korsa bensnöre?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 979
P

pika

Vi är lite oensehär....visst ska man väl korsa bensnörena på täcket !?

Sv: korsa bensnöre?

förut gjorde jag det, för att förhindra skav. men orkade inte krångla med bensnören sen utan nöjde mig med att sätta en rem under svansen.

De ska inte sitta i ett kryss utan träs igenom varandra. alltså gå tillbaka på samma ben, fast stuckna genom varandra 1 gång. då sitter de bäst, håller täcket bäst på plats och skär inte in nånstans (förutsatt att de är tillpassade).

Som Mitrolle sagt: bensnörena skall inte korsas utan träs genom varandra. Detta för att hålla täcket bättre på plats och för att utjämna tryck som annars kan få täcket att gå sönder (t.ex. om det halkar snett).

Man knäpper väl först fast det vänstra o sen tar man igenom det högra i det vänstra .... e väl så ni menar ?

pika skrev:
Man knäpper väl först fast det vänstra o sen tar man igenom det högra i det vänstra .... e väl så ni menar ?

Just precis!

Jag har provat att inte "korsa" bensnörena med skav som följd. Så jag korsar dem alltid nu.

Men man får göra som man vill, finns inget som säger att man SKA göra si eller så.

Jag trär bensnören i varann, orsaken är dels minskas risken för skav men även att täcket vrider sig och pållen kliver ur i bak. :D

Man måste inte, men om man trär dem igenom varandra ligger täcket stadigare, plus att snörena då håller ut varandra från låren och minskar risken för skav.

Jag trär alltid snörena genom varandra på innetäcket, men min medryttare gör det inte, stallägaren gör det inte på utetäcket, och täckena ligger kvar ändå...

På mitt Hansbo kombitäcke har jag sytt fast ringar för bensnören, och de snörena jag använder till det (köpta på Hööks) är så jättelånga att jag måste korsa dem istället för att de ska göra någon nytta. Dvs jag drar snöret mellan främre ringen på höger sida och bakre på vänster sida och tvärtom med det andra.

Som sagt så kan det ge skav om man inte korsar dem och samtidigt tycker jag att täcket fladdrar när det blåser, om de inte är korsade. Själv har jag en nojja sedan flera år tillbaka att jag korsar dem två gånger. Vet inte riktigt varför. Viktigast är väl kanske ändå att de inte är för utspända så hästen kan fastna i dem. Detsamma gäller ju för kryssgjordarna under magen. Att bara ha en svansrem tycker jag är värdelöst eftersom täcket far fram och tillbaka och rätt vad det är ligger svansen under istället för över och då har man halva täcket söndertrampat. Egen erfarenhet! :banana:

Gjorde nog inte det förrut men när jag jobbade i england blev jag tillsagd att göra det så nu gör jag alltid det.

Jag gör likadant som Domino.

Om bensnörena är riktigt, riktigt långa lägger jag dem omlott, dvs snöret som sitter fast på höger sida trär jag genom vänster bakre "ring" och fäster sedan i höger bakre "ring". (och så likadant med vänster bensnöre, fast tvärtom!) Då sitter täcket riktigt bra, även om det blåser orkanvindar.

Immer

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 398
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
214
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
697
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Akvarietråden V