsumentstyrt. Det är sannolikt att det skulle bli samma situation i Sverige - de flesta korna fortfarande på bete och mer betalt till bonden.

Handen på hjärtat, köper ni bara svenska mejeriprodukter?
Det händer att jag köper t ex parmensan eller gorgonzola men enbart svenskt smör och lagrade svenska hårdostar i övrigt. Övriga mejeriprodukter helst från mindre svenska mejerier om det finns alternativ till Arla.
 
Det är faktiskt just det som är tanken med förslaget.

Idag är Sverige det enda land i EU (världen?) som har beteskrav för mjölkkor. Dvs det är ett lagkrav. Eftersom våra mejerier agerar på en världsmarknad sätts priset utifrån den. I andra länder får man alltså mer betalt om korna går på bete. Det är konsumentstyrt. Det är sannolikt att det skulle bli samma situation i Sverige - de flesta korna fortfarande på bete och mer betalt till bonden.

Handen på hjärtat, köper ni bara svenska mejeriprodukter?

GUD JA!!!
Ttitar noga och länge på alla förpackningar om ursprungsland. Och har dragit ner på mejleriproduktätandet till ett minimum.
 
Fast det där är rätt mycket lögn. Arla påstår att eftersom världsmarknadspriset ser ut som det gör kan inte de betala mer för det som svensken i gemen anser är värt mer och betalar mer för. Det är helt enkelt ren lögn. Givetvis kan man betala ett högre pris för en vara som efterfrågas annars skulle man inte kunna betala mer för ekologiska varor heller men det går ju bra.
Jag skulle tro det handlar om att bana väg för renodlad industriproduktion inom mjök, likt det som sker idag när det gäller gris och höns, och att på det sättet underlätta för storproducenter. Dessa djurfabriker är enbart av ondo, till men för djuren, för kulturlandskapet och dess hotade arter, för miljön generellt och för en levande landsbygd. Enbart ett ytterst litet antal ägare som gör pengar på den här typen av djurfabriker gagnas och jag tycker det är bedrövligt. Vi har råd i Sverige att gå åt andra hållet.
 
Det finns små producenter.
Jag väntar tex på kycklingkött från kyckling som växer längre och långsammare än storproduktioner. Med slakt hemmavid.
Fast jag pratar om hur djurskyddslagen ser ut. Givetvis finns det uppfödare som har bättre miljö än de katastrofalt låga minimikraven
 
Arla betalar ju extra för KRAV-mjölk och nu även den nya djurvälfärdsmjölken (den har kanske ett enklare namn) så varför skulle de inte betala mer för betesmjölk tror du?
Korna idag skall gå ute, ett minimum men ändå, det är ju bara för Arla att betala mer för mjölken redan nu om det är så att de vill betala mer för mjölk från kor som får gå på bete, ingen hindrar dem.
 
Samtidigt som man tillåter i princip vad som helst nästan när det gäller produktionsdjur i stora besättningar, främst då gris och höns, så kan man jaga enskilda små djurhållare för vad som i vissa fall är bagateller i jämförelse, jag upplever det som att det görs för att upprätthålla en fasad om krav på god djurhållning men som inte alls stämmer i verkligheten.
Samtidigt gör två fel inte ett rätt. Att sänka kraven är fel väg att gå.
 
Korna idag skall gå ute, ett minimum men ändå, det är ju bara för Arla att betala mer för mjölken redan nu om det är så att de vill betala mer för mjölk från kor som får gå på bete, ingen hindrar dem.

Ja nu är det min tur att säga "det är inte sant". Arla är ett kooperativ som ägs av bönder i sju länder. Deras modell är samma pris till alla. Så tyvärr finns det sånt som hindrar dem.
 
Det är faktiskt just det som är tanken med förslaget.

Idag är Sverige det enda land i EU (världen?) som har beteskrav för mjölkkor. Dvs det är ett lagkrav. Eftersom våra mejerier agerar på en världsmarknad sätts priset utifrån den. I andra länder får man alltså mer betalt om korna går på bete. Det är konsumentstyrt. Det är sannolikt att det skulle bli samma situation i Sverige - de flesta korna fortfarande på bete och mer betalt till bonden.

Handen på hjärtat, köper ni bara svenska mejeriprodukter?

Självklart köper jag bara svenska mejeriprodukter
 
Ja nu är det min tur att säga "det är inte sant". Arla är ett kooperativ som ägs av bönder i sju länder. Deras modell är samma pris till alla. Så tyvärr finns det sånt som hindrar dem.
Om Arla betalar mer för mjölk från kor som går på bete i andra länder, vad hindrar att de betalar mer för mjölk från kor som går på bete i Sverige? Jag ser inte logiken.
 
Ja nu är det min tur att säga "det är inte sant". Arla är ett kooperativ som ägs av bönder i sju länder. Deras modell är samma pris till alla. Så tyvärr finns det sånt som hindrar dem.

... och just därför undviker jag Arla så gott jag kan. De är för stora helt enkelt. Men visst, jag köper givetvis Arla före importerade mejerier (undantaget specialostar som det inte finns något vettigt svenskt alternativ till).
 
Om Arla betalar mer för mjölk från kor som går på bete i andra länder, vad hindrar att de betalar mer för mjölk från kor som går på bete i Sverige? Jag ser inte logiken.

Merbetalningsvilja uppstår inte ur lagkrav utan ur sådant kunden väljer själv. Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Om du ser på hur Sveriges ostmarknad har utvecklats sen EU-inträdet så är det inte sådär väldigt självklart att svenska konsumenter väljer svenska mejeriprodukter. 60% av all ost vi äter är importerad.
 
... och just därför undviker jag Arla så gott jag kan. De är för stora helt enkelt. Men visst, jag köper givetvis Arla före importerade mejerier (undantaget specialostar som det inte finns något vettigt svenskt alternativ till).

Och å tredje sidan skulle vi inte ha någon mjölkproduktion alls i Sverige utan Arla, vågar jag påstå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp