Kornhalm- får man inte använda det?

O

Opi

Läste en tråd att kornhalm inte skall användas till hästar, min kuse får 1 kg om dan?
Varför inte??
 
:confused: :confused:
Har jag aldrig hört... det är tänkt att våra ska få kornhalm framöver i vinter.. Kan inte nån upplysa oss??
 
Jag har haft mina hästar på kornhalm i 13 år och aldrig haft några problem.
M vH M
 
Grejen är den att havre halm brukar man ge till hästar eftrsom de anses smakligare. och kornhalm är den halm de ireglebrukar stå på som strö eftersom den inte ska vara lika smaklig.
Men av min erfarenhet ska det inte vara farligt att äta någon av dem så länge hästen tycker om det.
 
Förklaringen är att dom långa stråna på axet är både hårda och vassa och kan fastna på tvären i halsen på glupska hästar.
En annan orask var just det där med hingstar och vallaker som någon uppmärksam skrev här nånstans.

Vi själva tar enbart in vete och havrehalm.
Kornåkrarnas "halm" plöjs ner.

AM
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
428
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 028
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
565
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp