Körhuvudlag med både bridong- och stångbett?

Bukefalos 30 år!

Rosett

Trådstartare
Trodde inte man kör med dubbla bett men detta huvudlag verkar ha både bridong och stång? Eller har det bara råkat hamna en bridong på samma krok måntro? De ser ut att sitta ihop på huvudlaget. Man fick inte röra så jag kunde inte kolla närmare.

IMG_8858.webp

Ser ut som att du har varit i hovstallet. Kul! Som jag har förstått det så använder de kandar eftersom de har beridare i spannet. Hästarna kan kontrolleras av kusken med det ena bettet som är satt i tömmen och av beridaren med det andra bettet som är satt i tygeln. Beridaren kontrollerar både hästen den sitter på och hästen bredvid.

Ser ut som att du har varit i hovstallet. Kul! Som jag har förstått det så använder de kandar eftersom de har beridare i spannet. Hästarna kan kontrolleras av kusken med det ena bettet som är satt i tömmen och av beridaren med det andra bettet som är satt i tygeln. Beridaren kontrollerar både hästen den sitter på och hästen bredvid.
Jag kom precis på det, att det är när de kör à la d'aumont. (= Utan kusk)

Man kan se det i den här videon tex:
Menar du det man ser vid 2:17? Det är ett träningspass, vid korteger har man ingen kusk på vagnen när man rider à la d'aumont. Vitsen med det är att en kusk inte ska skymma de som sitter i vagnen, därför ”kör” beridarna från hästryggen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Långvariga problem med hals/luftrör
  • Tungt och jobbigt
  • Passar inte med min hund :(
  • Vilddjuren och jag 1

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur