Bukefalos 28 år!

"Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Båda Ultuna och Strömsholms kräver kontant betalning - ingen fakturering... För häst alltså.
Min häst stod på Ultuna i våras och jag fick en faktura hem i brevlådan på det beloppet som inte kunde direktregleras till försäkringsbolaget.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

typ KL

På kliniken vi är på med hund och katt finns det inte tal om faktura. Det är direkt betalning som gäller, annars får man inte åka därifrån. Ändå har dom en skylt om direktreglering..
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Men direktregleringen går ju till försäkringsbolaget. Normalt finns det ju en självrisk som ska betalas. Jag förstår inte vad skylten om direktreglering hade med kontantbetalning att göra?
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Jag anser om man köper ett djur ska man också ha råd att ha det !!

Det finns många underliga människor :)
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Jag håller med dig,man ska ha råd att vårda djuret i svåra situationer.

Men....Det ÄR dyrt om det händer något outförsett. Har man en sämre försäkring och räkningen kostar runt 30 000,så undrar jag hur många som med gott samvete har dessa pengar sparade?!

Kan bara tala för mig själv,men jag har det inte. Däremot betyder min hund allt för mig,och jag hade skuldsatt mig på vilket sätt som helst för att "rädda" mig och situationen.

(makarontanten som betalt 2500 kr för sin blandras i inköpspris,och betalt ytterligare ca 50 000 kr i vetrinärkostnader genom åren)
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Men direktregleringen går ju till försäkringsbolaget. Normalt finns det ju en självrisk som ska betalas. Jag förstår inte vad skylten om direktreglering hade med kontantbetalning att göra?

Att jag fick betala hela beloppet (betalningen på plats) till dom och sedan skicka in mina kvitton till försäkringsbolaget. Alltså ingen direktreglering.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Om man inte har pengar sparade skaffar man sig förhoppningsvis inte djur utan att veta att man KAN låna pengar om något händer. Och om man inte heller kan göra det, så ser man förhoppningsvis åtminstone till att ha en BRA försäkring.

Visst, veterinärvård är dyrt. Men det kan ju knappast vara en överraskning för en vettig djurägare vare sig att det är dyrt eller att djur kan bli sjuka och behöva vård?
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Min häst stod på Ultuna i våras och jag fick en faktura hem i brevlådan på det beloppet som inte kunde direktregleras till försäkringsbolaget.

Jag fick iofs också faktura. Men de har en stor skylt i receptionen och fakturerar normalt INTE.

Jag vet faktiskt inte vad som gör att vissa får faktura. Jag var ju först in och hämtade medicin för 4000 kr. Då var det mitt i natten och efter att de stängt, så antar de inte ville 'väcka' kassa och kortterminal etc. Så jag fick faktura. Sen gången efter var det efter stängningsdags när jag hämtade, och sista svängen fick jag faktura 'bara ändå' tror jag för dte var lättast för alla, då var ju dock fakturan på rejält högt belopp med.

Samtidigt blev flera nekade (överhörde när jag stod i kö), på låga belopp. Och med motiveringen just 'vi fakturerar inte'.

Och det upplyste de iaf då om i receptionen med, med tydliga skyltar.

Så, alla hästkliniker fakturerar inte (iaf inte alla kunder) som någon sa. Vet inte hur det är på Strömsholm om vissa får faktura (i vissa lägen?) men där upplyser de ju tom på hemsidan om att det är kontant betalning, även när direktreglering inte kan ske vid hämtning/man åker hem.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

På ATG kliniker med aktiva travhästar brukar det gå utmärkt att skicka faktura... Den går ju direkt till ägaren, när det ofta är tränare, eller skötare som kommer in med hästen. Men där är ju dels ägaren väldigt klar i och med att hästen tävlar och där får man startförbud på samtliga hästar man äger om man inte betalar sina fakturor. Så det finns ju lite påtryckningsmetoder... :D

Att jag fick betala hela beloppet (betalningen på plats) till dom och sedan skicka in mina kvitton till försäkringsbolaget. Alltså ingen direktreglering

Vilken tid på dygnet var det? Är det efter försäkringsbolagets kontorstid så brukar man inte kunna få direktreglering, jag fick det dock tredje gången jag var inne med samma hund med pågående problem och behandling, där räknade strömsholm ut vad som hade räknats av tidigare och fixade det direkt. Men om det hade varit en ny sjukdom efter kontorstid så hade jag inte fått direktreglera.
Sen beror det ju även på vilket försäkringsbolag man har, jag har agria och fördelen med ett stort företag är långa öppettider och vana vid samarbete med klinkerna.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

En onsdag, tiden var klockan 9, var där till kanske 10-10.30 nångång. Har IF som försäkringsbolag.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

På ATG kliniker med aktiva travhästar brukar det gå utmärkt att skicka faktura... Den går ju direkt till ägaren, när det ofta är tränare, eller skötare som kommer in med hästen. Men där är ju dels ägaren väldigt klar i och med att hästen tävlar och där får man startförbud på samtliga hästar man äger om man inte betalar sina fakturor. Så det finns ju lite påtryckningsmetoder... :D.

Jo, det finns ju hästkliniker som fakturerar med. T ex ATG, och även 'min' klinik (privat) fakturerar. Vände mig bara mot påståendet att alla gör det, för så är det ju inte.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Jo, det finns ju hästkliniker som fakturerar med. T ex ATG, och även 'min' klinik (privat) fakturerar. Vände mig bara mot påståendet att alla gör det, för så är det ju inte.

Typ KL, tror jag :o

Åbys ATGklinik skickar faktura, likaså Skara och Ale djurklinik. Enda jag varit på med häst.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Delvis kl:

Kan det inte vara så "enkelt" som att de större hästklinikerna har större "rutin" på att fakturera för att hästar i många fall tillhör företag?

Både inom trav, galopp och de högre klasserna inom hopp, dressyr osv så ägs ju många hästar inte av privatpersoner utan tillhör ett visst "stall". Och det normala när företag handlar med varandra är ju att de ekonomiska transaktionerna sköts via fakturor inte av kontakthantering.

/Swat
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Precis. Han/hon kunde ju ha påpekat att det ÄR lagbrott att inte ge hunden vård. :cry:

Att inte ge hunden vård på just den kliniken är inget lagbrott. Vem vet om de kontaktade en privat veterinär så att hunden fick vård.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Att inte ge hunden vård på just den kliniken är inget lagbrott. Vem vet om de kontaktade en privat veterinär så att hunden fick vård.

Nej, det vat vi inte.
Men enligt TS så skulle de överlägga en stund, o sen drog de.
Att inte omedlebart låta en hund som uppenbarligen har väldigt ont tas om hand av vet är ansvarslöst.
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

Jag håller med dig,man ska ha råd att vårda djuret i svåra situationer.

Men....Det ÄR dyrt om det händer något outförsett. Har man en sämre försäkring och räkningen kostar runt 30 000,så undrar jag hur många som med gott samvete har dessa pengar sparade?!

Kan bara tala för mig själv,men jag har det inte. Däremot betyder min hund allt för mig,och jag hade skuldsatt mig på vilket sätt som helst för att "rädda" mig och situationen.

(makarontanten som betalt 2500 kr för sin blandras i inköpspris,och betalt ytterligare ca 50 000 kr i vetrinärkostnader genom åren)

Visst kan det bli dyrt, men om man skaffar ett djur får man stå för konsekvenserna.!
Om jag var tvungen att punga upp 30 000 hade jag gjort det utan tvekan oavsätt hur min ekonomi såg ut.
Ok ,det var dyra vet kostnader, jag har haft tur , fyra hundar ,hästar m.m. inga vet kostnader:D
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

knapp


Jag är student o har knapp ekonomi så jag förstår det kan kännas tungt med oförutsedda vetkostnader. Men det måste man räkna med när man skaffar djur o att släpa runt en hund som tydligt har ont- för att ev åka stan runt för att leta efter billigaste möjliga ställe, samtidigt som hunden lider- det är fan bara osmakligt. Usch.

(Leta billigaste stället förstår jag om man gör vid planerade ingrepp, vacc, besiktningar etc. Men vid akutfall bör man redan ha en plan för vart man åker o sen försöka lindra för djuret asap. Tycker jag.)
 
Sv: "Korkade valp-ägare" eller "Hur f**n tänker folk?!"

*KL*

Och, om det nu kostar mer än man klarar att hosta upp ur egen ficka. Alternativet kan och får ju aldrig vara att då strunta i att ge hunden vård. Utan då får man ju i så fall - om man inte på något vis kan få tag i pengarna - bita i det väldigt sura äpplet och för hundens skulle avliva den.

Det är ju aldrig hur man än vänder på det ett alternativ att strunta i hundens lidande pga 'inte råd'.
 

Liknande trådar

Övr. Hund När jag var valp, underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ”ditt barn”, och oavsett antalet skor...
Svar
6
· Visningar
1 048
Senast: littL flower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp