Sv: Körbett
Jag sa inget om travet, däremot reagerade travfolket starkt på vad min stackars häst hade i munnen, ett postkandar. Jag tror du lägger ord i min mun.
Ang bilden du la in på travsidan så reagerade jag imot att hästen stod helt lös, det hade aldrig mina körlärare accepterat och inte heller någon travtränare, det finns alltid en risk att hästen blir rädd och då har man inte en chans att hejda den.
Donna och jag har redan utvecklat ett förhållande där hon lyssnar på vad jag säger, och säger jag stå still, då gör hon det.
Det är inte rekommenderat att släppa tömmarna som jag gör på bilden. Jag är egentligen en säkerhetstoka, men med min häst gör jag det i lugna situationer. Speciellt vid påselning då hon står blickstilla. men jag håller med dig...
Jag tycker inte jag har varit agro innan folk började klanka ner på att man har ett visst bett, som de dessutom knappt vet vad det heter och hur det funkar. Men när man börjar ifrågasätta mitt sätt att måna om säkerheten vid körning genom att komma med helt felaktiga påstående då blir jag arg. och sen kommer hela min bakgrund från travet upp som en liten jävul.
Ang att ponnyn skenade vid skott är väldigt tråkigt men du kan ju knappast skylla på travfolk för det...
Jag har såklart inte beskyllt nån annan än mig o idioten som sköt så nära för vad som hände, var har du fått det ifrån?
SOLROS:
Om man väljer bett efter vad man tycker är snyggt och inte efter vad som passar hästen tycker jag visar på att man har en del kvar att lära…
NU tar du inlägg från andra inlägg, lite fult, fult är det oxå att klippa bort resten av meningen. jag sa så för att jag tycker postkandaret är snyggare
ÄN liverpool stången. de har samma verkan. så ge upp... du har lite kvar att lära vad gäller skrivregler, men du kanske jobbar på uppdrag granskning?
Du skriver att du har slitit armarna av dig när du kört travhästar… Tror du din (o?)förmåga att köra har något samband med att hästarna blir heta? Varför drar du i heta hästar? Har någon av dem blivit mindre heta av det? Min erfarenhet är att man kan få vilken travhäst som helst att bli het, med fel kusk… om den som sätter sig i vagnen DRAR hårt i hästens mun blir de starka som bara den… De är nämligen väldigt känsliga och är väldigt "duktiga" på att avgöra om de gillar din hand eller inte… Nästa gång du kör travare (eller annan häst med för den delen) prova istället att ha en flexibel, mjuk hand så att hästen inte känner sig fastlåst av din hand, då kommer den förmodligen att slappna och bli riktigt trevlig i munnen… även utan ett skarpt bett.
Men ge dig, har du kört proffstränade hästar?? Jag har kört hästar hos tre av landets mest respekterade tränare, och det kvittar om man drar eller släpper, skillnaden blir att om man släpper så springer hästen förbi alla andra hästar och jag får antagligen sluta som hästskötare. Eller så händer det en olycka.. Jag har provat allt, ständiga förhållningar, rösten, ligga bakom någon, ligga före någon, etc. Vissa hästar är konstant hårda i munnen, det gäller ridhästar oxå men där försöker man iallafall lösa problemet. Ibland med skarpare bett tyvärr. Jag har även kört ett halvblod som var hetare än hetast, henne hade jag ett år, och visst blev det resultat efter 5000 förhållningar, beröm och långa skrittrundor, men har någon förstört känsligheten är det svårt att få tillbaka den. Kul var det nästan aldrig heller, varken för henne eller mig. Du ska veta att jag hatar att ta i hästar.
Du verkar verkligen har träffat den promillen av sveriges aktiva travare som är riktigt inkörda, lyssnar på rösten, och har den fjäderlättaste mun, Grattis!! Jag hoppas den personen är en stor tränare som kan skriva revolutionerande artiklar om deras träningsmetod för alla travares skull. För den rasen ligger mig varmast om hjärtat, därför har jag valt en travare som min körhäst.
Lite kul är det oxå att få tips på mjuka flexibla händer av nån som gillar trav

kan du inte säga det till travfolket istället?
sist: Jag är inte ute efter en travdebatt, den har jag fört många gånger här och det finns tydligen bara lyckliga mjuka travhästar här så folk förstår inte alls var jag fått mina syner ifrån.
Mitt bett diskuterar jag gärna, men utan att folk förnekar använbarheten av det vad gäller säkerhet och att få en fd travhäst att faktiskt sänka huvudet när det slår tävlingsgnistor ur ögonen på henne. Postkandaret får ni gärna ta upp med Tomas, Nicke, Cecilia och resten av sveriges körelit.. Jag är nämligen en newbie i körning och kan inte svara på allt tror jag.
Ursäkta för ett för långt inlägg.
/jenny