KÖra Transport!!!!!!!!!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare silvershine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 169
Sv: KÖra Transport!!!!!!!!!

Jag har lärt mig att man inte ska gasa förrän bil plus släp är helt ute ur kurvan pga av hästen bekvämlighet.

Det är tvärt emot vad jag lärt mig, så det råder tydligen delade meningar om detta. :crazy:
Har själv åkt i släpet och upplever det som sladdrigare om man väntar med gasen tills efter kurvan (men däremot så menar jag inte att man ska gasa som en vettvilling genom kurvan, utan MJUKT, knappt märkbart)

Nu sist när jag körde var det ett jäkla stressande på folk, man ligger ju och tuffar i 70 vilket gör att alla vill om samtidigt...så kom det en BMWdåre från en påfart och försökte hinna köra om på höger samtidigt som två andra körde om till vänster :eek:

Man får köra 80 med hästsläp.

Det är tvärt emot vad jag lärt mig, så det råder tydligen delade meningar om detta. :crazy:
Har själv åkt i släpet och upplever det som sladdrigare om man väntar med gasen tills efter kurvan (men däremot så menar jag inte att man ska gasa som en vettvilling genom kurvan, utan MJUKT, knappt märkbart)

hur menar du med sladdrigare?

Jag tog BE-körkort i höstas och enligt körskolelärarna ska man helst ge gas genom kurvorna. Man ska ju inte öka genom kurvorna men det blir stadigare så länge bilen drar alltså så länge du ger gas precis som boccia skriver. När ekipaget bara rullar så blir det "sladdrigare". Det är en träningssak att anpassa farten så att man kan ge gas genom kurvorna

hur menar du med sladdrigare?

Att släpet svajar mer om det får "gå själv" genom kurvan jämfört med när det har "draghjälp". Kanske inte blev så mkt tydligare, men det är svårt att förklara... Jag och Snowball kanske får hjälpas åt att förklara.;)

Att släpet svajar mer om det får "gå själv" genom kurvan jämfört med när det har "draghjälp". Kanske inte blev så mkt tydligare, men det är svårt att förklara... Jag och Snowball kanske får hjälpas åt att förklara.;)

Hehe jag tror jag fattar.. Ska prova med lite lätt gas genom hela kurvan då i fortsättningen. Låter som jag lärt mig fel om båda ni röstar ner mig;)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 725
Senast: Bullen22
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 709
Senast: Oh_really
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt... 2 3
Svar
51
· Visningar
7 039
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 065
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka