Korningspoäng?

Swat

Trådstartare
Jag känner mej väldigt vilsen i den "nya" korningens poäng-skala...

Vad räknas idag som en riktigt bra korning - poängmässigt?
(Jodå jag vet att det beror på var poängen ligger, men...)

Min. poäng för att få titeln Korad 300 p.
Max poäng 600 p.

Vad har ni fått för poäng på era hundar?

/Swat
 
Sv: Korningspoäng?

Jag känner mej väldigt vilsen i den "nya" korningens poäng-skala...

Vad räknas idag som en riktigt bra korning - poängmässigt?
(Jodå jag vet att det beror på var poängen ligger, men...)

Min. poäng för att få titeln Korad 300 p.
Max poäng 600 p.

Vad har ni fått för poäng på era hundar?

/Swat

Nu har jag inte gjort något test på mina än men jag var och kikade på Mt i helgen, riktigt kul. Resultaten där var från 364 och upp till ca 550 poäng på dem jag såg. Den som fick högst var en riktigt bra hund.
 
Sv: Korningspoäng?

Okej... Gissade att det borde ligga där omkring...

Allt över 520-530 p måste alltså räknas som "med beröm godkänt" :D

/Swat
 
Sv: Korningspoäng?

Jag sökte på SKK's hunddata på Korningar 2009 genomförda av mallar och högsta registrerade poäng hittills i år var 521 p, kan det verkligen stämma...??

2008 fick jag det till att vara Tréon - årets IPO SM vinnare - som var högst Korad av mallarna på 554 p.

/Swat
 
Sv: Korningspoäng?

Det stämmer inte.

En kompis boxertik är korad på 590 poäng.

Ah, läste att du bara kollade mallarna!
 
Sv: Korningspoäng?

Det är väldigt svårt det där. Jag bryr mig sällan om att kolla hur mycket poäng det är. Utan istället vart poängen sitter.

Jag vet många bra hundar som gjort, enligt SBK, en halvdan korning. Man får inte glömma att det är en viss mall som ska stämma på alla hundar!

Det finns också hundar som gjort strålande L-test, men inte klarat korningen. Detta för att hunden morrat alt. bitit ifrån. Något som inte är "ok" enligt korningen och SBK.

Eller folk som fått höra att hunden blir "För arg och allvarlig". När detta istället premieras på ett L-test.

Så det ligger väl kanske i betaktarens öga, vad man vill ha och vad man inte vill ha.
 
Sv: Korningspoäng?

Visst är det så - till en viss del!

En 400 p hund kan fortfarande - i mina ögon - vara väldigt bra, beroende på var poängen sitter.

En 590 p hund däremot skall ju nästan inte kunna "sakna" något alls! Den skall ju vara så nära "komplett" som man kan se i en testsituation - enligt de parametrar som finns där.

Att sedan jämföra en L-test med en Korning är ju inte riktigt rätt!
En L-test kan ju vinklas BETYDLIGT mer för att se specifika egenskaper - ex. skärpa/försvar än vad Korningen kan eller ens ska göra!

Men visst (!!) poängen säger långt ifrån allt om en hund!!

/Swat
 
Sv: Korningspoäng?

:rofl: :bow:

Ja det hade varit intressant...

Undra hur många poäng min "dröm-blandras" fått då? :D :D ;)
Den ULTIMATA hunden som passar ALLA = malle + ovtjarka + Dansk Svensk gårdshund + cavalier king charles!!
Minst 600p i alla fall! ;)

/Swat
 
Sv: Korningspoäng?

Visst är det så - till en viss del!

En 400 p hund kan fortfarande - i mina ögon - vara väldigt bra, beroende på var poängen sitter.

En 590 p hund däremot skall ju nästan inte kunna "sakna" något alls! Den skall ju vara så nära "komplett" som man kan se i en testsituation - enligt de parametrar som finns där.

Att sedan jämföra en L-test med en Korning är ju inte riktigt rätt!
En L-test kan ju vinklas BETYDLIGT mer för att se specifika egenskaper - ex. skärpa/försvar än vad Korningen kan eller ens ska göra!

Men visst (!!) poängen säger långt ifrån allt om en hund!!

/Swat


Jag talade ju precis om skillnaden mellan Korning och ett L-test ;) Att det som premieras på en korning inte är det samma på ett L-test och vice versa. Så även om en hund har 600 poäng på en korning betyder inte det att den kommer göra ett optimalt L-test. Just för att korningen har sina ramar och tidsgränser. Vad händer om man pressar hunden lite mer?

En hund med 590 poäng är nästintill komplett enligt SBKs norm ja. Inte för alla människor.
 
Sv: Korningspoäng?

Absolut!

Och en hund som gör en "bra" L-test är inte alltid den optimala hunden för oss som sysslar med sport-hundar!

/Swat
 
Sv: Korningspoäng?

Absolut!

Och en hund som gör en "bra" L-test är inte alltid den optimala hunden för oss som sysslar med sport-hundar!

/Swat

Precis!

Många hundar som gjort mycket bra L-test är för mycket för en svensson att hålla i. Samtidigt kan många bra L-testade hundar vara för lite sport för de som söker mer kamphundsidioter utan hjärna :D
 
Sv: Korningspoäng?

Swat = ägare till en kamhunds-idiot MEN hjärna :D

Men rent generellt - för att återgå till ursprungsfrågan - så hundar med över 520-530 p är "bra" hundar med Korningen som utgångspunkt.

/Swat
 
Sv: Korningspoäng?

Jag tycker inte man kan säga så! Men det är min personliga åsikt ;)

Låt säga att hunden inte är intresserad av lilla jakten. Och då kan man inte heller kolla uthålligheten, detta är koeff 6. Då är ungefär 50 poäng borta. Bara på ett moment.

Samtidigt kanske hunden hamnat på att den inte är socialt självsäker i alla situationer. Vilket inte behöver innebära att hunden är rädd för folk. Men att den inte slänger sig i knät på allt och alla. Då stryks det också massor med poäng.

Så, jag tittar ALLTID vart poängen ligger. Oavsett om det är 340 poäng eller 550 poäng.
 
Sv: Korningspoäng?

Okej! Kul att veta hur du tänker!

Själv har jag svårt att tro att en 200 p hund i mina ögon kan vara lika "bra" som en 560 p hund.
Jag vet nämligen inte hur de 200 p skulle kunna fördela sej för att hunden skulle vara för att hålla måtten för mina kriterier om hur en "bra hund" är.

Men mina åsikter om vad en "bra" hund är stämmer kanske ganska bra överens om vad SBK tycker?

/Swat
 
Sv: Korningspoäng?

Men 200 p är ju väldigt lågt! Det blir nog svårt att få ihop en "bra" hund om den bara fått 200 p, eller? Däremot kan det ju variera enormt mellan 2 hundar som bägge har 450 - 550 p, eller samma poäng fast på helt olika ställen.
Min egen hund fick 478 p vilket var högst i hans kull på 10 hundar, i en ras som väl inte alltid tar hem jättepoäng. MEN han tog jackpot på kampen, till skillnad från kullsyskonen, medan han skällde på skottet (!) där kullsyskonen fick 5or! Till exempel. Han som vanligtvis är en jaktgalning, var inte speciellt intresserad av bytet, utan nosade bara förstrött, medan han avreagerade jättebra. Syskonen var snarare tvärtom! Osv osv.
 
Sv: Korningspoäng?

Okej! Kul att veta hur du tänker!

Själv har jag svårt att tro att en 200 p hund i mina ögon kan vara lika "bra" som en 560 p hund.
Jag vet nämligen inte hur de 200 p skulle kunna fördela sej för att hunden skulle vara för att hålla måtten för mina kriterier om hur en "bra hund" är.

Men mina åsikter om vad en "bra" hund är stämmer kanske ganska bra överens om vad SBK tycker?

/Swat

Precis som Lena säger. Det är svårt att få ihop 200 poäng till en bra hund!

Men en hund som har 400 poäng behöver inte vara sämre än den som har 500. Beroende på hur poängen ligger, anser jag då!
 
Sv: Korningspoäng?

Okej! Kul att veta hur du tänker!

Själv har jag svårt att tro att en 200 p hund i mina ögon kan vara lika "bra" som en 560 p hund.
Jag vet nämligen inte hur de 200 p skulle kunna fördela sej för att hunden skulle vara för att hålla måtten för mina kriterier om hur en "bra hund" är.

Men mina åsikter om vad en "bra" hund är stämmer kanske ganska bra överens om vad SBK tycker?

/Swat

Fast 200 poäng är ju inte ens godkänt?
 
Sv: Korningspoäng?

My bad!! Det skulle självklart stå 300 p och inget annat!!
Dvs ett godkänt resultat.

/Swat
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 233
Senast: Acto
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 593
Senast: Kraxa
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 373
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp