Bukefalos 28 år!

Kor på grönbete - ett minne blott?

Du kan ju inte höja priset bara för att du vill. Då kommer någon annan nästa dag att sälja den billigare. Det fungerar endast om det är monopol på produkten. Som t ex sprit i butik i Sverige.
Klart man kan. Framförallt om man marknadsför varför man har höjt priset. Höjer man och talar om att hela höjningen bara handlar om att man ger mer pengar till producenten så tror jag att det är fullt möjligt. Producenten får så himla liten del av kakan som det är att det inte handlar om många kronor i höjning ändå för att göra skillnad.
 
Klart man kan. Framförallt om man marknadsför varför man har höjt priset. Höjer man och talar om att hela höjningen bara handlar om att man ger mer pengar till producenten så tror jag att det är fullt möjligt. Producenten får så himla liten del av kakan som det är att det inte handlar om många kronor i höjning ändå för att göra skillnad.

Det talar ju emot en av de mest grundläggande principerna med marknadsekonomi. Men vad vet jag, du kanske har en mastersexamen i ämnet ;).
 
Det talar ju emot en av de mest grundläggande principerna med marknadsekonomi. Men vad vet jag, du kanske har en mastersexamen i ämnet ;).
Nej, men grejjen är ju att 40% redan väljer ett dyrare alternativ. Skulle verkligen några kr till ändra det? Jag har svårt att tro det.
 
Det är ju ok att sätta på en svensk flagga eller skriva på köttet att det är från Sverige. Finns det inte även regler om att saker ska ursprungsmärkas? Det borde inte vara några problem att slänga på en tysk flagga på ost gjord av tysk mjölk eller iallafall skriva ut varifrån råvaran kommer på förpackningen
Ja det ska ursprungsmärkas. Den regeln kom för ett par år sen.

Och äter du på restaurang ska man veta ursprunget även där om man frågar.


Från Livsmedelsverket:

Fisk, kött av nöt, gris, lamm, get och fågel och vissa andra livsmedel som exempelvis honung, frukt och olivolja ska enligt reglerna alltid märkas med ursprung, det vill säga märkningen ska visa var produkterna kommer från. För andra livsmedel ska ursprung anges om konsumenten annars kan bli vilseledd.
 
Nej, men grejjen är ju att 40% redan väljer ett dyrare alternativ. Skulle verkligen några kr till ändra det? Jag har svårt att tro det.

Det jag menar är att det dyrare alternativet ju inte är ”ett”. Om vi tar mjölken som exempel och Arla hade monopol så skulle det ju funka. Men så är det inte.
 
Det jag menar är att det dyrare alternativet ju inte är ”ett”. Om vi tar mjölken som exempel och Arla hade monopol så skulle det ju funka. Men så är det inte.
Jag tycker iaf att man kan prova. Jag som konsument har ju NOLL möjlighet att välja som det är nu. Och det kan ju knappast hjälpa till att föra systemet framåt.
 
Jag tycker iaf att man kan prova. Jag som konsument har ju NOLL möjlighet att välja som det är nu. Och det kan ju knappast hjälpa till att föra systemet framåt.

Fast det stämmer väl inte. Det finns ju ganska stor valfrihet på de flesta livsmedelsprodukter i butik tycker jag. Allt från Coop extra till oxfilé från grannen.
 
Men går det ens att köpa tex hushållsost gjord på svensk mjölk i vanlig normalsorterad butik?
Om producenterna började visa varifrån produkterna verkligen kommer så skulle situationen för kund i butik vara betydligt lättare och möjligheten att rösta med plånboken öka med flera hundra procent
Alltså nej det går faktiskt inte. Jag har letat ganska länge. Tydligen ska Gäsene ha hushållsost på svensk mjölk men hittar inte den osten i affären, har letat i fyra olika (alltså fyra olika ägartyper, fler enskilda).

Det är också så extremt diskret att den inte är svensk att jag som sagt lätt skulle trott det innan jag råkade läsa en artikel.

Såvitt jag förstått så tror jag att Västerbottensost är på svensk mjölk (men erkänner att jag inte tittat efter nu när jag tänker. Jo nu har jag kollat, det är lokala gårdar.) Kvibille cheddar verkar köpt av Arla och säger ingenting om ursprung av mjölk så då kan man väl förutsätta importerad.

Då har jag mild och stark ost (utan namn) från lokal liten tillverkare att välja mellan. Barnet gillar ingen av dem och vi har inte provat Västerbottensost på mackan i all ärlighet.
 
Senast ändrad:
Men Arla verkar ändå hävda att dessa ostar är svenskmjölkiga. I så fall har jag ju köpt svensk ost ganska regelbundet.

a. Ostklassikerna Präst®, Grevé®, Herrgård®, Svecia och Dackeost. Samt Arlas lokala favoriter Billinge och Jämtländsk hushållsost. Ostarna får bara göras på svensk mjölk och tillverkningen måste ske i Sverige.
 
Ja Gäsenes ost finns t ex här (stor del av mellansverige tror jag), Arla har också en jämtländsk. Jag tycker nog det är väldigt tydligt vart osten kommer från men jag är väl lite av en nörd också. Det är ju bara att vända på den, precis som jag gör med alla produkter jag köper i mataffären.
Den jämtländska smakade helt annorlunda.
 
Ge gärna exempel! Viktigt att det tas vidare.
Ja hushållsost till exempel. Jag har trott att Arlas hushållsost var på svensk mjölk. Men efter en del vändande och vridande och läsande upptäckt att så inte var fallet, nästa var ICAs samma sak. Jag skulle inte ens ha tittat om jag inte läst en artikel där det omtalades att Gäsene var enda hushållsosten gjord på svensk ost. Denna har jag dock inte hittat som sagt efter en hel del letande. Den norrländska hushållsosten (fanns i en affär) som faktiskt var hyggligt tydligt svensk smakade fel enligt mitt lokala hushåll.

Att Arlas milda Grevé var gjord på svensk mjölk trodde jag tills jag upptäckte att hushållsosten inte var det. Då förutsatte jag att den inte är det och slutade köpa den och andra Arla ostar som jag tidigare valt framför andra alternativ. (trots att den dock kanske är på svensk ost enligt senare uppgift,).

Det är ju uppenbart lättare med kött.
 
Ja hushållsost till exempel. Jag har trott att Arlas hushållsost var på svensk mjölk. Men efter en del vändande och vridande och läsande upptäckt att så inte var fallet, nästa var ICAs samma sak. Jag skulle inte ens ha tittat om jag inte läst en artikel där det omtalades att Gäsene var enda hushållsosten gjord på svensk ost. Denna har jag dock inte hittat som sagt efter en hel del letande. Den norrländska hushållsosten (fanns i en affär) som faktiskt var hyggligt tydligt svensk smakade fel enligt mitt lokala hushåll.

Att Arlas milda Grevé är gjord på svensk mjölk trodde jag tills jag upptäckte att hushållsosten inte var det. Då förutsatte jag att den inte är det och slutade köpa den. (trots att den dock kanske är på svensk ost enligt senare uppgift).

Det är ju uppenbart lättare med kött.

Arlas hushållsost är mycket tydligt märkt att den (just nu iaf) är gjord på dansk mjölk.
 
Ja de ostarna är svenska. Varför skulle de "hävda" att de vore det annars?
Osttypen är svensk absolut, frågan är om mjölken är det. Sidan jag tittade på kan vara gammal. Rimligen får jag titta noga på osten i affären för att se helt enkelt. Dvs senare i veckan.
 
Osttypen är svensk absolut, frågan är om mjölken är det. Sidan jag tittade på kan vara gammal. Rimligen får jag titta noga på osten i affären för att se helt enkelt. Dvs senare i veckan.

Som det står i det du citerat får de bara göras på svensk mjölk. Det kan säkert ändras, så det är säkert klokt att läsa på förpackningen även i framtiden :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp