Bukefalos 28 år!

"Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Anledningen till att både häst- och smådjursveterinärer ogärna skickar faktura är helt enkelt att djurägare är ökänt dåliga betalare... Tyvärr.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

KL
En sak jag har undrat över väldigt länge är varför inte dessa kliniker kan skicka räkning som dom gör på hästkliniker? Jag tror att många hundar skulle få snabbare vård ifall ägaren inte behövde betala direkt.

Finns det någon anledning tro att dom inte skickar räkning när dom gör det för hästar?

Jag vet att vi har när våran hund skadat sej under helgen fått lite småkris när det gäller pengar för vi har oftast verkligen inte tusenlappar att ta från direkt och funkar det inte att direktreglera så blir det svårt med pengar ibland. Men vi har ju givetvis aldrig nånsin struntat i att åka in pga pengarna, även om det varit väldigt svårt vissa månader.

Eftersom det kan bli väldigt dyrt för kliniken om inte personen sedan kan betala. Man säljer inte en platttv för 30 000 på avbetalning utan att kolla personens kreditvärdighet först.
Så vetinären vill inte ta den risken att bli stående med ett djur som ägaren inte har råd att lösa ut.
Om personen inte har pengar eller kan få ett lån någonstans ifrån eftersom de inte är kreditvärdiga så varför skulle veterinären behöva ta den risken?

Med undantag för att jag tycker att avlivning av djurskyddskäl alltid borde kunna gå att lösa på tex avbetalning.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Delvis KL

Avlivningar i akuta fall löser man i stort sett alltid - även om ägaren har svårt med det ekonomiska.


Något som dock inte verkar vara helt ovanligt är att folk köper dyra valpar - typ chihuahua, fr.bulldog, bulldog osv. - och sedan väljer de att inte försäkra dem för att de inte har råd!
Inte sällan handlar det dessutom om oreggade valpar = blandraser, som köpts på lite "märkliga" vis. (Köpare och säljare har träffats "utomhus", valparnas mamma har ej funnits hos valparna, valparna har haft utländska "vet.intyg" osv osv.)

Hoppas att den aktuella valpen fått vet.vård idag i alla fall! Om nu ägarna inte sålt den vidare eller något annat makabert... :mad:

/Swat
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

MEn varför sa receptionisten så över huvud taget. Det är ju bara att ge dem en tid och tala om priset...
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

knapp


Där jag jobbade tog vi aldrig betalt innan vi gjort nåt, för man vet ju inte vad det kommer gå på totalt.. däremot behöll vi djuret tills det var betalt. Brukade inte vara några problem.. kanske att man tog betalt i förskott innan stora operationer, som jag missade, men inte överlag. Kanske är ovanligt?

Tycker det är en fruktansvärt hemsk text att läsa, att folk bara kan... :(
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Anledningen till att både häst- och smådjursveterinärer ogärna skickar faktura är helt enkelt att djurägare är ökänt dåliga betalare... Tyvärr.

Men försäkrade djur borde ju kunna direktregleras som på hästklinikerna. Görs inte det? (har inte varit till veterinär med smådjur på massa år, har noll koll).


----kl

Det är nästan lika idiotiskt att skriva om det här fallet här på buke när ingen vet vilka djurägarna är eller vad dom kanske har gjort för valpen?
Det är ju 50/50 liksom. Att dom åkte därifrån behöver ju inte betyda att valpen inte fick vård?
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Att dom åkte därifrån behöver ju inte betyda att valpen inte fick vård?

Trots att det troligtvis rör sig om Stockholm finns det inte ENORMA mängder jouröppna veterinärer, och ingen av dem lär ligga så markant lågt i pris att det lönar sig att åka runt och leta med en akut sjuk hund i bilen.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Djur har ju en lustig tendens att bli sjuka på just kvällar/helger. det är ju något man har accepterat då man blir med hund eller annat djur iaf i min värld. Allt går att lösa och jag kan inte förstå hur man bara åker iväg utan att ge djuret den vård den behöver. Hoppas att dom åkte till en annan veterinär så valpen fick hjälp och inte hem utan att göra något.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Det är nästan lika idiotiskt att skriva om det här fallet här på buke när ingen vet vilka djurägarna är eller vad dom kanske har gjort för valpen?
Det är ju 50/50 liksom. Att dom åkte därifrån behöver ju inte betyda att valpen inte fick vård?

Men det är väl sjukt att åka vidare med en valp som har så ont när man är på en klinik, så mycket billigare lär det ju inte bli på jour tid någon annan stans. Sen utsätta valpis för ännu mer smärta känns inte alls ok. Stackars lille valp!
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Även smådjursförsäkringar regleras direkt - mot en avgift - om besöket hos vet sker när förs.bolaget har öppet.
På helger och kvällar kan man alltså inte förvänta sej den servicen!


Att du sedan anser att det är idiotiskt att jag skriver om detta får stå för dej!
Jag har varken uppgett valpens ras, ägarnas nationalitet, vilken vet. jag var hos eller något annat som kan peka ut de aktuella personerna!! Allt för att inte "hänga ut" någon som inte kan svara för sej.

Sedan står jag absolut fast vid att jag anser det grymt och respektlöst av dessa ägare att inte tillse att valpen fick så snabb vård som möjligt!
Låt oss säga att de fick åka runt och leta en - eller flera - helgöppne vet, jämföra priser osv. Är det acceptabelt att göra det samtidigt som man har en valp som bevisligen har väldigt, väldigt ont?!

/Swat
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Det värsta är att det inte skulle förvåna mig om dom åker hem och tror att det självläker.. Om dom åker till en vet på måndag så hoppas jag innerligt att denne vet anmäler!!!

En vän till mig som jobbar på en veterinärstation (känd sådan) har berättat horribla liknande exempel. Ett handlade om en tjej med anorexi. Hon utsatte hunden för samma "bantning" (läs svält...) som hon själv genomgick. Hunden var åtskilliga gånger på djursjukhuset eftersom den tog väldig stryk av att inte få mat. Veterinärerna gödde hunden lite och förklarade riskerna med att hålla hunden så smal, men snart kom tjejen tillbaka med samma problem igen.

Det anmäldes, gång på gång. Inget hände! Motiveringen var "hon tar ju hunden till veterinären och vill därför dennes bästa egentligen" :crazy:
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Och jag är nog tvärtom än det paret du nämner..

Var till veterinär förra veckan och tog lever/njur-prover, hunden har ätit RoundUp, när jag beställde tidn, så frågade jag inte ens vad det skulle kosta, har ju ingen betydelse, det måste ändå göras..

Hade samma dag upptäckt en knöl på tassen, så även den blev undersökt och en op-tid blev bokad (ska iväg nu vid 7), när jag kom hem så frågade sambon vad det skulle gå på(tassoperationen)

Jag såg väl ut som en fågelholk.. Kosta?? Inte vet jag, jag frågade inte.. Det måste ju göras, kostnaden är då utan betydelse!

Men vi får hoppas att dem lilla valpen får den vård han behöver.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

kl.

Förresten - ni som är uppfödare. Kräver ni att valpen ska vara försäkrad när den lämnar er? Alltså att försäkring ska tecknas innan hämtning? Vi fick göra så med unghunden - vilket har visat sig vara bra, men jag vet inte om det är vanligt? Annars kan man ju lätt hamna i den situationen att valpen skadar sig och du inte har råd med vården.

Uppfödaren som jag tog min bc från sålde inte oförsäkrade valpar.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

En bulldogvalp skrev du i orginalinlägget...


Well, jag bor inte i Sthlm-city men utanför och jag vet flera privata veterinärer som har drop-in hemma hos sig olika kvällar i veckan


För bara någon månad sedan hittade jag och en kompis en döende stallkatt i ett stall. Den hade fött två ungar dagen innan men de som var kvar i magen hade inte kommit ut. Kattmamman var helt "borta" i sinnet.

Att åka in till tex Albano med katten (kl var 18.30 på kvällen ungefär när vi hitta den) skulle ju ha gått på flera tusen för ett kejsarsnitt/sterlisering eller vad dom nu hade velat göra med katten.

Vi åkte till en privat veterinär som kl 23 på natten ställde sig för att operera katten, sterlisera den och då plocka ut det som fanns i livmodern. Detta tog hon 900kr för.

Katten var inte försäkrad och hade det gått på över 2500-3000kr hade katten avlivats istället. Vilket det säkert gått på om vi åkt till en klinik.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Även smådjursförsäkringar regleras direkt - mot en avgift - om besöket hos vet sker när förs.bolaget har öppet.
På helger och kvällar kan man alltså inte förvänta sej den servicen!
Ahh okej, det är så det fungerar :)
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Anledningen till att både häst- och smådjursveterinärer ogärna skickar faktura är helt enkelt att djurägare är ökänt dåliga betalare... Tyvärr.

Men klinikerna för häst skickar ju ut räkningar, därför jag undrar varför inte dom gör det för smådjur också. Hade underlättat för otroligt många då. Inte alltid man har pengarna direkt. Jag har aldrig mött en hästvet. som inte velat skicka räkning så uppenbart tar dom flesta när det gäller hästar den risken iallafall. Och vet. för smådjur borde också ta den risken för djurens skull.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Men klinikerna för häst skickar ju ut räkningar, därför jag undrar varför inte dom gör det för smådjur också. Hade underlättat för otroligt många då. Inte alltid man har pengarna direkt. Jag har aldrig mött en hästvet. som inte velat skicka räkning så uppenbart tar dom flesta när det gäller hästar den risken iallafall. Och vet. för smådjur borde också ta den risken för djurens skull.

Båda Ultuna och Strömsholms kräver kontant betalning - ingen fakturering... För häst alltså.

Min hemmaveterinär, liten privatpraktiserande med mottagning hemma slutade fakturera för ett par år sedan. Han hade hela tiden ca 50 000 kr utestående i förfallna, obetalda räkningar och det funkade helt enkelt inte.

I vissa län vägrade till och med distriktsveterinären att fakturera, utan krävde kontant/kortbetalning av hästägare. Inte svårt gissa varför..

Djurägare är tyvärr notoriskt dåliga på att betala.

Det är dock tämligen enkelt för de flesta djurägare att ordna det hela även på helger/nätter. Om man har pengarna lättillgängligt så funkar uttagsautomater även nattetid. Om man har pengarna men lite mer låsta i t ex fonder, så kan man skaffa ett kreditkort eller koppla en kredit till sitt vanliga kort.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Jag såg väl ut som en fågelholk.. Kosta?? Inte vet jag, jag frågade inte.. Det måste ju göras, kostnaden är då utan betydelse!

Samma här. Möjligtvis om jag har kort med pengar så att jag kan ringa sambon efter mer, annars spelar det ingen roll.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Då har jag helt enkelt otroligt tur som bor här där jag bor för här har ingen under alla år ens frågat efter kontant, dom har lämnat faktura automatist. Även om det gäller bara vaccination har dom kunnat lämna faktura utan problem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund När jag var valp, underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ”ditt barn”, och oavsett antalet skor...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: littL flower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp