Korrekt piaff

Nu vet ju jag bäst själv hur jag menade och det var tydligen svårt att förstå.
@Fiador förstod i alla fall.

Och det blir ju alltid lättare att förstå om man förklarar hur man menade:up:.

Att visa en annan rörelse än vad det skulle varit kommer att ge 0. Byten i vartannat är en helt annan rörelse än byten i varje. Men att visa rätt rörelse, men inte exakt enligt TR (som beskriver 10an) ger absolut inte 0. Viss rörelse framåt i piaff är fortfarande rätt rörelse, men inte enligt beskrivning för en 10a.
 
Och det blir ju alltid lättare att förstå om man förklarar hur man menade:up:.

Att visa en annan rörelse än vad det skulle varit kommer att ge 0. Byten i vartannat är en helt annan rörelse än byten i varje. Men att visa rätt rörelse, men inte exakt enligt TR (som beskriver 10an) ger absolut inte 0. Viss rörelse framåt i piaff är fortfarande rätt rörelse, men inte enligt beskrivning för en 10a.

Det hade Jag kunnat gjort om ni frågat istället för att stoppa ord i munnen på mig.
 
@Fiador jag tycker tydligt man ser att hästen vinklar bäckenet. Visst den kan vinkla ännu mer men nog fan sätter den sig. Vi tycker olika helt enkelt.
Jag la inte in filmen för din skull eftersom du aldrig tyckt att någon tävlingsryttare någonsin ridit en bra piaff, iallafall inte om man läser trådarna på Buke. Detta är ett forum för tävlingsdressyr och då diskuterar vi TR-mässiga rörelser inte krigskonst.
Detta är dessutom på 80-början på 90-talet då hästarna inte var så rörliga och talangfulla som idag.
Nacken är högst och hästen är framför lod dessutom.
Man kanske ska ta bort piaff från tävlingsdressyr helt eftersom ingen verkar kunna utföra rörelsen korrekt :angel:
TR mässiga rörelser för piaff ska innehålla just vinklade bäcken/bakben och sänkt bakdel och nej, jag ser inte ens en ansats till det i filmen. Har ingenting med krigskonst att göra, det är så en piaff ska se ut. Oavsett hur talangfulla eller ej hästarna är så kan dom i alla fall visa en korrekt piaff, behöver inte vara överdådligt, bara korrekt, med rätt mekanik i grunden. Jo nog finns det tävlingsekipage som kan, synd är att dom som inte kan ändå preimieras med höga poäng. Det är nog skälet till att fler och fler inte kan, för man behöver inte kunna, och då dalar intresset att lära sig utföra dom korrekt. Det är ju bla annat därför som dom där Guidelines kommit till, för att domarna inte dömer piaff korrekt.
 
Här är så nära korrekt piaff man kan komma på ett halvblod till och med :D
@fio jag är besviken att du inte lagt upp ännu

Just den där funkade att se på min dator iom att randigheten är till höger om hästen främst. ;)
Jag är ju väldigt förtjust i Klimke. Men jag tycker inte det där är så nära man kan komma en perfekt piaff, ens på halvblod.
Då gör tex din tränare det bättre faktiskt har jag sett.

Det är fin och prydlig ridning på Klimke-filmen. Jag hade dödat för att sitta så etc. Och hästen är lydig och fin.
Men det är inte mycket till samling alls i mina ögon. Och det har inget att göra med dens exteriör eller att Klimke skulle vara en för dålig ryttare(givetvis).
Utan att systemet gör det svårt att få bättre piaff.
 

Vad tycker ni om den här?

Eller denna, något mer avspänd kanske. Passage-piaff-passage runt 4.30

Jag kan inte se filmerna. Men Gal brukar kunna sätta hästarna bra i piaffen(och piruetterna). Om de bara inte blir för korta och låga i halsen så tycker jag han gör det grymt bra och bättre än de flesta. Men ibland blir det lite väl kort fram för min smak, på tävling speciellt så klart.
Men generellt tycker jag han ska ha cred för att han lyckas få dem att vinkla och faktiskt trampa underframknä och inte i påskjut bakom där de bör kliva för att bära i piaff.

Inte helt sällan kan ju rollkurarna sätta hästarna mer. Sen behöver man ju inte gilla resten med rollkur. Men det finns en helt del fördelar i systeet om man nu skulle plocka bort extrema formen och rollen.
 
Jag kan inte se filmerna. Men Gal brukar kunna sätta hästarna bra i piaffen(och piruetterna). Om de bara inte blir för korta och låga i halsen så tycker jag han gör det grymt bra och bättre än de flesta. Men ibland blir det lite väl kort fram för min smak, på tävling speciellt så klart.
Men generellt tycker jag han ska ha cred för att han lyckas få dem att vinkla och faktiskt trampa underframknä och inte i påskjut bakom där de bör kliva för att bära i piaff.

Inte helt sällan kan ju rollkurarna sätta hästarna mer. Sen behöver man ju inte gilla resten med rollkur. Men det finns en helt del fördelar i systeet om man nu skulle plocka bort extrema formen och rollen.
Ja så ser jag det också däremot så tycker jag som du är lite inne på att Gals hästar aldrig Ngnsin släpper ut halsen eller läs rids på ett sätt där de öht tillåts/uppmanas göra det . Få ryttare med meriterna Gal har rider sina hästar så stramt i fronten anser jag. Han får poäng ändå och det är synd om man ser till god ridning i sak anser jag . Hur bra de än sätter sig och tekniskt sett vinklar ....
Gal är en fantastisk ryttare på många sätt men jag har inte honom som ngn exempelbild alls oavsett det pga nämda . Fast främst är väl den springande punkten att man ändå får poäng vilket han ju får eftersom systemet ändå funkar att sätta dem "mekaniskt" korrekt i övrigt enligt domarna som sagt ...
 
Ja så ser jag det också däremot så tycker jag som du är lite inne på att Gals hästar aldrig Ngnsin släpper ut halsen eller läs rids på ett sätt där de öht tillåts/uppmanas göra det . Få ryttare med meriterna Gal har rider sina hästar så stramt i fronten anser jag. Han får poäng ändå och det är synd om man ser till god ridning i sak anser jag . Hur bra de än sätter sig och tekniskt sett vinklar ....

Jag var lite diplomatisk iom att jag nog redan anses såga tävlingsridning en del. ;)
Men ja, jag tycker det är ett jäkla problem att halsen inte kommer ut. Då blir det pankaka rakt igenom..
Men å andra sidan tycker jag det är väldigt många i toppen som rider med såna halsar, oavsett roll eller annan filosofi.
Och många som rider med ett satans tryck i handen, liksom vattenskidåkning..
Det för mig är lika stort fel som för kort hals. Båda sabbar genomsläpplighet och bärighet.
Men kan ge mer frambenslyft om man gör det "på rätt sätt" för lyftens skull.
 
Men @Fiador Miss Fideli svarade såhär :

"
Fast ändå, dressyr är väl en sport som bedöms efter rörelser, inte bara efter hur hästen är för dagen? Absolut är det bättre för hästen, men utförs rörelsen på rätt sätt då? Om det står byten i varje, är det okej att göra byten i vartannat för att det passar hästen bättre? Och ändå få bra poäng?"

Det var ju en otroligt dumt att ta jämförelsen byten i vartannat när det ska vara i varje eftersom det då såklart blir betyg 0 där. Finns ju ingen domare som sätter annat än 0 poäng på det, så Nej det är inte okey! Vem har påstått det?

Det är ju en stor skillnad på en piaff som rör sig lite framåt och byten i vartannat när det ska vara i varje? Allvarligt? Kan det bli lite sans i diskussionen kanske?

Angående felställd skänkelvikning så är den just ställd åt fel håll, ganska vanligt för hästar som inte är uppe på yttertygeln att dom gör så samtidigt som dom gärna skjuter ut bogen lite och släpar efter med bakdelen. Det blir ofta inte mer än betyg 4 där, med kommentarer därefter. Är den bara felställd blir det något högre poäng kanske 5 eller tom kanske 6 för då är hästen rakare i kroppen och kan ändå tvära mera! Sen kan det vara lite trickigt att se från domarposition ibland och har dom en jävla sned bläs är det ännu svårare att se ;) Men någon sluta är det ju långt ifrån att vara.
Dock att tänka på att skänkelvikningar är i LA programmen och det krävs bara att den är korrekt för att få 7 , alltså egentligen inget överkomligt.
Det är möjligt att något av inläggen handlade om piaff i "lite" rörelse framåt, men samtidigt har vi också diskuterat filmen där hästen eg. utför passage (rör sig framåt rätt mycket) och ändå får höga poäng för piaff och övergångar till och från fanns det egentligen bara var passage hela tiden.

Då kan du väl visst jämföra så, om piaff inte utförs för att det som egentligen vissas är passage så är det väl samma sak som att byten i vartannat steg när det ska vara byten i varje inte heller är ett moment som är utfört.
 
@tuaphua we can agree to disagree :)
Jag tycker det är en bra referens då hästen är så avspänd, bra i form och i lod. Detta är ju i slutet på 80-talet och man är så förblindad av mekaniken nu för tiden. Tycker lätt det där är värt ett högre betyg än de flesta idag.
Men alltså jag tycker tydligt man ser vid 0.07 hur bäckenet vinklas fast jag kanske är väldigt blind. Ja inte så mycket som Totilas och Gals andra hästar men fan så mycket trevligare. Jag kollar alltså bara på själva bäckenet på Klimkefilmen och inte hela ryggen.
Jag HATAR när folk rider på spänning och därav kommer Gal aldrig bli en favorit hos mig.
 
Det är möjligt att något av inläggen handlade om piaff i "lite" rörelse framåt, men samtidigt har vi också diskuterat filmen där hästen eg. utför passage (rör sig framåt rätt mycket) och ändå får höga poäng för piaff och övergångar till och från fanns det egentligen bara var passage hela tiden.

Då kan du väl visst jämföra så, om piaff inte utförs för att det som egentligen vissas är passage så är det väl samma sak som att byten i vartannat steg när det ska vara byten i varje inte heller är ett moment som är utfört.

Fast just det inlägget som Miss Fideli svarade på handlade ju om piaff i rörelse framåt och då ligger det väl närmast till hands att tro att jämförelsen var just med det hon svarade på och inget annat, eller hur?

Angående filmen med Patrik (antar jag det var) så är det passage-piaff-passage övergång och han står faktiskt sina 10 steg i piaff i den meningen att han ger intryck av att vara på stället, han börjar i lite framåtrörelse och sedan i stort sett på stället, så ja det är piaff eftersom passage på stället inte finns utan det räknas per automatik som piaff då även om han kunde vinkla bakdelen och sätta sig bättre. Det du ser i framåtrörelse alltså det du skriver "rör sig framåt rätt mkt" är passagen inte piaffen.

Passagen har ett tydligt svävmoment vilket inte piaffen har och några steg räknas som övergångarna där hästen befinner sig någonstans mittemellan piaff och passage vilket är meningen för att övergången ska bli så mjuk och smidig som möjligt.

Ur Tr

Hästen ska med mjukt och lätt stöd förbli på tygeln med tydlig framåtbjudning, så att den med bibehållen rytm och utan synbar ansträngning obehindrat kan övergå från passage till piaff och tvärtom eller till annan föreskriven gångart. Det är viktigt, att hästen under passagen även utnyttjar den påskjutande kraften så att svävningsmomentet förlängs.

Sen har det blivit en trend att piaffera utan vinkling för att övergångarna från piaff och passage och tillbaka till piaff blir bättre, mer taktfasta och mer mjukare och poängen blir bättre . Innan detta såg man ju fler hästar som kom under sig för mkt i piaffen och hackade sig ur övergången till passage och det ger ju inte bra poäng på övergångarna.

Alltså tävlingsdressyren går ju i stort sett ut på att förutom försöka visa sin bästa sida även lura till sig så mkt poäng som möjligt genom att maskera sina brister för domaren! Därför blir det oxå extremt orättvist att alltid jämföra tävlingsekipage som utför ett program på tävlingsbanan och någon random ryttare hemma där dom har all tid i världen på sig att göra om tills det blir bra!
 
Senast ändrad:
@tuaphua we can agree to disagree :)
Jag tycker det är en bra referens då hästen är så avspänd, bra i form och i lod. Detta är ju i slutet på 80-talet och man är så förblindad av mekaniken nu för tiden. Tycker lätt det där är värt ett högre betyg än de flesta idag.
Men alltså jag tycker tydligt man ser vid 0.07 hur bäckenet vinklas fast jag kanske är väldigt blind. Ja inte så mycket som Totilas och Gals andra hästar men fan så mycket trevligare. Jag kollar alltså bara på själva bäckenet på Klimkefilmen och inte hela ryggen.
Jag HATAR när folk rider på spänning och därav kommer Gal aldrig bli en favorit hos mig.

Ja aveln har ju gjort mekaniken på dagens dressyrhästar helt otrolig och ibland överjordisk.
Dagens fälttävlanshästar rör sig i dressyren ungefär som dåtidens GP hästar och i många fall bättre!
 
@tuaphua we can agree to disagree :)
Jag tycker det är en bra referens då hästen är så avspänd, bra i form och i lod. Detta är ju i slutet på 80-talet och man är så förblindad av mekaniken nu för tiden. Tycker lätt det där är värt ett högre betyg än de flesta idag.
Men alltså jag tycker tydligt man ser vid 0.07 hur bäckenet vinklas fast jag kanske är väldigt blind. Ja inte så mycket som Totilas och Gals andra hästar men fan så mycket trevligare. Jag kollar alltså bara på själva bäckenet på Klimkefilmen och inte hela ryggen.
Jag HATAR när folk rider på spänning och därav kommer Gal aldrig bli en favorit hos mig.

Jag tycker det är föredömligt att man satsat på utbildningsskalan och att man rider på lätta hjälper. Att man inte satsat på tryck och show..
För Klimkes häst kan gå vidare till att bli bättre. Den ligger i bra läge i utbildningssynpunkt. Vilket ju för mig är vad dressyr handlar om.
Så jag är helt enig med dig i det där med att inte rida i spänning. Du vet ju hur jag kan harva runt i lustempo och noll tryck för att jobba med något mentalt eller rent tekniskt för att undvika sätta tryck i dem som leder till spänning.
Jag är absolut allergisk mot spänning. Det går inte att utbilda vidare ur spänning. Då är det bara att backa och göra om liksom..

MEN jag tycker fortfarande inte en piaff som är så pass lite samling i är bra.
Sen är jag säkerligen märkt av att ha tränare som är så pass bra på just samling och piaff. Så just bra piaff får jag se mycket. Det där är inte bra i mina ögon ur just piaffsynpunkt.
Föredömlig ridning - absolut på en enormt massa vis. Och så in i helvetes mycket roligare att se på än mycket av dagens ekipage!
Men en piaff måste för mig vara bärig och jag vill kunna påverka kvaliteten i bakbenens arbete mer.
Att man ska kunna rida piaff på tränsbett ser jag som självklart också. Även om det tyvärr inte är så alltid.
Piaff blir kasst om det görs på styrka. Så lätt kontakt på träns är måste för att få en pratbar och bra piaff.

Jag vill precis som med alla andra övningar och rörelser att det ska hänga ihop på utbildningsskalan och leda till något. Piaff är ingen lösryckt rörelse för mig. Hur piaffen ser ut är ett kvitto på mycket annat.

För mig är en häst lösgjord när den ligger helt still i formen i lätt kontakt. Om den måste slå upp/ner är den inte lösgjord. Nickar den för att häva sig fram är den inte lösgjord.
Din tränare har jag sett rida bättre piaff än denna. Lösgjord, med halsen ute, hästen satt(!) och då också bärig i bak och nacken högst. På sitsen..
Och det också på en häst som inte nickar, inte jojar med huvudet och som lätt om man vill går att ställa åt valfritt håll etc och den bara följer med.
Det är för mig bra piaff!
Om det är lätt? Hell no!
Får folk se sånt och vet att det går ens? Tveksamt..
Jag tror de flesta tycker Klimke-filmen är bra piaff, att Tinne kan piaffera fantastiskt etc etc
Folk får se alldeles för lite bra piaff. Det är inte för att piaff är för svårt för dagens ryttare. Men det måste tränas på annat vis. Som din tränare gjort tex..
Och som de som rollkurar gör, även om de gör det med för kort hals i min värld..
 
Fast just det inlägget som Miss Fideli svarade på handlade ju om piaff i rörelse framåt och då ligger det väl närmast till hands att tro att jämförelsen var just med det hon svarade på och inget annat, eller hur?

Angående filmen med Patrik (antar jag det var) så är det passage-piaff-passage övergång och han står faktiskt sina 10 steg i piaff i den meningen att han ger intryck av att vara på stället, han börjar i lite framåtrörelse och sedan i stort sett på stället, så ja det är piaff eftersom passage på stället inte finns utan det räknas per automatik som piaff då även om han kunde vinkla bakdelen och sätta sig bättre. Det du ser i framåtrörelse alltså det du skriver "rör sig framåt rätt mkt" är passagen inte piaffen.

Passagen har ett tydligt svävmoment vilket inte piaffen har och några steg räknas som övergångarna där hästen befinner sig någonstans mittemellan piaff och passage vilket är meningen för att övergången ska bli så mjuk och smidig som möjligt.

Ur Tr

Hästen ska med mjukt och lätt stöd förbli på tygeln med tydlig framåtbjudning, så att den med bibehållen rytm och utan synbar ansträngning obehindrat kan övergå från passage till piaff och tvärtom eller till annan föreskriven gångart. Det är viktigt, att hästen under passagen även utnyttjar den påskjutande kraften så att svävningsmomentet förlängs.

Sen har det blivit en trend att piaffera utan vinkling för att övergångarna från piaff och passage och tillbaka till piaff blir bättre, mer taktfasta och mer mjukare och poängen blir bättre . Innan detta såg man ju fler hästar som kom under sig för mkt i piaffen och hackade sig ur övergången till passage och det ger ju inte bra poäng på övergångarna.

Alltså tävlingsdressyren går ju i stort sett ut på att förutom försöka visa sin bästa sida även lura till sig så mkt poäng som möjligt genom att maskera sina brister för domaren! Därför blir det oxå extremt orättvist att alltid jämföra tävlingsekipage som utför ett program på tävlingsbanan och någon random ryttare hemma där dom har all tid i världen på sig att göra om tills det blir bra!

Jag tror det påverkar att man tagit bort samlingen öht i programmen. Förr var ju tex ökad trav något som skulle göras samlat. Då behövde hästen kunna sätta sig satan i piaff för att man skulle ha en chans att rida ökad trav i satthet.

Jag är ju fortfarande förtjust i den typen av ridning. Det är mer sport i min värld. Och man tar utbildningen snäppet längre.

Precis som jag gärna ser passage lite mer samlat sas om än inte med satthet så som i piaffen. Det är ju skilda rörelser.

Jag tycker dock man ser en hel del som rider piaff som piaff och rider mer det tänket i passagen och de som rider passage-tänk i piaffen med ingen satthet och också rider mer sånt tänk i passagen.

Man får ju inte en hackig övergång om hästen är stark nog för att sätta sig. Problemet är ju att det tar tid att utbilda dit.
Och man ska hinna träna annat utöver att man har tidspress att starta hästarna inom vissa tidsramar om man är proffs.
Så då kan jag förstå att man väljer att skita i att träna dem starka och sätta dem. För det finns så mycket annat att tjäna poäng på.
Men då får det vara det man säger, står för och folk förstår och vet om.
Inte så att folk tror det är sååå jävla svårt och omöjligt att göra bättre.
Det är medvetna val där man drar ner kvaliteten på vissa saker som iaf inte är lönsamma nog att satsa på.
 

Liknande trådar

Ridning Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 951
Senast: _Asynja_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp