Korrekt piaff

Jag undrar igen, hur kan du tvärsäkert mena dig veta att det ska vara 5 eller lägre på P.K piaff när du inte fattar din egen 6:a på en inridning i LC? på tal om att uppenbart ha stora problem.......
Läs guidelines som jag länkade till....det är där det står om detta när hästen rör sig mer än 1 meter i piaffen..alltså inte min bedömning egentligen...

*host*

Även om man har olika åsikter och diskuterar utifrån olika perspektiv kan man uppföra sig trevligt och det gäller flera av er.

LenaH, moderator

Fast du kan fortfarande inte veta eller?
Vad menar du? Jag svarade på en fråga om hur jag skulle bedöma och på vilka grunder, och det har jag svara på och hänvisat till denna guidelines för domare med kriterier för piaff med hänvisningar till andra moment/rörelser, jag kan så klart inte veta hur någon annan skulle tänka, domarna följer ju inte regelverket i den här frågan, men det borde väl stå klart för dig också om du läst alla inlägg och länkningar i den här tråden...

Vad menar du? Jag svarade på en fråga om hur jag skulle bedöma och på vilka grunder, och det har jag svara på och hänvisat till denna guidelines för domare med kriterier för piaff med hänvisningar till andra moment/rörelser, jag kan så klart inte veta hur någon annan skulle tänka, domarna följer ju inte regelverket i den här frågan, men det borde väl stå klart för dig också om du läst alla inlägg och länkningar i den här tråden...

Nej, du skrev "borde bli" inte "jag sätter" en trea. Och regelverket är mer komplicerat än några stycken på en sida, synd att du fortfarande inte förstår det.
Och alltid när du skriver om domare som inte följer regelverket så är det domare som du menar sätter för höga poäng, såfort det blir miss så är inte rörelsen utfört enligt dig och det funkar inte så som du tänker och tycker.

Många har ju problem med att poängen blir för låga (du också när du rider själv) men du klagar frekvent på att det sätts för höga poäng, att poängen inte har det värde rörelsen visar, du vill sänka poängen, ge mindre betalt. Jättemärkligt att inte kunna se förtjänster även i missar.

Eller så är det bara "halva steg" så som det beskrivs i denna "guidelines", alltså fortfarande inte piaff.

Här är länken

http://www.fei.org/system/files/Guidelines for the evaluation of Piaffe transitions and the walk_updated 25July2013.pdf

Fast piaff är det ju, han ger ju intryck att var på stället .. sen är det för få steg för att hästen tar ett steg bakåt och han måste rida fram i passage för tidigt.. hur ska hästen kunna ta ett steg bakåt om den går för mkt framåt i piaffen tänker du?

Fast piaff är det ju, han ger ju intryck att var på stället .. sen är det för få steg för att hästen tar ett steg bakåt och han måste rida fram i passage för tidigt.. hur ska hästen kunna ta ett steg bakåt om den går för mkt framåt i piaffen tänker du?
Men som sagt, inte mer än 5, det är ju flera fel här, ett steg bakåt = allvarligt fel enligt TR och för mycket framåt (mer än 1 meter) = halva steg = ej piaff. Vad tycker du att det ska vara för poäng då?

Senast ändrad:
Nej, du skrev "borde bli" inte "jag sätter" en trea. Och regelverket är mer komplicerat än några stycken på en sida, synd att du fortfarande inte förstår det.
Och alltid när du skriver om domare som inte följer regelverket så är det domare som du menar sätter för höga poäng, såfort det blir miss så är inte rörelsen utfört enligt dig och det funkar inte så som du tänker och tycker.

Många har ju problem med att poängen blir för låga (du också när du rider själv) men du klagar frekvent på att det sätts för höga poäng, att poängen inte har det värde rörelsen visar, du vill sänka poängen, ge mindre betalt. Jättemärkligt att inte kunna se förtjänster även i missar.
Nu är det ju faktiskt domare själva som anser att poängen för vissa moment sätts för högt, det har tom med skrivits en särskild guidelines i ett försök att rätta till det, se länken. Det är bla det som diskuteras här.
http://www.fei.org/system/files/Gui...ansitions and the walk_updated 25July2013.pdf

Men som sagt, inte mer än 5, det är ju flera fel här, ett steg bakåt = allvarligt fel enligt TR och för mycket framåt (mer än 1 meter) = halva steg = ej piaff. Vad tycker du att det ska vara för poäng för det?

Fast det är inte för mkt framåt , det är för få steg! Han går inte framåt 1 meter i piaff, han rider ur piaffen in i passagen för tidigt och i övergången från piaffen till passagen så blir det ju några halva steg eftersom han inte kan flyga in i passagen.

Hur kan han ta ett steg bakåt om han går för mkt framåt tänker du?

Nej inte särskilt bra poäng på just den passage-piaff-passage sekvensen, det hade han nog inte fått om det varit en ren bedömning. Nu är det ju svårt att veta eftersom dom får ett samlingsbetyg.

• Gilla
Reactions: Ray
Tyvärr för ekipaget så finns där svävmoment och dessutom är steget orent, dvs inte helt diagonalt.

Haha fast nu blir det ju hårklyveri, han har lika mkt svävmoment i piaffen som fiadors Lusitano har svävmoment i sin passage dvs inget märkbart, dom har någon tå någonstans fel .. Lusitanon tex går ju halva steg i sin passage om man skulle vara så jäkla petig, för inte utnyttjar han påskjutet så att svävmomentet förlängs med tydlig kadens som det så käckt heter!
Det är ju för att Lusitanon är så snabb i trampet och dom har ju svårt att sväva, det är ju deras akilleshäl! Det blir för mkt enbart bärkraft helt enkelt. Men det hade varit intressant att se vad han fick för poäng för den passagen. Tror inte det skulle vara så dåligt!

Det är ju som jag tidigare skrivit att dom sätter inte hästarna så mkt i piafferna längre just för att övergångarna till passage ska bli bättre för att dom tjänar i poäng på det.

Senast ändrad:
Jag menar ur bedömningssynpunkt. En piruett är ju inte en piruett bara för att hästen galopperar, piruetten är också en egen rörelse. Liksom byten i varje eller vartannat, båda är galopp och båda har byten, men är ändå olika rörelser bedömningsmässigt.

Men ingen skulle väl påstå att piruett och galoppombyte inte är galopp? Piaff och passage utförs ju i trav! Liksom arbets, mellan och samlad och ökad trav.. allt det är ju trav fast bara olika variationer av trav. Det är väl inget konstigt i det? Halvbloden är inga islandshästar!

Nä nu ska jag lägga mig och sen har jag inte tid att hänga här mer för nu börjar mitt Ulvspel så jag får återkomma efter jul!

:p

Men ingen skulle väl påstå att piruett och galoppombyte inte är galopp? Piaff och passage utförs ju i trav! Liksom arbets, mellan och samlad och ökad trav.. allt det är ju trav fast bara olika variationer av trav. Det är väl inget konstigt i det? Halvbloden är inga islandshästar!
Lite snabbt innan du försvinner:D men nu börjar det bli lite mycket ordvrängeri här. Så klart att trav är trav. Men om tex Patrik kom travandes i arbetstrav, där det skulle vara passage, så inte sjutton kan det väl bedömas att vara en godkänd passage för det? Fast så klart att det ändå är en sorts trav...passagen alltså...om han ändå lyckades få till några steg i rätt rörelse:p Godnatt;)

Lite snabbt innan du försvinner:D men nu börjar det bli lite mycket ordvrängeri här. Så klart att trav är trav. Men om tex Patrik kom travandes i arbetstrav, där det skulle vara passage, så inte sjutton kan det väl bedömas att vara en godkänd passage för det? Fast så klart att det ändå är en sorts trav...passagen alltså...om han ändå lyckades få till några steg i rätt rörelse:p Godnatt;)

Nej han skulle blivit avblåst för felridning då och blivit bestraffad med -2 poäng från alla domare.

Godnatt ;)

Nu är det ju faktiskt domare själva som anser att poängen för vissa moment sätts för högt, det har tom med skrivits en särskild guidelines i ett försök att rätta till det, se länken. Det är bla det som diskuteras här.
http://www.fei.org/system/files/Guidelines for the evaluation of Piaffe transitions and the walk_updated 25July2013.pdf

Problemet är att du inte förstår tänket, utan tror att allt ska ha låga eller 0 poäng såfort något händer, minsta lilla, som PK piaff, det är varken tillräckligt mkt framåt eller tillräckligt mkt bakåt för att räknas som "allvarligt fel", det är inte för få steg för att räknas som "allvarligt fel", visst blir det avdrag men då missarna inte räknas som allvarliga fel så kostar de poäng istället och det kostar från den grund fio förut pratade om.
Är det så svårt att förstå?

Om jag fattar den här "Guidelines" rätt så ska varje moment bedömas för sig. Så om hästen överlag är sämre/bättre så ska momentet i sig ändå bedömas för vad som verkligen presteras i just det momentet. Både uppåt och neråt poängmässigt då...tycker jag låter rimligt. Så mitt svar blir, inte mer än 5 för just den piaffen som diskuteras oavsett kvalitet överlag...

Ett exempel ur denna Guidelines:

"Example: Even if the pirouettes are only satisfactory the flying change may have the quality and straightness for an 8 or 9 and this should be awarded. Likewise when seemingly simple transition from canter to trot in the Grand Prix is done in a very good way it should be marked up even if the horse’s average scores are closer to 6 or 7. "

Fast klippet du saxar in säger ju precis motsatsen till vad du tycker.

Läs guidelines som jag länkade till....det är där det står om detta när hästen rör sig mer än 1 meter i piaffen..alltså inte min bedömning egentligen...

Fast det är ju mer än antal steg och metrar som bedöms. Parametrar som antal steg och metrar behöver man inte vara utbildad för att kunna se. Men allt annat, lösgjordheten, kontakten, takten och balansen mm mm, ja, det är just därför det inte går att ha en skriven instruktion som beskriver precis allt för att alla ska förstå. En skicklig domare blir just skicklig genom mångårig rutin och erfarenhet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 380
Senast: Magiana
·
Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 552
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka