• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sliver
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 313
S

Sliver

Ska köpa mig ett körbett till min nordis. Har för tillfället ett bett med parerstänger. Han funkar väldigt bra på detta då man kör i skogen och jag använder även det då jag rider.

Men då jag kör efter väg så skulle jag vilja ha ett annat bett för säkerhetsskull om det någon gång skulle hända ngt så man vet att man kan stoppa honom direkt. Trafiksäker till 110% är han så trafiken är jag inte rädd för men då vi har mkt vilt här så kan det dyka upp ngt sådant och dom tycker han inte om, typ älg osv.

Iaf så tittade jag på två bett som fanns på H**ks. Ska man ha stång eller ska man ha ett tvådelat?? Någon som har erfarenhet eller synpunkter på stång eller tvådelade???

Sv: Körbett

Jag har alltid kört på stång, i det fallet ett liverpool-bett. (om jag inte kört travare då, eftersom de har alla möjliga bett, samt kört unghästar).
Liverpool-bettet är enl. mig jätte bra då det går att reglera hävstångsefekten på det, även med delta.
Man behöver kedja till det bettet.

Hästen(hästarna) som kördes med stång, reds på vanligt tränsbett (tredelat).

kbett.jpg

Här är en bra länk, där det står en hel del om olika bett

Länk

Senast ändrad av en moderator:

Tack så hemskt mkt! En bra sida. Lätt att förstå!! Nu vet jag precis vad jag ska ha! :bow:

Postkandaret används i körning och precis som pessoabettet kan man reglera hävstångs styrkan. Det har kindkedja som blir ett stopp.
Liverpoolbett är precis som postkandaret ett körbett när man behöver ha exakt kontroll över hästarna. Man kan även här reglera styrkan genom att flytta tygeln

Ovanstående text är kopierat från länken jag har bifogat i tidigare inlägg.
Jag vill dock tillägga att liverpool stången har en rak stång, och postkandaret har en något böjd, och går även få som delat.

Liverpoolstången kan också vara böjd men kanske inte lika vanligt. Det är väl i teorin ingen direkt skillnad än utseendet men vissa hästar trivs bättre med det ena än det andra. Man kan ju få lite olika styrka i dom. Tex är övre hålet i liverpoolbettet lite längre ner än översta i postkandaret och kan då vara lite oskarpare... haha...nån som förstår vad jag menar? Ska du ha stångbett med kedja bör mundelen vara rak annars är det lätt att det bara klämmer hästens mun när man tar i det (delat). De flesta föredrar också att köra med rakt bett (även tränbetten).

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 836
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt... 2
Svar
29
· Visningar
4 399
Senast: Vallmo
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att... 2
Svar
23
· Visningar
2 989
Senast: Dentaku
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 891
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka