Bukefalos 28 år!

Kor på grönbete - ett minne blott?

Jag tror vi definierar tydligt olika. Det syns inte på ovansidan. Om någon köpt denna ost i 40 år så lär de inte märkt när det skiftade.

Nä jag skrev nog nånstans att jag är lite nördig med detta så är medveten om att jag inte agerar som en "vanlig" konsument.

Men oavsett, det inlägg jag frågade om handlade om huruvida produkterna var korrekt märkt eller ej. Och det är definitivt Arlas hushållsost.
 
Ja, jag har hört talas om det men inte hittat någon butik som säljer det? Får kanske skriva till min närmsta ica och kolla om de kan ta in det, hittills har de faktiskt varit riktigt bra på att anpassa sitt sortiment!
Jag har köpt eldost på Ica Maxi i Barkarby (fast den heter grillost och är inte riktigt samma sak) och det ska också finnas på Ica i Viksjö. Mathem och mat.se har. Dessutom säljs det i REKO-ringar. Det finns ingen REKO-ring med utlämning i Järfälla men Sollentuna har en (på cykelavstånd) och även Bro och Vällingby. Ibland kallas osten stekost eller grillost.
 
Att handla svenskt garanterar att pengarna stannar hos en svensk bonde. Att handla filé av grannen garanterar att pengarna hamnar hos grannen.
Jo men alla har inte möjlighet att handla hos grannen. Och att bara köpa svenskt hjälper nu inte när de får så otroligt lite betalt ändå. Jag menar, 3,50/liter för mjölk, det är helt sanslöst!
 
Jo men alla har inte möjlighet att handla hos grannen. Och att bara köpa svenskt hjälper nu inte när de får så otroligt lite betalt ändå. Jag menar, 3,50/liter för mjölk, det är helt sanslöst!

Fast ju högre andel av befolkningen som handlar svenskt desto bättre blir priserna. Kanske inte just avräkningspriset på mjölk då som ju styrs av annat (däremot bidrar man till att hålla produktionen kvar i Sv) men även mjölkbönder har inkomst av kött osv.
 
Fast ju högre andel av befolkningen som handlar svenskt desto bättre blir priserna. Kanske inte just avräkningspriset på mjölk då som ju styrs av annat (däremot bidrar man till att hålla produktionen kvar i Sv) men även mjölkbönder har inkomst av kött osv.
Hur menar du att de skulle få mer för att vi köper svenskt? Kastas det mängder med svenska råvaror i nuläget?

Ja självklart får de en viss inkomst även för kött.
 
Återigen marknadsekonomi. Högre efterfrågan, högre pris.
Men det hjälper ju inte mjölkbönderna eftersom de ju inte kan få mer betalt för sin produkt som har ett högre värde än europeisk mjölk.
Nej jag förstår fortfarande inte varför mjölk från kor som går på bete likställs med mjölk från innekor.
 
Hoppas på att det i framtiden går att köpa mjölk hos bonden i en mjölkautomat:d.

Tills dess håller jag mig ifrån mjölkprodukter från kor så gått det går.
 
Högre pris ja, men betyder det verkligen att djurhållaren får mer pengar? Det är inte säkert.

Om vi inte köper några svenska produkter leder det åtminstone alldeles säkert till att de inte får några pengar. Alls.

Nu ger jag upp. Det var en intressant diskussion fram tills för ett tag sen men det gick över tyvärr.
 
Om vi inte köper några svenska produkter leder det åtminstone alldeles säkert till att de inte får några pengar. Alls.

Nu ger jag upp. Det var en intressant diskussion fram tills för ett tag sen men det gick över tyvärr.
Ger upp? Är det här någon form av debatt där någon av oss måste vinna och absolut ha rätt? Jag missade nog den biten.

Idag kan jag välja på utländskt, svensk konventionell och svensk ekologisk. Jag skulle vilja ha ett fjärde val, svensk där mer av summan går till djurhållaren. Jag hade garanterat köpt det. Om jag då inte bor granne med/känner en bonde förstås, men ärligt talat, de flesta av oss gör ju inte det.
 
Ger upp? Är det här någon form av debatt där någon av oss måste vinna och absolut ha rätt? Jag missade nog den biten.

Idag kan jag välja på utländskt, svensk konventionell och svensk ekologisk. Jag skulle vilja ha ett fjärde val, svensk där mer av summan går till djurhållaren. Jag hade garanterat köpt det. Om jag då inte bor granne med/känner en bonde förstås, men ärligt talat, de flesta av oss gör ju inte det.

Haha, nej. Jag menar ge upp att försöka förklara. Det trodde jag var underförstått.

Ekotillägget på mjölk är direkt efterfrågestyrt så det kan vara en bra ände att börja i.
 
Tycker det är ren idioti. Känns inte okej att stänga in djur under hela deras livstid och det blir som med en hel del andra djur, att de bara ser naturligt solljus till och från slaktbilen ungefär.

Tyvärr, men om det nu blir som så att det går genom hoppas jag också man kan få reda på vilka gårdar som hellre stänger in sina djur året runt så man kan undvika dessa.
 
Alltså nej det går faktiskt inte. Jag har letat ganska länge. Tydligen ska Gäsene ha hushållsost på svensk mjölk men hittar inte den osten i affären, har letat i fyra olika (alltså fyra olika ägartyper, fler enskilda).

Det är också så extremt diskret att den inte är svensk att jag som sagt lätt skulle trott det innan jag råkade läsa en artikel.

Såvitt jag förstått så tror jag att Västerbottensost är på svensk mjölk (men erkänner att jag inte tittat efter nu när jag tänker. Jo nu har jag kollat, det är lokala gårdar.) Kvibille cheddar verkar köpt av Arla och säger ingenting om ursprung av mjölk så då kan man väl förutsätta importerad.

Då har jag mild och stark ost (utan namn) från lokal liten tillverkare att välja mellan. Barnet gillar ingen av dem och vi har inte provat Västerbottensost på mackan i all ärlighet.
Jag tycker att det finns massa svensk ost att välja på?? Och att det är väldigt lätt att se märkningen. Den lilla blågula kannan.

Jag känner inte alls igen problemet faktiskt.
 
Jag tycker att det finns massa svensk ost att välja på?? Och att det är väldigt lätt att se märkningen. Den lilla blågula kannan.

Jag känner inte alls igen problemet faktiskt.
Ja det finns massor av svensk ost men hur lättillgängligt är det med just hushållsost gjord på svensk mjölk. Det är en stor produkt som köps av många men många märken använder utländsk mjölk vid produktionen
 
Men går det ens att köpa tex hushållsost gjord på svensk mjölk i vanlig normalsorterad butik?
Ja Gäsenes ost finns t ex här (stor del av mellansverige tror jag), Arla har också en jämtländsk. Jag tycker nog det är väldigt tydligt vart osten kommer från men jag är väl lite av en nörd också. Det är ju bara att vända på den, precis som jag gör med alla produkter jag köper i mataffären.
Men måste inte Präst, Grevé, Herrgård och några till göras på svensk mjölk och tillverkas i Sverige? Det är väl det som den där röda kon på förpackningen står för? Eller har jag helt missat någonting och de får ta in dansk mjölk i tillverkningen?
 
Men måste inte Präst, Grevé, Herrgård och några till göras på svensk mjölk och tillverkas i Sverige? Det är väl det som den där röda kon på förpackningen står för? Eller har jag helt missat någonting och de får ta in dansk mjölk i tillverkningen?

Jo absolut är det så. Det finns nåt inlägg om det också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp