Köra islandshäst

Sv: Köra islandshäst

Varför skall inte en 4 gångare med stark trav köras??

Jag måste väl säga att Jorunn är en sån häst även om hon inte har svårt för tölten så har hon mktstark och trevlig trav och väljer aldirg tölt i hagen.

Det är inte bra att köra en unghäst med stark trav eftersom det kan bli svårt att få fram tölten då. Det beror ju naturligtvis på hur svårt hästen har för tölten, men det vet man ju sällan före inridningen av en sådan häst.

En häst som har stark trav och är inriden är gångartsmässigt en utmärkt körhäst, man får ju då jobba med tölten under ryttare.

Detta var inte menat till mig väl?
men svarar endå.

jag tror inte du förstod detta med att det kanske inte är så bra att köra 4gångare med STARK trav och SVAG tölt.

hästen tränar upp sin trav mer och mer och får ännu starkare trav risken finns att tölten försvinner.....fattar du?

Gud vilken frän bild på Hrimnir :love:! Jag tänkte faktiskt på det häromdagen, om man brukar tölta med islandshästen fraför vagnen :p

Undrar om det är någon som har kört in sin islandshäst? Vad finns det för för/nackdelar med detta? Vid vilken ålder är det lämpligt att sätta för vagn?

Min förra häst ,islandshäst, blev inkörd innan han blev inriden. Det gjorde honom väldigt orädd och absolut INTE bakskygg då de körde in med plåttunna bakom honom innan man hade vagn osv osv osv. Han är 5-gångare.

Jag ser inga nackdelar alls. Min tyckte det var JÄTTEKUL att gå framför vagnen. Kunde köra bland villorna där folk klippte gräs, barn hoppade studsmatta och allt man kan tänka sig, utan att han rörde en fena :love:

Så tveka inte! Det är dessutom jättekul att köra som omväxling. Jag körde en gång i veckan, ungefär. Och vilka fina muskler det blev också :love:

Jag har en islandskille som jag kör ca tre gånger i veckan.Han tycker att det är kul & det tycker jag med.Han har inte tappat tölten men däremot byggt upp en massa muskler.Nu är han ganska stark i sina gångarter så jag har inte varit orolig att det skulle bli någon försämring.Jag tycker att det är en toppen variation till ridningen om man har en häst som går att köra.Jag kör med travsele & rockard modell lättare.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
835
Senast: Edla
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
353
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
908
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: Velig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka