Korrekt sittande remontnosgrimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare incognito
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 5 567
I

incognito

Jag tycker att det är nästintill omöjligt att passa in en remontnosgrimma! Antingen är den för lång i nosdelen eller så hamnar allt för högt upp och ligger ovanpå bettringarna. Så hur ska den sitta för att sitta BRA!?

Bildbevis önskas:idea:

Sv: Korrekt sittande remontnosgrimma

Man köper en remontgrimma med tillräckligt kort nosdel eller så köper man en med ställbar nosdel så löser sig problemet av sig själv. Har tyvärr ingen bild...

Jo det har jag också räknat ut:idea: Min häst drar full eller i vissa fall x-full men de senaste 3 nosgrimmorna jag provat i full så har nosdelen varit väldigt stor men remmen över nacken på tok för kort i en stl mindre. För att det ska passa skapligt så behöver bettet hissas upp flera hål, annars ligger nedre spänningsremmen under hakan över bettet och längre ner på nosen går inte att sätta nosgrimman så vad är galet egentligen? Min häst kanske inte är gjord för att ha remont...

Om en mindre grimma sitter bra över nosen kan det ju vara värt att byta ut nackremmen till en längre. Är ju ganska lätt gjort.

Jag tycker min sitter bra, längsta laget när det gäller nosdelen men den är inte emot bettet. Som antingen ställbar nosdel eller rätt längd på nosdel och sedan byt ut remmen. Det kan du nästan göra själv.

Min häst drar x-full i allt, förutom omkretsen på snoken :crazy: Sådeles har jag fått knåpa ihop ett eget träns där remontgrimman är i full, spänd längst ut. Det är en kieffer-grimma från 70-talet :D

ambran.jpg

Min häst kan ha vissa cobnosgrimmor om jag spänner nackstycket på yttersta hålet. Andra blir för korta, men går jag upp till stl full så blir nosremmen för lång istället.

Det funkar, men urvalet blir ju ganska begränsat...

Tycker att man får prova sig fram när det gäller höjden, en del kan ha den långt ner och på en del får man ha den lite högre upp. Det svåra till min häst har varit att hitta en som passade över nosen, en del nosgrimmor har varit så korta att "sidoremmarna" nästan har hamnat i ögat. Så här blev bra (till sist) på min häst.

17492631.jpg

Man köper en remontgrimma med tillräckligt kort nosdel eller så köper man en med ställbar nosdel så löser sig problemet av sig själv. Har tyvärr ingen bild...

Precis. Ställbara i nosdelen är de som funkar bäst. Tyvärr är alltför många remontnosgrimmor felsydda och har för lång nosdel där ringarna tar i ringarna på bettet.

Kopiaavgossen1.jpg

Söt häst! ;) Jag har aldrig sett en remontgrimma med ställbar nosdel. Men det är ju jättesmart! :idea:
Men det känns inte som att det är så lätt att få tag i? Vart har du köpt din?

Tack, jag tycker också han är söt :)
Jag har köpt min från Hansbo och den kostade typ 190 kronor eller ngt sånt -under 200 lappen. finns i både svart och mörkbrunt, med silver spännen. Det är kanon med ställbar nosdel, och den är mjuk och smidig i lädret. har mjukt foder under läderdelen av nosremmen.

Hm, jag har bara sett de där remontgrimmorna för islandshästar.
Trodde inte de fanns i full.

Tack för tipset.:bow:

Tack för det tipset :bow: (ska snart ha ny sadel och därmed nytt träns och har aldrig hittat en brun remont med ställbar nosdel).

Jag har också en nosgrimma som är ställbar. Hittade ingen nyare bild, har kortat nosdelen ett hål sedan denna bild togs. Men den sitter inte helt fel i alla fall.

cPICT0124_original.jpg

*iiiiiiih* nu blev ja lite allergisk..... ett silverbett på ett mässingträns??!!??!! :eek:

(sorry, va bara tvungen.....) :angel::d:devil:;)

Kanske inte helt korrekt, men vanligare och vanligare.

Själv gillar jag inte mässingsbett och hittade inte ett träns jag gillade med silverspännen - så det blev som det blev. Är inte så "pryd".

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
979
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Övr. Hund Hej! Jag har inte varit här sedan min äldsta var valp och han fyllde precis 7 år O_o Sen dess har flocken byggts på så nu är de tre -...
Svar
4
· Visningar
409
Senast: Annat
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka