• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Hästbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 6 801
Sv: Körbett

Nosrem! Är antinosremsterrorist. Jag har en engelsk nosgrimma på, lööööst. Jag provar höja bettet först, sen nosrem.. Men tack för utmärkta råd, ska ut o köra NU och ska höja så att det blir ett veck. Ser ju iallafall ut som om hästen gillar det :) *smile
Hon är nog van att ha bettet så sen innan. Jag har nu haft hästen i 2,5 veckor. ..så hon är ganska ny fortfarande.

Han la tungan över bettet bara...Man märker det ganska lätt då han bara slänger med huvudet då! Hans mun är nyligen kollad så jag är en sån som snör ihop munnen...Vill inte dra upp bettet mer.

Detta är mitt inlägg från ett annat forum:
Säkerhet: Om hästen sticker, har jag en chans. Hästar kan ju bli både rädda o jätte pigga. Förlorade en ponny i höstas pga att jag körde med tredelat. då hade jag tom broms på stora maratonvagnen men han drog på ändå Sen dess lovade jag mig att aldrig köra på ett tränsbett igen. Donna är dessutom en stor häst..

postkandaret gör så att ett förhållande tag ger eftergift när hästen sänker huvudet. precis som vanliga kandar. fast då har man ju en bridong som kan höja huvudet. När man rider har man ju även flera andra hjälper. jag har bara min pisk, min röst och min hand.

de flesta som kör har liverpoolbett,eller postkandar. För att hästen ska dra rätt måste huvudet sänkas o bakbenen aktiveras. Har man då en häst som har varit travare så blir det lätt tvärtom.

och detta fick jag tillbaka då :) (min ponny drog iväg pga att nån sköt bara 30 meter ifrån oss i skogen.)

Tråkigt med din ponny men det var väl inte bettets fel att den drog iväg? Jag tycker det vore bättre med bomull i öronen då, så hästen slipper bli rädd, än ett skarpt bett... En pigg häst som inte går att kontrollera är enligt mig inte inkörd ordentligt...

Ett förhållande tag med ditt bett ger även "eftergift", som du kallar det när hästen kröker halsen så nosen hamnar i bringan(man kan även kalla det att den slipper undan bettets verkan), inget att eftersträva precis...

där fick jag så jag teg när jag la in en bild på min pålla med ett postkandar på travforumet. Jag teg dock inte så länge...oops.

travfolket tycker vi är hästplågare som kör med så skarpa bett.. och sådana bett är förbjudna på travet. och det tycker jag är bra för så som jag har slitit armarna av mig när jag jobbat i travstall skulle jag inte vilja göra med ett postkandar. arma hästar.
mvh jenny :devil:

Ja, vad folk än säger så får iaf JAG tag på "min" ponny med postkandra då han skenar men INTE med tränsbett. Det innebär ju för dess skull att jga sitter och hänger i det skarpa bettet konstant! Men han har slutat skena nu :D

Nu måste jag försvara oss "travidioter" som inte fattar något...
Jag iddes inte svara men det som försökte på travsidan försökte förklara att travare och kör hästar körs på helt olika sätt, inom travet vill man att hästen ska ta stöd i munnen och man hjälper dem att hålla traven genom bettet, vi vill att de ska komma upp lite med huvudet så det får plats att springa fort.
När man kör körning har man helt andra peferenser på vad man vill, man vill att hästen ska gå i form, någorlunda samlad och arbeta med att dra något.
Sen ser jag inga problem att alternera de två kör sätten men det är två olika körsätt och det måste man inse.
Ang att ponnyn skenade vid skott är väldigt tråkigt men du kan ju knappast skylla på travfolk för det... Och att det skulle vara fel att döva ner hästarna så tycker jag att du ska titta på fyrspann och dyl där de ofta har "mössor" för att det ska vara fint och för att även dövar en del.

Istället för att vara så aggressiv kanske det vore bättre att lugnt och trevligt lyssna och lära av varandra, bara för att man själv inte gör en sak behöver inte betyda att det är fel...

Ang bilden du la in på travsidan så reagerade jag imot att hästen stod helt lös, det hade aldrig mina körlärare accepterat och inte heller någon travtränare, det finns alltid en risk att hästen blir rädd och då har man inte en chans att hejda den. Däremot i skogskörning fick vi lägga ner tömmarna på backen så vi kunde ha en chans att få tag på hästen om han skulle gå för att få arbetet att fungera.

Eftersom du klippte in mitt inlägg här svarar jag här...
snigelfarmor skrev:
travfolket tycker vi är hästplågare som kör med så skarpa bett.. och sådana bett är förbjudna på travet. och det tycker jag är bra för så som jag har slitit armarna av mig när jag jobbat i travstall skulle jag inte vilja göra med ett postkandar. arma hästar.
mvh jenny :devil:

Jag har aldrig kallat någon här hästplågare, du får allt hålla dig till fakta… :devil:

Hur vore det att visa lite ödmjukhet? Att köra häst är en konst, javisst. Jag tvivlar dock på att du behärskar denna... Jag kan inte svara för dina erfarenheter av travhästar… Men vill gärna ge en liten kommentar om vad du skriver….

Du skriver att du har slitit armarna av dig när du kört travhästar… Tror du din (o?)förmåga att köra har något samband med att hästarna blir heta? Varför drar du i heta hästar? Har någon av dem blivit mindre heta av det? Min erfarenhet är att man kan få vilken travhäst som helst att bli het, med fel kusk… om den som sätter sig i vagnen DRAR hårt i hästens mun blir de starka som bara den… De är nämligen väldigt känsliga och är väldigt "duktiga" på att avgöra om de gillar din hand eller inte… Nästa gång du kör travare (eller annan häst med för den delen) prova istället att ha en flexibel, mjuk hand så att hästen inte känner sig fastlåst av din hand, då kommer den förmodligen att slappna och bli riktigt trevlig i munnen… även utan ett skarpt bett. :smirk:

snigelfarmor skrev:
men jag kör på postkandar för det är snyggare.

Om man väljer bett efter vad man tycker är snyggt och inte efter vad som passar hästen tycker jag visar på att man har en del kvar att lära…

Jag sa inget om travet, däremot reagerade travfolket starkt på vad min stackars häst hade i munnen, ett postkandar. Jag tror du lägger ord i min mun.

Ang bilden du la in på travsidan så reagerade jag imot att hästen stod helt lös, det hade aldrig mina körlärare accepterat och inte heller någon travtränare, det finns alltid en risk att hästen blir rädd och då har man inte en chans att hejda den.

Donna och jag har redan utvecklat ett förhållande där hon lyssnar på vad jag säger, och säger jag stå still, då gör hon det.
Det är inte rekommenderat att släppa tömmarna som jag gör på bilden. Jag är egentligen en säkerhetstoka, men med min häst gör jag det i lugna situationer. Speciellt vid påselning då hon står blickstilla. men jag håller med dig...

Jag tycker inte jag har varit agro innan folk började klanka ner på att man har ett visst bett, som de dessutom knappt vet vad det heter och hur det funkar. Men när man börjar ifrågasätta mitt sätt att måna om säkerheten vid körning genom att komma med helt felaktiga påstående då blir jag arg. och sen kommer hela min bakgrund från travet upp som en liten jävul. :devil:

Ang att ponnyn skenade vid skott är väldigt tråkigt men du kan ju knappast skylla på travfolk för det...

Jag har såklart inte beskyllt nån annan än mig o idioten som sköt så nära för vad som hände, var har du fått det ifrån?

SOLROS:

Om man väljer bett efter vad man tycker är snyggt och inte efter vad som passar hästen tycker jag visar på att man har en del kvar att lära…
NU tar du inlägg från andra inlägg, lite fult, fult är det oxå att klippa bort resten av meningen. jag sa så för att jag tycker postkandaret är snyggare ÄN liverpool stången. de har samma verkan. så ge upp... du har lite kvar att lära vad gäller skrivregler, men du kanske jobbar på uppdrag granskning?

Du skriver att du har slitit armarna av dig när du kört travhästar… Tror du din (o?)förmåga att köra har något samband med att hästarna blir heta? Varför drar du i heta hästar? Har någon av dem blivit mindre heta av det? Min erfarenhet är att man kan få vilken travhäst som helst att bli het, med fel kusk… om den som sätter sig i vagnen DRAR hårt i hästens mun blir de starka som bara den… De är nämligen väldigt känsliga och är väldigt "duktiga" på att avgöra om de gillar din hand eller inte… Nästa gång du kör travare (eller annan häst med för den delen) prova istället att ha en flexibel, mjuk hand så att hästen inte känner sig fastlåst av din hand, då kommer den förmodligen att slappna och bli riktigt trevlig i munnen… även utan ett skarpt bett.

Men ge dig, har du kört proffstränade hästar?? Jag har kört hästar hos tre av landets mest respekterade tränare, och det kvittar om man drar eller släpper, skillnaden blir att om man släpper så springer hästen förbi alla andra hästar och jag får antagligen sluta som hästskötare. Eller så händer det en olycka.. Jag har provat allt, ständiga förhållningar, rösten, ligga bakom någon, ligga före någon, etc. Vissa hästar är konstant hårda i munnen, det gäller ridhästar oxå men där försöker man iallafall lösa problemet. Ibland med skarpare bett tyvärr. Jag har även kört ett halvblod som var hetare än hetast, henne hade jag ett år, och visst blev det resultat efter 5000 förhållningar, beröm och långa skrittrundor, men har någon förstört känsligheten är det svårt att få tillbaka den. Kul var det nästan aldrig heller, varken för henne eller mig. Du ska veta att jag hatar att ta i hästar.
Du verkar verkligen har träffat den promillen av sveriges aktiva travare som är riktigt inkörda, lyssnar på rösten, och har den fjäderlättaste mun, Grattis!! Jag hoppas den personen är en stor tränare som kan skriva revolutionerande artiklar om deras träningsmetod för alla travares skull. För den rasen ligger mig varmast om hjärtat, därför har jag valt en travare som min körhäst.

Lite kul är det oxå att få tips på mjuka flexibla händer av nån som gillar trav :) kan du inte säga det till travfolket istället? :banana:

sist: Jag är inte ute efter en travdebatt, den har jag fört många gånger här och det finns tydligen bara lyckliga mjuka travhästar här så folk förstår inte alls var jag fått mina syner ifrån.
Mitt bett diskuterar jag gärna, men utan att folk förnekar använbarheten av det vad gäller säkerhet och att få en fd travhäst att faktiskt sänka huvudet när det slår tävlingsgnistor ur ögonen på henne. Postkandaret får ni gärna ta upp med Tomas, Nicke, Cecilia och resten av sveriges körelit.. Jag är nämligen en newbie i körning och kan inte svara på allt tror jag.
Ursäkta för ett för långt inlägg.
/jenny

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
NU tar du inlägg från andra inlägg, lite fult, fult är det oxå att klippa bort resten av meningen. jag sa så för att jag tycker postkandaret är snyggare ÄN liverpool stången. de har samma verkan. så ge upp...
Hur menar du " tar inlägg från andra inlägg"? Får man inte citera mer än det sista inlägget av någon i en tråd? Jag la det som ett eget inlägg… Om du läser en gång till ser du nog detta. Du klipper ju in mina inlägg i andra forum, räknas inte det som fult också?:smirk: Jag ber om ursäkt att jag inte citerade hela meningen i ditt inlägg, ska inte göra om det. Innebörden var väl ändå att du valde ditt bett efter utseende, inte efter funktion?
snigelfarmor skrev:
Men ge dig, har du kört proffstränade hästar?? Jag har kört hästar hos tre av landets mest respekterade tränare, och det kvittar om man drar eller släpper, skillnaden blir att om man släpper så springer hästen förbi alla andra hästar och jag får antagligen sluta som hästskötare. Eller så händer det en olycka.. Jag har provat allt, ständiga förhållningar, rösten, ligga bakom någon, ligga före någon, etc. Vissa hästar är konstant hårda i munnen, det gäller ridhästar oxå men där försöker man iallafall lösa problemet. Ibland med skarpare bett tyvärr. Jag har även kört ett halvblod som var hetare än hetast, henne hade jag ett år, och visst blev det resultat efter 5000 förhållningar, beröm och långa skrittrundor, men har någon förstört känsligheten är det svårt att få tillbaka den. Kul var det nästan aldrig heller, varken för henne eller mig. Du ska veta att jag hatar att ta i hästar.
Ja, jag har kört många proffstränade hästar. Det du skriver är intressant, jag har nämligen aldrig träffat på en häst som klättrar över den framför om man kör i rygg… Jag tror fortfarande att det är dina händer som är problemet… fast det är ju såklart lättare att skylla på hästarna… :smirk:
snigelfarmor skrev:
Du verkar verkligen har träffat den promillen av sveriges aktiva travare som är riktigt inkörda, lyssnar på rösten, och har den fjäderlättaste mun, Grattis!! Jag hoppas den personen är en stor tränare som kan skriva revolutionerande artiklar om deras träningsmetod för alla travares skull. För den rasen ligger mig varmast om hjärtat, därför har jag valt en travare som min körhäst.
Tack, några få av dem har jag varit med att köra in. De allra flesta travare jag har kört är väldigt fina att köra och jag tror det finns fler… Kan det ha med mina körhänder att göra? :angel:
snigelfarmor skrev:
Lite kul är det oxå att få tips på mjuka flexibla händer av nån som gillar trav :) kan du inte säga det till travfolket istället? :banana:
Det behövs inte, de flesta har redan den kunskapen, däremot saknar en del förmågan…
snigelfarmor skrev:
Mitt bett diskuterar jag gärna, men utan att folk förnekar använbarheten av det vad gäller säkerhet och att få en fd travhäst att faktiskt sänka huvudet när det slår tävlingsgnistor ur ögonen på henne. Postkandaret får ni gärna ta upp med Tomas, Nicke, Cecilia och resten av sveriges körelit.. Jag är nämligen en newbie i körning och kan inte svara på allt tror jag.
Det finns säkert användning för skarpa bett, men ska man använda dem måste man veta vad man gör… Sveriges körelit har jag stor förtroende för och tvivlar inte på att de kan använda dem rätt. Däremot tycker jag att man ska vara försiktig med skarpa bett om man är en oerfaren kusk som du…

Jag har fått intrycket av att du ondgör dig över skarpa bett på travare, kan du förklara skillnaden i att ha ett skarpt bett på en travare, och ett postkandar på din häst? Är det bara genom att du är helt överlägsen på att köra häst jämfört med travkuskarna som gör att det är okej att sätta ett postkandar på din häst men inte ett skarp bett i munnen på en tävlande travhäst. Tror du att man kan använda dina argument om säkerhet m.m. för att försvara att en travhäst är skarpt betslad? Om inte, kan du förklara skillnaden för mig? Som du nog förstått tycker jag att det är att föredra att använda milda bett när det går. :)

snigelfarmor skrev:

Men herregud?! Menar du att ALLA proffstränade hästar skulle vara helt omöjliga att hålla och att de sticker om man släpper efter lite?? Eller alla travare överhuvudtaget för den delen?? Jag har jobbat hos en hel del olika proffstränare och jag måste säga att jag fattar inte vad du menar med det här egentligen. Snacka om att generalisera. Du måste ju ha missuppfattat en hel del här.

Jag håller med Solros. Det måste vara körhänderna det beror på. :angel: Att sluta som hästskötare om man inte kan hålla en häst är nog inte helt fel. Du får inte ta körlicens för trav i alla fall om du inte klarar av det. Du får inte ens börja på kursen... Egentligen har du inget att göra bakom en travare om du inte klarar av att köra den.

HALLÅ!!!! nu får ni ge er! det ni nu "diskuterar" har ingenting med vad trådskaparen ville ha fram. pm:a varandra om det nu är så viktigt. ni har helt olika uppfattningar; en är travfolk en är inom "klassisk" körning, inse att det är TVÅ OLIKA körsätt, de har båda fördelar o nackdelar.
o ge blanka f-n att smutskasta o ge varandra taskiga komentarer!
*MORR*

lul skrev:
HALLÅ!!!! nu får ni ge er! det ni nu "diskuterar" har ingenting med vad trådskaparen ville ha fram. pm:a varandra om det nu är så viktigt. ni har helt olika uppfattningar; en är travfolk en är inom "klassisk" körning, inse att det är TVÅ OLIKA körsätt, de har båda fördelar o nackdelar.
o ge blanka f-n att smutskasta o ge varandra taskiga komentarer!
*MORR*

Bra sagt! :bow:

Problemet är att jag inom 6-7 års tid arbetat i olika travstall, klassisk körning är ju ganska nytt för mig :) och då menar jag med ett mål och dressyrkörning, för kört hästar har jag gjort länge men bara för skojs skull.. Jag har därför kört så många travhästar och sett många hästar och varit på många lopp, stora o små o provlopp. sen att vissa inte tror jag kan köra häst bara för mina armmuskler inte räcker till... Jag hittar ju inte på, och att två små människor sitter o säger att jag har hårda händer gör mig förbannad.
Jag strävar alltid efter att hästen ska lyssna på ett lillfinger.
Om jag då jämför det med hur hårt man måste ta i en travare för att inte framförvarande kusk ska bli irriterad över att hans hjälm blir nerdreglad så är det ingenting. Och det har för det mesta varit yngre förmågor på 2 år, Hur är de då när de är 5?
När någon som inte känner mig säger att jag har hårda händer blir jag givetvis ledsen. Har alltid hört motsatsen nämligen.
Men strunt samma.

solros, jag har aldrig sagt att jag valt postkandaret pga snygghetsfaktorn!! Läs! Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig? o läser du inte nu så kommer jag att sätta mig på repeat :)

""Att sluta som hästskötare om man inte kan hålla en häst är nog inte helt fel. ""
Hur får du ihop det här, först är travare mjuka i munnen enligt er, sen är de för starka för att en fullvuxen kvinna ska kunna hålla?

Hoppas ingen tar detta för elaka kommentarer nu...
..äta pepparkakor.../jenny

Det alla vi travfolk menar här är att det självklart finns båda sorters travare, både de som är mjuka i munnen och de som är hårda. Men att säga att alla travare är heta (som du bland annat har gjort) är fel. Självklart behövs olika bett på olika hästar, oavsett ras. Och själklart måste man ta olika hårt i olika hästar. Men du kan för den sakens skull inte säga "Om jag då jämför det med hur hårt man måste ta i en travare för att inte framförvarande kusk ska bli irriterad över att hans hjälm blir nerdreglad" för då generaliserar du alla travare.

I jobbet som hästskötare hos proffstränare ingår i regel att man kör hästarna, inte bara borstar, ger mat och byter täcken. I alla fall har det varit så hos alla proffstränare jag har jobbat hos och alla som jag känner. Klarar man inte av att köra hästarna (du gjorde ju sken av att alla var helt omöjliga att köra och inte gick att få stopp på), så bör man kanske se sig om efter ett annat jobb.

För övrigt kanske du också skulle tänka lite mer på vad du själv säger innan du blir förbannad och sårad för vad folk säger till dig. Du har inte tänkt på att det finns de som blir ledsna av det DU säger??

Innebörden var väl ändå att du valde ditt bett efter utseende, inte efter funktion?
Ursäkta att jag lägger mig i, men ni verkar låsta i varsitt spår så ... ;)

Som jag läser det, så går Snigelfarmor efter utseendet, om bett och funktion i övrigt är desamma!
Rätta mig om jag har fel.

LIA

Hej.
Jag hasplar inte ur mig personliga saker om DINA hästar, om DINA händer och om din kompetens överhuvudtaget. Jag förlitar mig på att de som svarar sakligt kan sin sak.
Jag kör häst väldigt bra, har fått beröm även av tränarna,men är det fel att bli bekymrad över att man måste ha hundra kilo i handen? Varför tillåts det? varför tänker man inte på att det är en mun i andra änden... ?
Magnus J. sa en gång till mig: nä, den där kan du inte köra, den orkar knappt jag hålla. där har ni en stackare, inte min glada dam :) ( hon kallades "stackars häst" pga postkandaret)

lia, helt rätt uppfattat, skönt :)
Vill inte bli klassad som en "sån där" , är överhuvudtaget kass på att sätta snygga grejer på min häst... har inget öga för det där.. Men jag ser att hon ser mycket elegantare ut med sin vinröda grimma än den blåa så än finns det hopp.. problemet är att min rockard är orange!!

/jenny

LIA skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men ni verkar låsta i varsitt spår så ... ;)

Som jag läser det, så går Snigelfarmor efter utseendet, om bett och funktion i övrigt är desamma!
Rätta mig om jag har fel.

LIA

Man lätt tolka nedanstående inlägg som att snigelfarmor inte vet om det finns någon skillnad mellan liverpool och postkandar… Så hur vet hon då att de två betten har samma funktion?

snigelfarmor skrev:
och jag tycker liverpool verkar vanligast :) men jag kör på postkandar för det är snyggare. Nån egentlig skillnad vet jag inte på dem, men nån får gärna förklara!

miamiamia skrev:
Men när man ser en häst med stångbett och så hårt spänd kedja att skänklarna nästan pekar framåt, hästen knäpper bara av i nacken och vill varken ta stöd eller gå framåt då är den för skarpt bettslad. Eller en häst som stundtals knäpper av och stundtals stretar i mot. Detta ser man ganska ofta ute på lättare tävlingar och träningar. Då jag oxså tränar många ekipage så möter man ibland kuskar som är skeptiska till bettbyte av det mildare slaget, där är det okunskap som är problemet när de förstår att hästen behöver våga ta bettet för att funka så löser de flesta problemen sig.

/M

Jag har nästan ingen erfarenhet av bett med kindkedja alls då jag i första hand kör travhästar så här kommer några frågor som jag hoppas att du kan svara på. Av dina tidigare inlägg i denna tråden är min bedömning att du har stor kunskap om bett och dess funktion, därför ställer jag frågan till dig… Naturligtvis är även andra välkomna att svara om ni har kunskap om ämnet. :)

Vad menar du med att hästen "knäpper av" i nacken? Är det att den kröker på nacken så att nosen hamnar (mer eller mindre) i bringan?
Jag har fått beskrivet för mig att ett postkandar hjälper hästen att söka sig nedåt. Kan du förklara det bettets funktion, vad gör att hästen söker sig mer nedåt med en postkandarstång än med t.ex. ett "vanligt" rakt bett? Stämmer det att "postkandaret gör så att ett förhållande tag ger eftergift när hästen sänker huvudet. precis som vanliga kandar," Ger det även eftergift om hästen böjer in halsen så nosen hamnar i bringan?
Avslutningsvis, eftersom det verkar råda lite okunskap, finns det någon funktionell skillnad mellan liverpool och postkandar? Isåfall vilken?

att snigelfarmor inte vet om det finns någon skillnad mellan liverpool och postkand
Det stämmer, men eftersom hon skriver: "Nån egentlig skillnad vet jag inte på dem, men nån får gärna förklara!" så fick jag uppfattningen, att hon har jämfört men inte hittat någon skillnad!
"Ingen skillnad"-uppfattningen styrks i inläggen efter och tom Miamia delar tydligen den.

Så ser jag att även Solros verkar ha problem. ;)
Avslutningsvis, eftersom det verkar råda lite okunskap, finns det någon funktionell skillnad mellan liverpool och postkandar? Isåfall vilken?

Vad återstår, om funktionen är densamma, om inte utseende, pris och kvalité? :)

LIA

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
988
Senast: fio
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 247
Senast: sweep
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 627
Senast: Roheryn
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka